בעשור האחרון, המושג "התחדשות עירונית" הפך ממילת באזז לתופעה מוחשית המשנה את פני הערים בישראל. בת ים, בהובלת ראש העיר צביקה ברוט, הפכה לחלוצה בתחום, עד כדי הכרזתה כ"בירת ההתחדשות העירונית של ישראל".
מספר גורמים הפכו את בת ים לכר פורה להתחדשות: מחסור בקרקעות במרכז הארץ לצד ביקוש גובר, עלייה משמעותית במחירי הקרקעות, הזדמנות ייחודית לדיירים וליזמים, ותוספת שטחים ציבוריים, מסחריים ותעסוקתיים לעיר.
3 צפייה בגלריה
(הדמיה: אלכס לובימוב)

אחד הפרויקטים המסקרנים ביותר בבת ים מתרחש בימים אלה במתחם ניצנה – פרויקט ניצנה שנמצא בליבה של אחת השכונות הוותיקות בעיר, ובמיקום מרכזי סמוך למחלף דב הוז בנתיבי איילון. חברת דוניץ אלעד, המתמחה בעולם ההתחדשות העירונית, מובילה מגה-פרויקט שיהפוך 650 דירות ישנות ל-2,400 יחידות דיור חדשות.
הפרויקט נהנה מניסיון עשיר של החברה בפרויקטים דומים ברחבי הארץ, המבטיח איכות ופיקוח צמוד, ובדגש על כל הפרטים – ממפרט הדירות ועד לתכנון המרחב הציבורי. מיכאל לוין, סמנכ"ל ההתחדשות העירונית בחברה, מסביר: "אנחנו הופכים כאן שכונה ותיקה למרחב עירוני מתקדם עם מגדלים גבוהים, שבילי אופניים, מבני ציבור חדשניים וכל מה שאדם רוצה שיהיה לו צמוד לבית".
מיכאל לויןמיכאל לויןצילום: יח"צ
בפרויקט ניצנה מתמודדת החברה עם אתגרים לא מבוטלים, כולל השקעה של מיליוני שקלים בתחזוקת המבנים הקיימים ובתכנון, עמידה בלוחות זמנים צפופים, ושילוב בין אוכלוסייה ותיקה לחדשה. למרות זאת, לוין מסכם: "זהו תהליך בו כולם מרוויחים. בעלי הנכסים רואים עלייה בערך דירותיהם כבר מהשלבים הראשונים, והעיר בת ים זוכה למתיחת פנים משמעותית".
פרויקט ניצנה מדגים כיצד התחדשות עירונית, כאשר מבוצעת נכון, יכולה לשנות לא רק את הנוף העירוני אלא גם את המרקם החברתי של העיר. האתגר הגדול יהיה לשמר את הזהות הייחודית של בת ים תוך כדי התחדשותה המואצת. עם זאת, הפרויקט מבטיח להפוך את בת ים לא רק למודל של התחדשות פיזית, אלא גם לדוגמה לבניית קהילה עירונית חזקה ומגובשת בעידן המודרני.
3 צפייה בגלריה
(הדמיה: אלכס לובימוב)

ההקפדה בפרויקט ניצנה היא על כל פרט – קטן כגדול. "במרחב הפרטי, כל דירה תהיה במפרט הטוב ביותר ובסטנדרט גבוה ממש כמו בפרויקט פארק TLV ת"א היוקרתי", אומר דרור מולכו, מנהל קשרי הדיירים בדוניץ אלעד. "במרחב הציבורי הדיירים יקבלו כאן סביבת מגורים ירוקה, מודרנית ואיכותית, צעירה ומתחדשת. יהיו שם מבני ציבור, בית ספר חדש לטובת ההורים לילדים וכמובן שטחי מסחר עם בתי קפה וחנויות. אבל הדובדבן שבקצפת הוא הקהילתיות שאנחנו בונים".
מה הכוונה קהילתיות?
מולכו: "כתפיסה, אנחנו לא מסיימים לבנות ונעלמים. חשוב לנו, גם אחרי שמסרנו את המפתחות, לקחת אחריות על חיי הקהילה שיתפתחו בכל פרויקט שאנחנו מובילים. כבר כיום יש שם קהילה נהדרת, אבל מיד אחרי שנסיים את הפרויקט אנחנו לוקחים בחשבון שתגיע גם אוכלוסייה חדשה, וצריך לקיים פעילויות שוטפות שיגבשו את כלל הדיירים, וייצרו חיבור אנושי מנצח".
בשביל לעמוד בסטנדרטים הללו, הקימה "דוניץ אלעד" חברה בת ייעודית בשם "שכנים" – שתפקידה לייצר את אותה קהילה מגובשת לאחר סיום הבנייה. היא מחברת בין דיירים בעלי מקצועות ותחומי עניין משותפים, מייצרת עבורם אירועים קהילתיים ומפגשים חברתיים ומייצרת תוכן רב לדיירים בחגים, באירועים מיוחדים ולאורך כל השנה.
"אנחנו מייצרים מסורות שכונתיות, מביאים פוד טראקס, שוק חקלאים או הרצאות של מומחים בתחומים שונים", מפרט מולכו. "האנשים שלנו מכירים את הדיירים ולומדים את הצרכים שלהם. למשל, אם יש מישהי שהיא מעצבת או מישהו שהוא שף – אז אנחנו מחברים אותם לדיירים אחרים שזקוקים לשירותים האלה. כך נוצרת קהילה".

מחירי הדירות בדרך למעלה

פרויקטים דומים של דוניץ אלעד אפשר למצוא כיום בפארק TLV בתל אביב, בית וגן בירושלים, מתחם המדע ברחובות, קריית האומנים בראשון לציון ופרויקט יפה נוף בחיפה. "לחברה יש היום כ-30 פרויקטים, מדימונה ועד טבריה – רובם בהתחדשות עירונית", מספר מולכו.
3 צפייה בגלריה
(הדמיה: אלכס לובימוב)

ובחזרה למתחם ניצנה בבת ים: דוניץ אלעד כבר הודיעו כי הם מחויבים ללוחות זמנים מוגדרים – ובליווי צמוד של המשנה למנכ"ל אבי יעקב, לו 44 שנות ניסיון בתחום. נכון להיום שלב התכנון והתב"ע כמעט הסתיים, ולאחר הגעה לרוב הנדרש, החברה מתכוננת להגשת התכנון לוועדה המחוזית. כעת הפרויקט נמצא בשלבים מתקדמים של החתמת הדיירים מתוך כוונה להגיש את שינוי התב"ע עוד השנה.
"בעלי הדירות מבינים שהנכס מושבח כבר מהיום הראשון שלהם איתנו, וממשיך להשתבח בכל שלב בו אנחנו מתקדמים", אומר לוין. "אנחנו כבר עכשיו מוצפים בשיחות ממשקיעים שרוצים להבין איך גם הם נכנסים לפרויקט הזה. כל בעל נכס משביח אותו כבר ברגע החתימה, ואז בתב"ע הוא מושבח עוד כי כשיש אישור המחיר עולה – עד מסירת הפרויקט. יש כאן תהליך שבו כולם יוצאים מורווחים, ובעיקר העיר בת ים – שמובילה את התחום הזה בישראל וכנראה יודעת מה היא עושה".
בואו להיות חלק מהשכונה המתחדשת בניצנה בת-ים. לפרטים נוספים>>