בדיון שקיימה אתמול (א') ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא רפורמת הבנקאות הפתוחה אמר המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, כי הוא לא שולל אפשרות ששחקנים בתחום ובנקים יוכלו להציע ללקוחות שירות השוואת עלויות בנקאיות. היום שיגר אריק פרישמן, מנכ"ל פייבוקס המפעילה אפליקציית תשלומים ונמצאת בשליטה דיסקונט ושופרסל, מכתב ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון, לפני הדיון המכריע שיקיים בנושא מחר, ובו כתב כי פייבוקס נכונה "לכל סנקציה, לרבות הפסקת פעילות, ככל שלא תפעל באופן אובייקטיבי" בעניין השוואת עלויות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"פייבוקס נחושה (ומסוגלת) להוביל את יישום תכלית החוק במהירות ובאחריות, כפלטפורמה פתוחה ובלתי תלויה, בה יוצעו מוצרים פיננסיים של מגוון שחקנים למאות אלפי משתמשים באופן אוביקטיבי לחלוטין", כתב פרישמן. "אנו מתחייבים שלא תינתן כל העדפה ליצרן כזה או אחר, וודאי לא לבעלי המניות בפייבוקס. כדי להבטיח זאת, פייבוקס נכונה לכל תהליך הסדרה ו/או פיקוח שיקבע המחוקק, באופן שיבטיח את תקינות פעילותה, וכן לכל סנקציה (לרבות הפסקת הפעילות) ככל שלא תפעל באופן אוביקטיבי".
לדברי פרישמן, "האיסור על נותן שירות מידע פיננסי לספק שירותי תיווך או השוואת עלויות בכל הנוגע למוצרים או שירותים שצד קשור לו (ולא הוא עצמו) מספק ללקוחותיו - איסור שלא קיים בשום מקום אחר בעולם - אינו מידתי והינו בגדר ניסיון להסדיר שוק שטרם קם. הרגולטורים בחו"ל הבינו - כולם - שהציפייה שפלטפורמה כזו (שאינה מוכרת את מוצריה אלא מציעה מוצרים ושירותים של אחרים) תקום "יש מאין" ותגיע לקהל לקוחות רחב בזמן סביר, היא בגדר משאלת לב ואינה מעשית. העולם הבין שהגבלת עיסוק, וודאי בשוק חדש ומתפתח, צריכה להישמר כ'נשק יום הדין', לאותם מקרים מתוחמים בהם החשש לפגיעה באינטרס הציבור הוא מובהק. זה לא המקרה בעינינו. הפתרון בעינינו צריך להיות הסדרה מידתית, שתאפשר לכמה שיותר שחקנים לפעול".
פרישמן הוסיף כי "יחד עם זאת וככל שהוועדה סבורה אחרת, אנו מבקשים - בשל אי הוודאות, העובדה שאיסור דומה לא קיים בשום מקום בעולם והספק שהועלה מצד הפיקוח על הבנקים - לכל הפחות לקבוע בחוק מדד הצלחה ברור, שבמידה ולא יתקיים בפרק זמן סביר, האיסור יוסר. במהלך הדיונים הוועדה ביקשה, בצדק, לקבוע מדדים ברורים להצלחת הרפורמה. מדד כאמור צריך להיות, בראש ובראשונה - תקומתן של פלטפורמות אוביקטיביות, שאינן מוכרות את מוצריהן, בנפח משמעותי - שקיבלו, במצטבר, בין 500 אלף למיליון הרשאות גישה - ובפרק זמן סביר, שלא יעלה על 12-18 חודשים".