חברת מילגם זכתה במכרז ותרכוש את דואר ישראל תמורת 461 מיליון שקל - מחיר נמוך יותר ממה שציפתה המדינה לקבל. בכך, לראשונה בתולדות מדינת ישראל תנהל את הדואר חברה פרטית. ברכישת הדואר גילו עניין בשנה האחרונה כ-15 חברות, אך חלקן פרשו מהמכרז.
מילגם גברה בשלב האחרון על חברת רמי לוי. יצוין שהדואר עובר בעלות בצמוד להסדר הבראה בסכום גבוה של 1.7 מיליארד שקלים, לאחר ששנים החברה הייתה בהפסדים, ורק לאחר מינויו של מישאל וקנין ליו"ר הדואר היא החלה לעבור לרווחיות. את שנת 2023 סיימה החברה ברווח של 32 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דואר ישראל
דואר ישראל
דואר ישראל
(צילום: ירון ברנר)
את הרכישה של הדואר אישרה הוועדה למכירת מניות המדינה ברשות החברות הממשלתיות, כאשר מעטפות המכרז נפתחו היום ובאחת הייתה הצעת רמי לוי ודלק ישראל, ובאחרת הצעת חברת מילגם שבבעלות משפחת ויל, יחד עם חברת הפניקס. מילגם זכתה שכן הצעתה הייתה גבוהה יותר. עם זאת, ההערכות היו שחברת הדואר תימכר הרבה מעבר לחצי מיליארד שקלים.
גורמים כלכליים מעריכים שרק נכסי הדואר שווים יותר מהמחיר שבו נמכרה החברה ולכן המחיר שהשיגה המדינה בהפרטה נמוך במיוחד.
בראש הוועדה שאישרה את מכירת הדואר מכהן ינקי קווינט, המשמש זה חודשים אחדים כמ"מ מנהל רשות בחברות הממשלתיות בעקבות התפטרות מיכל רוזנבוים לאור המחלוקת שהתגלעה בינה לבין השר הממונה דוד אמסלם.
על חברת דואר ישראל מפקח משרד התקשורת. לפי תנאי המכרז, חברת הדואר בבעלות החדשה תצטרך להמשיך ולנהל את הדואר במתכונת הקיימת ולא תוכל למשל לסגור באופן שרירותי סניפי דואר במקומות מבודדים או בלתי רווחיים לחברה, מבלי לקבל אישור למהלך. ועדת הכספים של הכנסת היא שאישרה את מכירת הדואר למשקיע פרטי, בהתאם לחוק.
יצוין כי הוועדה למכירת מניות המדינה פסקה בסוף חודש מרץ השנה כי דפוס בארי לא יוכל להשתתף במכרז, משום שהדפוס החזיק בבעלותו חברה מתחרה לחלוקת דברי דואר וחבילות.
השר לשיתוף פעולה אזורי, חה"כ דודי אמסלם: "אני שמח ומברך על השלמת ההליך להפרטת דואר ישראל. מדובר במהלך חשוב וחיוני שאמור לשפר את השירות לציבור ולהניע את החברה קדימה".
שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי: "אני מברך את חברת מילגם על הזכייה. נפעל כדי שההפרטה תושלם בהקדם האפשרי, לטובת פתיחת השוק לתחרות אמיתית. משרד התקשורת ימשיך לוודא את קיום חובות הרישיון של חברת הדואר על מנת להבטיח שהפריפריה והאוכלוסיות השונות לא יפגעו".
מ"מ מנהל רשות החברות, מר ינקי קוינט: "ההליך החשוב יתרום למשק הישראלי וישפר את השירות הניתן לאזרחי ישראל. כולי תקווה שכעת נמשיך להפריט חברות ממשלתיות נוספות".
מישאל וקנין, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל: "הרגע הזה הוא תוצאה של מאמץ משולב לו היו שותפים במשרד האוצר, ברשות החברות, במשרד המשפטים ובמשרד התקשורת, יחד עם ארגון העובדים ועם אלפי העובדים המסורים של דואר ישראל. דואר ישראל היא כיום חברה מתקדמת יותר, מוטת-שירות, שמה בראש מעייניה את ציבור הלקוחות והיא ערוכה לאתגרים הבאים כשמשימת העל שלה היא להמשיך ולהשתפר למען הלקוחות - תחת הבעלים החדשים".
מקבוצת מילגם הפניקס ולימן שליסל נמסר: "אנו מלאי אמונה במדינת ישראל, בעוצמת המשק והכלכלה ובעתידה של המדינה לצאת מחוזקת מכל משבר. חברת דואר ישראל היא אבן יסוד בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל. אנו מאמינים בחברת הדואר, בהנהלת החברה, בהון האנושי המרשים והמסור והעובדים שהובילו מהפכה של ממש בחברה בשנים האחרונות, והפכו אותה לארגון מקצועי ומודרני".
עוד הוסיפו כי "אנו מודים למדינת ישראל על הבעת האמון הגדולה בנו, ומתחייבים לעמוד בציפיות הגבוהות שהוצבו בפנינו. יחד כולנו מחויבים להביא את דואר ישראל להישגים חשובים נוספים, ולהניע תחרות במספר תחומים מרכזיים - בראשם תחום הבנקאות והפיננסים באמצעות בנק הדואר, וכן בתחום השילוח, המשלוחים והלוגיסטיקה. אנו שואפים לחולל מהפכה צרכנית שתיטיב עם אזרחי ישראל. כולנו נמשיך לחתור להענקת שירות איכותי לכלל תושבי ישראל בכל רחבי הארץ".
ח"כ משה גפני יו"ר ועדת הכספים של הכנסת: "הממשלה נכשלה בטיפול ביוקר המחייה"
(צילום: ערוץ כנסת)