1 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הורות היא משימה מאתגרת ומורכבת. מה שמתחיל בלילות בלי שינה מסתיים לא פעם בהטחת האשמות נוסח: "הכל בגללכם". בתי המשפט בארץ ובעולם נדרשים לפעמים לעסוק בתביעות המוגשות על ידי ילדים נגד הוריהם. כיום, ילדים בישראל זכאים למינוי אפוטרופוס לדין, שהוא למעשה עו"ד שמייצג את האינטרסים שלהם, וקולם נשמע בהליכים בבית המשפט לענייני משפחה במחלוקות בין הוריהם. האם הילדים שלנו עשויים לקבל פיצוי במידה ויחליטו לתבוע אותנו בגין החלטות שקיבלנו בנוגע אליהם לאורך הדרך?
מעיון בטורי רכילות נראה כאילו כל ידוען שני בחו"ל ניהל הליכים משפטיים נגד הוריו. בריטני ספירס, מקולי קאלקין, גארי קולמן, דרו ברימור וריהאנה הם רק חלק קטן מהשמות. גם בתי המשפט לענייני משפחה בארץ החלו לעסוק בתביעות של ילדים נגד הוריהם בעניינים של נסיעות לחו"ל, מסגרות חינוכיות מועדפות ואף שינוי מקום מגורים.
מקרה שנדון לאחרונה בבית משפט לענייני משפחה עסק בבן 17 שדרש מהוריו המצויים בסכסוך גירושין לאפשר לו לנסוע לטיול בחו"ל. ההורים פעלו לעכב את יציאתו מהארץ והבן הגיש התנגדות בטענה שהוא רוצה להצטרף לחבריו לנסיעה לאירופה. בית המשפט נעתר לדרישות הילד – והמקרה מעורר שאלות נוקבות לעתיד.
תביעות של ילדים נגד הוריהם מעלות מחלוקת בלתי נמנעת בין זכויות ילדים לבין האוטונומיה המשפחתית. מצד אחד, אין חולק כי לילדים יש זכויות יסוד מסוימות ובכללן הזכות להישמע. כמו כן, הצדק מחייב לכאורה כי אדם שנעשה לו עוול עקב התנהלות אדם אחר (למשל שבריאותו הנפשית נפגעה בצורה חמורה) יפוצה על ידי הפוגע, גם אם מדובר בהורה.
מנגד, נראה כי כיבוד האוטונומיה המשפחתית וההבנה שמשקעים משפחתיים נובעים מנסיבות חיים מורכבות שקשה לשפוט אותן בדיעבד, מחייבים ברוב הגדול של המקרים דחייה של תביעות שהגישו ילדים נגד הוריהם.

המצב המשפטי בארץ

המשפט אינו יכול לחייב את ההורה לאהוב את ילדו. המשפט גם לא יכול לחייב אדם להיות הורה טוב. אולם, המשפט כן יכול לחייב את ההורה לדאוג לצרכיו הממוניים והנפשיים של הילד. ואכן, סעיף 15 לחוק הכשרות והאפוטרופסות מחייב הורה בארץ לדאוג לצרכי ילדיו. המבחן הוא של תום לב – אין צורך להיות ההורה המושלם, אלא רק לפעול במיטב המאמצים ובתום לב לטובת הילד.
אף שמדובר במבחן מקל יחסית, כאשר הורה הפר בצורה קיצונית את חובותיו, בית המשפט בארץ קיבל תביעות שהגישו ילדים ואף חייב את ההורים בפיצויים גבוהים במיוחד.
כך למשל, ב-1999 קיבל בית המשפט העליון תביעת נזיקין של שלושה ילדים ממשפחת אמין נגד אביהם בשל נטישה והזנחה, וחייב אותו לשלם להם פיצוי של כמיליון שקל עבור הנזק הנפשי שנגרם להם. גם לאחרונה, פסק בית המשפט לענייני משפחה פיצוי בסך של כ-1.5 מיליון שקל בגין נזק נפשי שנגרם לצעיר בן 26 שאימו גירשה אותו ואת אביו מביתם המשותף כשהיה היה בן 8, והקימה משפחה חדשה בחו"ל.
עם זאת, מלבד מקרים של התעללות, מרבית התביעות שהוגשו בארץ על ידי ילדים נגד הורים נדחו.

המצב המשפטי בעולם

מגוון הסיבות לפתיחת הליכים משפטיים נגד הורים בחו"ל הוא רחב. כך למשל, בית משפט בניו-זילנד קיבל תביעה של ילדה בת 9 שהוריה קראו לה "טלולה מהוואי רוקדת הולה" ("Talula Does the Hula From Hawaii"), והורה על מינוי אפוטרופוס זמני שיפעל לשינוי השם. בית המשפט ביקר את ההורים על שיקול דעת עלוב מאוד בבחירת השם שיצר מגבלה חברתית של ממש. בצד השני של העולם, לונג איילנד שבארצות הברית, התקבלה תביעה של בחור כבן 20 נגד אימו להשבת כספים שניתנו לו כמתנת בר מצווה מסבתו ואשר האם, שהייתה בהליך גירושים מהאב, החליטה שלא להעבירם מכיוון שלא הוזמנה לטקס.
ואולם ככלל, נראה שבדומה למצב בישראל, גם בעולם בתי המשפט לא ששים לקבל תביעות של ילדים נגד הוריהם. בניו-ג'רזי למשל, נערה בת 18 תבעה את הוריה בדרישה כי ימשיכו את תמיכתם הכספית ויממנו את לימודיה הגבוהים. הנערה עזבה את הבית לאחר שהוריה דרשו ממנה לשנות את אורח חייה ולעזוב את החבר שלה, שלדעתם היווה השפעה רעה. בסופו של דבר הנערה ביטלה את התביעה, לא לפני שהשופט שדן בעניין ציין כי הוא "מעולם לא ראה כזה חוסר כבוד להורים והזהיר מפני "מדרון חלקלק" במסגרתו ילדים בני 12 יתבעו בשל XBOX, בני 13 בגלל IPHONE ובני 15 ידרשו טלוויזיה בגודל 60 אינץ'.
אכן, ניכר כי החשש הגדול בתביעות ילדים נגד הורים הוא מפני "מדרון חלקלק". כמובן שאין מניעה לדון בחלק מהתביעות של ילדים נגד הוריהם, למשל בגין התעללות, הזנחה או נטישה בנסיבות קיצוניות. אולם יש להיזהר שלא לפתוח את הסכר, שמא נמצא עצמנו מתמודדים עם אינסוף תביעות בשלל נושאים.
לסיכום, התשובה היא כן. ילדים עשויים לקבל פיצוי בגין החלטות שקיבלו ההורים בנוגע אליהם. אך זאת רק במקרים קיצוניים בהם ניתן להוכיח כי ההורה הפר את חובותיו ולא פעל בתום לב. על כן, אם אתם שוקלים לקחת את ה- Xbox של הילד, אתם יכולים להיות רגועים. לפחות לעת עתה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד טל איטקין עוסקת בדיני משפחה • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין