מחיר המים יעלה ב-1 ביולי בשיעור של 1.6% במקום כ-8% כפי שהתכוונה רשות המים לייקר בתחילה את המים בהחלטה החצי שנתית, ופורסם לראשונה ב-ynet. זאת בעקבות דרישת שר האנרגיה אלי כהן לאתר מקורות לביטול או צמצום מרבי של עליית מחירי המים. הייקור המופחת ישפיע על מדד המחירים לצרכן לחודש יולי בעלייה של 0.05% בלבד.
מועצת רשות המים פרסמה היום להערות הציבור את עדכון תעריפי המים לחודש יולי, לפיו תחול העלאה של כ-2.2 שקלים בחשבון החודשי לצרכן הביתי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפי רשות המים, מדובר בעלייה נמוכה יותר מהעלייה בסל המדדים מאז העדכון האחרון בחודש ינואר 2024, וזאת בשל המאמץ הייחודי בעת הזו להקל על צרכני המים. "העלייה שתוכננה הייתה גבוהה יותר – והשינוי נובע בעיקר מהקדמת ניצול התקבולים ממכירת מתקן ההתפלה של חברת מקורות באשדוד, מהקדמת ההתחשבנות בגין שנים קודמות עם החברה, וכן מקיטון ברכישת מים מותפלים בשנת 2024 עקב החורף המבורך", נכתב בהודעה.
התעריף לכמות מוכרת (התעריף הנמוך) יעמוד מעתה על 8.082 שקלים למ"ק (במקום 7.955 שקלים) ואילו התעריף לכל כמות נוספת (התעריף הגבוה) יעמוד על כ-14.834 שקלים למ"ק (במקום 14.6 שקלים).
כאמור, המשמעות של שינוי תעריפים זה על משפחה ממוצעת בת 4 נפשות הצורכת כ-16 מ"ק בחודש בעלות של כ-142 שקל, הוא גידול בעלות בסך של כ-2.2 שקלים לחשבון המים והביוב החודשי שיעמוד מעתה על כ-144 שקל בחודש.
עם זאת, מדובר בהליך שימוע ציבורי ולפיכך התעריף הסופי יכול ויתעדכן.
בהתאם לחוק המים, המחייב עדכון תעריף המים מדי שישה חודשים, לקראת חודש ינואר 2025 תתבצע בחינת עלויות נוספת לאור ההשקעות במשק והתעריף צפוי להתעדן במדרגה נוספת.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
השר אלי כהן
(צילום: סיון שחור, לע״מ)
לפני כחודש פרסמנו כי השר כהן ביטל שימוע שבו אמורה הייתה רשות המים להודיע על עליית תעריף המים בכ-8% החל מ-1 ביולי, והנחה את רשות המים וגורמי המקצוע לגבש פתרונות שימנעו את הצורך לייקר את המים. יצוין, כי רשות החשמל ורשות המים כמו בנק ישראל הם גופים עצמאיים ואסור לממשלה להתערב בהחלטותיהם. עם זאת, הממשלה יכולה להציע מקורות ובעבר גם העניקה הלוואות לחברת החשמל כדי למנוע התייקרות.
מחירי המים בישראל עלו בחודש יולי אשתקד בשיעור של 3.3%, ובחודש ינואר השנה בכ-1%. זאת חרף הבטחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לבטל כליל את התייקרות המים בשנה האחרונה.