רשות ני"ע האמריקנית (SEC) הגישה כתב אישום נגד עילית רז, המנכ"לית והמייסדת הישראלית של חברת הסטארט-אפ ג'ונקו (Joonko), וזאת בגין תרמית משקיעים בהיקף של לפחות 21 מיליון דולר. כתב האישום הוגש לבית המשפט של המחוז הדרומי של ניו יורק.
ג'ונקו, שהוקמה בשנת 2016, פיתחה תוכנה המציעה פיתרון AI ליצירת גיוון תעסוקתי בארגונים. הפיתרון אמור היה לבדוק את הגיוון בארגון ולהציע מועמדים ראויים לכל משרה פתוחה וגם להתריע על חוסר איזון כזה.
1 צפייה בגלריה
הלוגו של ה-SEC
הלוגו של ה-SEC
ה-SEC
(צילום: רויטרס)
לפי כתב האישום, רז הצהירה כי ג'ונקו גייסה יותר מ-100 לקוחות תאגידיים, כולל חברות הנכללות ב-Fortune 500, כדי להשיג מימון לחברה. בכך גרמה לכאורה לניפוח נתוני ההכנסות ומספר המועמדים הפעילים בפלטפורמה של החברה - מעל מיליון דולר ו-100 אלף, בהתאם.
מהמסמכים שהגישה הרשות עולה כי רז הציגה מסמכים בנקאיים מזויפים כדי להרגיע את אחד המשקיעים. אולם תוכניתה כשלה לאחר שהוא התעקש לשאול אותה שאלות בעניין, והיא התוודתה שנהגה לזייף מסמכים ולנפח את נתוני החברה.
לפי האישומים, רז הפרה חוקים פדרליים, ועתה הרשות דורשת גם קנסות אזרחיים כדי להשיב את הסכומים שהושקעו בג'ונקו.
גוביר ס. גרוואל, מנהל חטיבת האכיפה של ה-SEC, ציין כי מדובר ב"הונאה מהסוג הישן". בנוסף הוא הביע חשש ששימוש במושגים מתחום הבינה המלאכותית עשוי ליצור בלבול בקרב משקיעים. במקביל, משרד התובע במחוז הדרומי בניו יורק פתח בחקירה פלילית נגד רז.
לפי דיווח באתר Coingape, מדובר בחלק מהעלייה בפיקוח על תחום הבינה המלאכותית. רשות הסחר ומשרד המשפטים מתכוונים לנהל חקירות הגבלים עסקיים נגד שחקנים מרכזיים בתחום כמו מיקרוסופט, OpenAI ואנבידיה.
לפני כשנה רז ושורה של בכירים עזבו את ג'ונקו, ובמקביל רוב עובדי החברה זומנו לשימוע. זאת לאחר שבתחקיר שנערך על ידי הדירקטוריון והמשקיעים בחברה נטען כי מספר הלקוחות האמיתיים שלה שונה משמעותית מהמספר עליו דיווחו מנהליה למשקיעים.