חברת האנרגיה הישראלית דוראל זכתה במכרז של חברת מקורות להתקנת מערכות פוטו-וולטאיות (סולאריות) על המוביל הארצי, בהספק של כ-75 מגה-וואט.
איך זה יעבוד? במסגרת ההסכם, חברת מקורות - הצרכן האזרחי הגדול ביותר של חשמל בארץ אשר מוציא כמעט 850 מיליון שקל בשנה על עלויות חשמל - תשכיר לדוראל מקטע של כ-16 ק"מ בתעלת נטופה שמחברת בין הכנרת למתקן סינון המים שבמאגר אשכול. דוראל תבנה את המערכת בשטח סגור של מקורות בתהליך שדורש משמעותית פחות בירוקרטיה מפרויקטים רבים אחרים, ותרוויח מיצירה, אגירה ומכירה של החשמל לרשת החשמל הארצית.
במקביל, מקורות תזכה לקירוי של חלקים פתוחים במוביל באמצעות פאנלים סולאריים (ובכך פחות מים יתאדו בימים החמים של הקיץ), לצד האפשרות לרכוש מדוראל חשמל מתחדש במחיר זול יותר ולחסוך כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה (המערכת תייצר כ-3% מצריכת החשמל השנתית של מקורות).
1 צפייה בגלריה
מקורות, המוביל הארצי
מקורות, המוביל הארצי
מקורות, קטע מהמוביל הארצי
(צילום: אריק ארבל)
המכרז שיצא לדרכו באוגוסט האחרון, ועלותו המוערכת של הפרויקט היא כ-450 מיליון שקל, מתוכנן לקום בשלבים, לרבות תוספת מתקני אגירת חשמל למספר שעות - במטרה לספק חשמל גם במהלך שעות אחר הצהריים והערב. במקורות מדגישים כי הוא רק השלב הראשון בתוכנית רחבת היקף של החברה לקירוי המתקנים שלה במערכות פוטו-וולטאיות (סולאריות) לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. בכך, כאמור, מקורות תוכל גם להפחית את עלויות החשמל שלה, והדבר עשוי להתגלגל בהמשך הדרך גם לתעריף המים עבור הצרכן הישראלי.
בהודעת החברות נמסר כי "במקורות ובדוראל מאמינים כי קידום פרוייקטי דו-שימוש במתקני תשתית קיימים תומך בצרכי המדינה לביזור מקורות ייצור האנרגיה, הגדלת ייצור ה'חשמל הירוק' וניצול הפריסה הרחבה של מתקני מקורות ברחבי המדינה. בכוונת מקורות להמשיך ולקדם את התחום גם עבור מאגרי מי קולחין, כאשר בדיקה מקדמית שנערכה בחברה מצאה פוטנציאל ייצור מצטבר של מאות מגה-וואט של חשמל, הספק ששווה להקמת מספר תחנות כוח קונבנציונאליות".
יוסי יעקבי, סמנכ"ל ההנדסה והחדשנות של מקורות, הוסיף: "חברת המים הלאומית היא צרכנית החשמל האזרחית הגדולה במדינה עם כ-4% מהביקוש הכולל. כל השקעה נוספת בייעול ובצמצום עלויות האנרגיה שלנו תתרום להפחתת עלויות התפעול, תגוון את מקורות אספקת החשמל, תקטין משמעותית את טביעת הפחמן של החברה ותתרום לעמידה ביעדים שהציבה המדינה".
עו"ד אביטל אופק, מנהל פעילות דוראל ישראל, הסביר כי "ייצור אנרגיה מתחדשת המספקת חשמל נקי לאוכלוסייה גדולה, דורש הצבת מתקנים רבים על פני שטחים נרחבים. במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל, הקרקע מהווה משאב מוגבל ולכן ניצול דואלי של הקרקע והקמת פרויקטי דו-שימוש כדוגמת זה, מהווה צורך הכרחי במעבר לאנרגיות מתחדשות תוך שימור תכליות קרקע נוספות כגון פיתוח חקלאות".