עד כמה האינפלציה ויוקר המחיה משפיעים על האזרחים בבריטניה? לפי דיווח בבלומברג, הדבר בא לידי ביטוי גם בשוק מוצרי ההגיינה הנשית. ארגון הצדקה Bloody Good Period דיווח כי חלה עלייה של כ-150% בחלוקת חבילות טמפונים במאי ויוני, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקביל, המכירות של חלק ממוצרי המותג הפרטי של ענקית הקמעונאות Tesco, שנחשב לזול בצורה משמעותית מהמותגים הגדולים, קפצו ביותר מ-100% מאז קיץ 2021.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
טמפונים
טמפונים
זינוק בביקוש לטמפונים בחינם ובמכירת מותגים זולים
(צילום: AP)
"יש אנשים שיצטרכו לבחור בין להניח אוכל על השלחן, לשמור על חימום הבית או לקנות מוצרי היגיינה", אמר לבלומברג טרי האריס, מנהלת ב-Bloody Good Period.
הממשלה הבריטית מודעת למצב, והציגה תוכנית שתאפשר חלוקה של מוצרים היגייניים בבתי ספר ואוניברסיטאות כבר לפני שנתיים. על פי דובר משרד החינוך, הממשלה "נמצאת כעת בתהליך של הארכת התוכנית עד 2024, לפחות". בנוסף, הסירה הממשלה את מס המכירה של 5% על מוצרי היגיינה כבר לפני שנה.
ההתייקרויות מגיעות לא רק לאזרחים, אלא גם לשוק הסיטונאי. כך למשל Bloody Good Period נאלצת לרכוש חבילת טמפונים של מותג Maxi ב-12.5 פאונד ל-14 יחידות, כאשר לפני שנה באותו ניתן היה לקנות 16 יחידות באותו מחיר. רק בחודש מאי האחרון לבדו חילק ארגון הצדקה 12,000 חבילות טמפונים.

הצפי: אינפלציה של 13.3% באוקטובר

בריטניה נמצאת במשבר גדול מאוד, בעיקר בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, שגרמו להתייקרות במחירי האנרגיה, שמשפיעים על הדלק והחימום. בעקבות המצב, ההערכה היא כי אם דברים לא ישתנו, מספר משקי הבית ללא חסכונות בממלכה יוכפל עד 2024 ל-5.3 מיליון.
בנוסף, ההערכה היא שעד אוקטובר האינפלציה בבריטניה תזנק ל-13.3%, כשמחירי האנרגיה השנתיים לבית צפויים לזנק ליותר מ-4,000 פאונד. מדובר בכמעט 14% מההכנסה הפנויה של משק בית, לפני שנלקחים בחשבון צעדי הסיוע הממשלתיים.
שבשבוע שעבר הודיע הנגיד של הבנק המרכזי באנגליה, אנדרו ביילי, על העלאת הריבית הגדולה ביותר מאז 1995 - 0.5%, מכיוון שהאינפלציה כבר הגיעה ל-9.4%, הגבוהה ביותר מזה 40 שנה. "אם לא נחזיר את האינפלציה ליעד שהוצב, המצב יחמיר", אמר.