השקל ממשיך להיחלש גם היום (שני) מול המטבעות המרכזיים על רקע הלחימה בצפון והחשש מהסלמה מול איראן: שערו היציג של הדולר נקבע על 3.786 שקלים ושערו היציג של האירו נקבע על 4.1565 שקלים.
שער הדולר היציג ערב החג נקבע על 3.7720 שקלים, ובמהלכו עלה שער הדולר במסחר רציף אף מעבר ל-3.83 שקלים - אחוז וחצי של עלייה. שער האירו היציג ערב החג נקבע על 4.12 שקלים, ובחג היה נסחר ביותר מ-4.20 שקלים. המסחר בשבעה באוקטובר רגוע למדי עד כה.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
מחרתיים צפויה הודעת בנק ישראל על גובה הריבית במשק וצפוי שהריבית הבסיסית תישאר על 4.5%, שהם 6% ריבית פריים. כלכלנים אחדים אף סבורים שעל רקע המדד הגבוה של חודש אוגוסט, שעלה ב-0.9%, יש מקום להעלות את הריבית במשק. ואולם אין ציפייה שבנק ישראל ינהג כך על רקע המשבר הכלכלי בגין המלחמה. לפי הנגיד פרופ' אמיר ירון הפחתת ריבית בישראל לא צפויה לפני קיץ 2025.
ביום חמישי יפרסם החשב הכללי באוצר רו"ח יהלי רוטנברג את אופן ביצוע תקציב המדינה בחודש ספטמבר. כמו כן צפויה עלייה נוספת בגירעון השנתי מעבר לשיעור של 8.4% באוגוסט. לצד זאת, בשבוע הבא יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר. מאחר שלפני שנה מדד ספטמבר ירד ב-0.1% והמדד שיפורסם צפוי להיות חיובי תעלה האינפלציה עוד מעבר לשיעור הנוכחי של 3.6% בשנה.
מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, יוסי פריימן, אמר כי "היצעי מט"ח מצד יצואנים לתשלומי שכר ומיסים בלמו את פיחות השקל אל מעל לרמת 3.8, והדולר שב ונחלש אל עבר רמת 3.78 שקל. המשך ההסלמה הביטחונית והאירועים המתגלגלים בצל ההמתנה למהלומה באיראן, מותירים פוטנציאל לפיחות מחודש בשער השקל, כאשר בימים הקרובים פעילות היצואנים הנדרשים לשקלים, עשויה להמשיך ולמתן עודפי ביקוש ולבלום פיחות חד".
לדברי פריימן, "נתוני התעסוקה החזקים שהתפרסמו בארה"ב מלמדים כי פחת הפוטנציאל להפחתת ריבית דרמטית עד לסוף השנה. להערכתנו, בפגישה הקרובה של ועדת השוק הפתוח בנובמבר יוחלט על הפחתת הריבית ב-0.25% בלבד. אירועים שיגררו לפגיעה במאגרי האנרגיה, עשוים להזניק בחדות את מחירי הדלקים ולהאיץ מחדש את האינפלציה, מצב שחוששים ממנו במערב בשל ההשלכה הקשה של אינפלציה בתקופה של האטה בפעילות הכלכלית. הנתונים המתפרסמים באירופה המלמדים על ההאטה בפעילות הכלכלית על אף הפחתות הריבית והצעדים לעידוד הפעילות הכלכלית, בעוד מתקבלים בארה"ב נתונים מעודדים, גוררים לחולשת היורו אל מול הדולר".
פורסם לראשונה: 10:17, 07.10.24