שבוע המסחר במט"ח נפתח הבוקר (שני) בהתחזקות משמעותית של השקל על חשבון המטבעות הזרים המובילים. הדולר נחלש ב-1.6% ונסחר סביב 3.72 שקל. האירו צולל עוד יותר, בכ-1.7%, ונסחר סביב 4.03 שקל.
ההתחזקות של השקל על חשבון הדולר והאירו מגיעה על רקע הפעולה המוצלחת אבל המוגבלת של צה"ל באיראן בסופ"ש (מאז לא נערך מסחר במט"ח בישראל), שכזכור לא כללה פגיעה במתקני גרעין או נפט איראניים, אלא במתקנים צבאיים ומפעלים לייצור טילים וכטב"מים.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל, דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
כמו כן, האופטימיות מהיתכנות לעסקה לשחרור חטופים בעקבות הפסגה בדוחא בהשתתפות ראש המוסד דדי ברנע, ונציגי קטאר וארה"ב, והצעת מצרים להפוגה של 48 שעות בלחימה תמורת שחרור ארבעה חטופים, מוסיפים למצב בשוק המט"ח.
לצד זה, מחירי הנפט יורדים, גם כן על רקע הפעולה המוגבלת באיראן והעובדה שישראל לא פגעה במתקני הנפט במדינה. הברנט יורד בכ-6% ל-71.5 דולר לחבית וה-WTI יורד אפילו יותר ל-67.3 דולר לחבית.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "תחושת השליטה במערכה הביטחונית משדרת לשוק עסקים כרגיל ותורמת לצמצום משמעותי בביקוש למט"ח. מנגד, פעילות המוסדיים והיצואנים הינה בהיקפים משמעותיים ביחס להיקף הביקושים. יצואנים נדרשים למכור למעלה ממיליארד דולר בשבוע ולזה מצטרפת פעילות המוסדיים הפועלים בהיקפים משמעותיים נקודתית. הביקוש הנמוך למט"ח, בתקופה זו, תורם לעודפי היצע ולייסוף השקל. הערכות לתגובה מדודה ומתונה ביחס להערכות קודמות למערכה עצימה מצד איראן, גוררות לירידה חדה בביקוש למט"ח ולייסוף השקל".
יונתן ברנד, מנכ"ל אולטרה פיננסים: "שערי המט"ח מגיבים כצפוי להתפתחויות הפוליטיות והכלכליות האחרונות. הדולר נסחר סביב 3.7 שקלים, וניתן להניח שהסוחרים ממתינים לתוצאות הבחירות בארה"ב. במקביל, הפיחות החד באירו ובפאונד בשבועיים האחרונים נובע מהמתיחות הביטחונית בעקבות התגובה לתקיפה באיראן. לצד אופטימיות מסוימת שהסבב הנוכחי הסתיים, עולים גם חששות לגבי ההשפעות המאקרו-כלכליות האפשריות של פגיעה ביצוא הנפט מהאזור".
אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים: "שער הדולר יורד הבוקר בחדות, ככל הנראה בשל הרגיעה במתיחות בין ישראל לאיראן והתחדשות המשא ומתן לעסקת חטופים והפסקת אש. הדולר ממשיך להיסחר בטווח המוכר של 3.55-3.85, כאשר בטווח הארוך יותר, ההערכות נותרות בעינן וצופות פיחות משמעותי נוסף בשער הדולר, שצפוי להיסחר ברמות נמוכות יותר".
מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים: "תקיפת ישראל באירן והערכת השווקים כי איראן לא תגיב בעוצמה רבה שתוביל להחרפה משמעותית במלחמה בין ישראל לאירן, מובילים בפתיחת המסחר ביום שני בעולם להתחזקות נאה של שער השקל וכן לירידה חדה במחירי הנפט בעולם (4%-). מגמה דומה (של ירידת פרמיית הסיכון) נרשמה אתמול גם בבורסה המקומית. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי אי הוודאות עדיין רבה באשר לתגובה האירנית, וכן בנוגע להתפתחויות הגיאופוליטיות במזרח התיכון".
פורסם לראשונה: 08:43, 28.10.24