רכש דירה שלא קיימת דרך פרי נדלן וכעת לא יכול להירשם להגרלה של הדירות המוזלות
(צילום: אלכס בורטמן)

ההרשמה להגרלת הדירות המוזלות של משרד השיכון אמורה להסתיים ביום שלישי הקרוב ובשבוע האחרון התלוננו רבים על עומס ברישום ובעיות בהפקת תעודות הזכאות. כתוצאה מכך במשרד השיכון בוחנים את האפשרות לדחות את מועד סיום ההגרלה ולאפשר זמן נוסף. בשבוע שעבר אמר מנהל אגף השיווק במשרד, אריאל רוזנברג לאולפן ynet כי "ציפינו שיהיה רישום, אבל אני כאן הרבה שנים ולא ציפינו למספרים כאלה. זה טירוף מוחלט". נכון להיום יותר מ-80 אלף איש כבר נרשמו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תמונת נוף של דירות בישראל
תמונת נוף של דירות בישראל
טירוף הנדל"ן
(צילום: אוראל כהן)
כאמור, אזרחים רבים לא עומדים בקריטריונים של ההגרלה, חלקם מסיבות מרגיזות במיוחד. חיים מטוסוב, ש"רכש" בעבר דירה בפרויקט "פרי פלייס" ברחובות אך מעולם לא קיבל אותה כמובן בעקבות קריסת קבוצת הנדל"ן של היזם אלדד פרי שלאחר מכן נרצח, סיפר הבוקר (ראשון) לאולפן ynet כי כשניסה להירשם להגרלה, לא יכל לעשות זאת מכיוון ש"יש לו דירה".
"בשאלון שהייתי צריך למלא בשביל ההרשמה, היו כל מיני שאלות על העבר הנדל"ני שלי. כמובן שאני יודע שאין לי דירה ולכן סימנתי שמעולם לא החזקתי בדירה. אבל אז יצרתי קשר עם מס רכוש, ומסתבר שמבחינת הרשויות עדיין אין ביטול של העסקה ולכן רשום שאני מחזיק בדירה. כשניסיתי לקבל פרטים, אומרים שביטול העסקה 'מתבשל', ולכן אני צריך לחכות בסבלנות עד שבאופן רשמי זה יוסדר". המשמעות היא שמטוסוב כמובן לא יוכל כבר כנראה להירשם להגרלה.
במשרד הבינוי והשיכון טענו כי ידיהם כבולות בנושא: "ככל וקיימים רישומים על אדם מסוים כבעלי דירה המשרד אינו בעל סמכות לקבוע שאינו בעלים של דירה. ככל ונמכרה זכות הבעלות הרי שעל הפונה לתקן את הדיווחים המתאימים ולתקן את הרישום, ולאחר מכן לפנות לבחינה מחודשת של זכאותו מול המשרד".

הנחות של מאות אלפי שקלים

בשבוע שעבר סיפרה מורן מיכלי באולפן ynet: "אני לא זכאית להירשם כי הייתה לי דירה בשנה האחרונה, אבל התגרשתי ונשארתי בלי דירה. אני כבר שנתיים וחצי גרושה ובשנה האחרונה מכרנו את הנכס. במה אני שונה מאחרים? אני רוצה שלילדים שלי תהיה קורת גג ולא יכולה להרשות לעצמי בית. תאמינו לי שלא הייתי מוכרת אם הייתי יכולה. כרגע אני משלמת שכר דירה במקום לשלם משכנתא".
לדברי עילי פרבשטיין, שניסה להיכנס להגרלה ביחד עם בת זוגו, משרד השיכון "מנותק מהשטח": "אני רואה ריאיונות שלהם והם מדברים על כך שהכול בטיפול אבל בפועל אין שום יכולת להיכנס להגרלות. המידע הקונקרטי על כל התוכנית הזו הועלה ממש לפני שבועיים. להוציא תעודת זכאות, מעבר לכל הקשיים שיש, לוקח 10 ימי עסקים מרגע שנרשמת. הם נתנו לציבור הרחב בערך ארבעה-חמישה ימים של סיכוי להירשם".
ההגרלה הגדולה הנוכחית היא הראשונה במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" החדשה, או בשם שניתן לה על ידי משרד הבינוי והשיכון בראשות השר זאב אלקין - "דירה בהנחה". במשרד הבטיחו 30 אלף דירות שיוגרלו בשנה הקרובה.
ההגרלה הנוכחית כוללת 10,028 דירות חדשות בצפון, בדרום ובמרכז הארץ, כולן שאריות מתוכניות קודמות ("מחיר למשתכן" ו"דיור במחיר מופחת") ולא פרי מכרזי התוכנית החדשה, שרק אושרה ויצאה לדרך לא מזמן. זו הסיבה שאפשר למצוא בה גם 163 דירות מוזלות בתל אביב-יפו ובעוד כמה מיקומים שהתוכנית החדשה כבר לא תגיע אליהם.
המתחמים הגדולים שמשתתפים בהגרלה הגדולה הנוכחית הם לוד (1,420 יח"ד), עכו (1,035 יח"ד) אשדוד (860 יח"ד), דימונה (733 יח"ד), אופקים (521 יח"ד), באר-יעקב (512 יח"ד), ירושלים (462 יח"ד) וראשון-לציון (409 יח"ד).
מכיוון שמדובר בדירות שיימכרו בתנאי המכרזים הקודמים, ההגרלה הנוכחית עשויה לכלול הנחות משמעותיות של מאות אלפי שקלים, בניגוד לתוכנית החדשה "דירה בהנחה" שנותנת הנחה של עד 300 אלף שקל בלבד.