כמעט שנתיים חלפו מאז אירחה קטאר את גביע העולם בכדורגל, והאופוריה מתחילה לדעוך. הבנקים המקומיים, שסייעו במימון פרויקטי ענק - החל מכבישים מהירים וחדרי מלון ועד אצטדיונים ומערכות ביוב - מתמודדים כעת עם עלייה בהפסדי אשראי. מצב זה מוביל את הממשלה הקטארית לשקול צעדים משמעותיים לחיזוק מאזני הבנקים, כך על פי דיווח שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל".
הצעדים אותם בוחנת הממשלה הקטארית הם התערבות ממשלתית לרכישת תיקי נדל"ן בעייתיים מהבנקים, כפיית מיזוגים בין בנקים קטנים יותר וקבלת סיוע מיועצי הבראה מקצועיים.
2 צפייה בגלריה
אחד משבעת האצטדיונים שנבנו עבור המונדיאל
אחד משבעת האצטדיונים שנבנו עבור המונדיאל
אחד משבעת האצטדיונים שנבנו עבור המונדיאל
(צילום: gettyimages)
חשוב לציין כי הממשלה הקטארית מעולם לא הניחה לבנק מקומי לקרוס, אך הפעם המחיר עשוי לכלול הגבלות על קרן העושר הריבונית של המדינה, שמנהלת נכסים בשווי של כ-510 מיליארד דולר.
קטאר הפתיעה את העולם כשזכתה בזכויות לארח את גביע העולם 2022 עוד בשנת 2010. המדינה הקטנה השקיעה סכום עתק של כ-300 מיליארד דולר בהכנות לטורניר. ההשקעות כללו בניית שבעה אצטדיונים חדשים, הקמת רשת כבישים מהירים, פיתוח מערכת תחבורה ציבורית חדשה, בניית מלונות יוקרה רבי קומות ושדרוג מערכות הביוב לטיפול בכ-1.2 מיליון אוהדים שהגיעו לאירוע.
הממשלה הסתמכה על מאות יזמי נדל"ן וחברות בנייה לביצוע העבודות, אשר מצדם נטלו הלוואות גדולות מבנקים מקומיים למימון הפרויקטים. בנוסף, חלק מחברות הבנייה פנו למערכת המשפט בתלונות על קשיים בגביית תשלומים מהממשלה. הממשלה הקטארית טוענת כי "התשלומים עבור כל פרויקטי גביע העולם בוצעו במועד, למעט במספר קטן של מקרים הקשורים לסיבות כמו בעיות ביצוע ומחלוקות מסחריות".
המצב הנוכחי הוביל לכך שחברות רבות מתקשות לעמוד בהחזרי ההלוואות שלהן. נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה, כ-3.5% מההלוואות של הבנקים הקטארים הוגדרו כהלוואות בעייתיות, עלייה מ-2.6% לפני שנתיים בלבד.
מספר בנקים בינוניים, כולל בנק דוחה והבנק האיסלמי של קטאר, סיווגו מספר גדל והולך של הלוואות בשלב 2, המיועד להלוואות הנושאות סיכון אשראי מוגבר.
2 צפייה בגלריה
המונדיאל בקטאר
המונדיאל בקטאר
קטאר
(צילום: Shutterstock)
בעוד הממשלה הקטארית שוקלת פתרונות אפשריים לבעיית ההפסדים הגדלים במאזני הבנקים, היא בוחנת שימוש במתווה דומה לזה שהופעל בשיא המשבר הפיננסי העולמי. בשנת 2009, הממשלה הציעה לרכוש תיקי נדל"ן בשווי של כ-4.1 מיליארד דולר מבנקים מקומיים כדי לתמוך במגזר. בנוסף, היא רכשה מניות נסחרות בשווי של כ-6 מיליארד דולר מתיקי ההשקעות של הבנקים המקומיים.
כיום, הממשלה היא בעלת המניות הגדולה ביותר בחלק מהבנקים המקומיים, כולל הבנק האיסלמי של קטאר, הבנק המסחרי ובנק דוחה. היא גם בעלת מניות משמעותית בבנק הלאומי של קטאר.
למרות האתגרים הפיננסיים, קטאר ממשיכה לשאוף להגדלת מספר המבקרים הבינלאומיים. המדינה מתכננת שורה של אירועי ספורט, אמנות, עיצוב ואופנה כחלק מהמאמץ להשיג את היעד שהציבה לעמה של שישה מיליון מבקרים בינלאומיים בשנה עד 2030 - כמעט פי שלושה ממספר המבקרים ב-2019.
השנה החלה בצורה מבטיחה, כאשר דוחה רשמה 700,000 מבקרים בחודש ינואר בלבד, בזמן שאירחה את טורניר גביע אסיה בכדורגל.