בית המשפט השלום בנצרת גזר עונש של שנתיים מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 150 אלף שקל על יצחק (איציק) אברהם, מנהל רשת בתי ספר לנהיגה, בגין ביצוע שורת עבירות מס בסכום הנאמד במעל 15 מיליון שקל. כזכור, בחודש מרץ האחרון הוסגר אברהם לישראל מרומניה, לאחר שעזב את המדינה בעקבות הפרשה לפני מספר שנים.
מגזר הדין עולה כי אברהם, תושב קיסריה, שימש כמנהל רשת בתי ספר ללימודי נהיגה שהחזיקה 14 סניפים ברחבי הארץ, ובין השנים 2013-2007 ביצע במסגרת תפקידו שורת עבירות לפי פקודת מס הכנסה. במסגרת הסדר טיעון הודה הנאשם כי במהלך השנים ניהלה הרשת את ענייניה הכספיים באמצעות שתי תוכנות מחשב מקבילות, כך שבאחת ("חשבשבת") נרשמו הכנסותיה המוצהרות אשר שימשו לדיווחיו למס הכנסה, ואילו בשנייה ("סיוון") נרשמו הכנסות שהושמטו מהספרים בסך מצטבר של כ-15 מיליון שקלים, שלא דווחו כלל.
1 צפייה בגלריה
מורה נהיגה
מורה נהיגה
מורה נהיגה (אילוסטרציה)
(צילום: שאטרסטוק )
בנוסף הודה הנאשם כי נהג לשלם לפחות ל-15 ממורי הנהיגה ברשת שכר נוסף על זה שנרשם בתלושי השכר שלהם, אשר שולם במזומן וללא דיווח וללא ניכוי מס במקור. אברהם הורשע בביצוע עבירה זו בשיטתיות, במשך שנים ובהיקף כולל משוער של מאות אלפי שקלים.
כתב האישום המקורי הוגש על ידי פרקליטות מחוז צפון כבר לפני שש שנים, אבל לאור העובדה שעזב, כאמור, את הארץ ללא כוונה לחזור, המשפט לא התקדם וחודש רק לאחר שאברהם נתפס ברומניה והוסגר לארץ בחודש מרץ האחרון.
סגן נשיא בית המשפט השלום בנצרת, השופט נעמן אדריס, אמר במתן פסק הדין כי "המתואר מלמד על התנהלות אקטיבית, מתוכננת, מתוחכמת, קלה לביצוע וקשה לאיתור, אשר בוצעה על ידי הנאשם באופן סדרתי ושיטתי במהלך שנים רבות, וגרמה נזק עצום לקופה הציבורית, כמו גם לשאר הערכים המוגנים".

תלמידים שילמו אלפי שקלים ולא קיבלו מענה

הפרשה החלה כאשר תלמידים ששילמו כסף לחבילות שיעורים וטסטים לא זכו למענה מבית הספר לנהיגה, ונתקלו בסניפים סגורים. כך למשל א' מתל אביב, שחתם עם סניף בית הספר ברחוב חומה ומגדל בעיר על הסכם לחבילת לימודי נהיגה והגשה לטסטים, כשהוא שילם מראש 3,800 שקל.
"הם נראו לי מאוד אמינים מאחר שמדובר בחברה גדולה", הוא אמר אז, "אחרי התשלום הייתי קצת עמוס ולא לחצתי המון, אבל מדי פעם התקשרתי לשאול מתי יצוותו אותי למורה ואתחיל לקבל שיעורים, ובהתחלה נאמר לי שבגלל שביתת הטסטרים זה מתעכב. אחר כך אמרו לי שיש עומס גדול בגלל הקיץ, ובהמשך כבר לא ענו לי בכלל לטלפונים. אם מגיעים לשיחת טלפון של אחת האחראיות בסניף, השיחה מתנתקת מיד".
לדברי א', הוא הגיע לסניף באחד הימים וגילה שהמשרדים סגורים. "במקרה פגשתי תלמידת נהיגה נוספת שעברה חוויה דומה", הוא אומר, "מספר הטלפון של ההנהלה מעביר את השיחה מיידית לשירות הודעות חיצוני, שנציגיו לא מוכנים להעביר את השיחה להנהלה. אין אפשרות ליצור קשר עם אף אחד ובשבועיים האחרונים הסניף לא זמין בטלפון".
בשלב מסוים משרדי התחבורה, הביטחון והכלכלה נכנסו לתמונה בניסיון לעתור את המשך גביית הכספים של לקוחות נוספים, ובכלל זה הקפאת השימוש בכספי הפיקדון של חיילים משוחררים.
במשרד הכלכלה מסרו אז כי "בעקבות תלונות שהתקבלו במשרד הכלכלה מתלמידים הלומדים בבית הספר לנהיגה, הנוגעות לעמידה בהתחייבויות כלפיהם ואופן הלימודים, ובמקביל פניית בית הספר לשנות את שמו תוך יצירת חברה חדשה בחודש מאי - פתח המשרד בבדיקה תוך הקפאת ההכרה בקורס נהיגת משא כבד, עליו מפקח המשרד. הנושא דווח למשרד הביטחון וכשיושלם הבירור, לרבות בקרה כי לא יפגעו התלמידים, יוחלט נושא חידוש ההכרה".
לאחר מכן 30 מעובדי בית הספר בעצמם, שלא קיבלו את משכורותיהם, פנו בבקשה דחופה למינוי מפרק זמני לחברה.
ממשרד עו"ד נסים את כהן-ניסן, אשר ייצג את יצחק אברהם, נמסר כי "איציק אברהם יצא כדין מהארץ. כנגד מורי הנהיגה אשר דרשו לקבל כספים במזומן, כתנאי להמשך עבודתם, לא ננקט כל הליך פלילי. קריסת רשת בתי הספר הינה פועל יוצא של שביתות שהיו באותה עת במשרד התחבורה וכפועל יוצא של עתירת מורי הנהיגה לפירוק זמני של החברה".