טלטלה בשווקים ברחבי העולם: ריאיון עם יואל נווה, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר
(צילום: ירון ברנר)

הטלטלה בשווקי העולם בשילוב עם המתיחות הביטחונית בישראל מפילים את הבורסה בתל אביב גם היום (שני): הבורסה נפתחה עם ירידות של קרוב ל-3%, שהתמתנו בינתיים - ת"א 35 יורד ב-1.5%, ת"א 125 ב-1.3% ות"א 90 ב-1.2%.
אחרי היחלשות המטבע הישראלי בשבוע שעבר, גם הבוקר הדולר והאירו מתחזקים בהשוואה אליו. האירו מזנק ב-1.5% מול השקל ונסחר סביב 4.19 שקלים, והדולר, שנחלש ביחס למטבעות אחרים בעולם אחרי נתוני הכלכלה החלשים של ארה"ב שפורסמו בסוף השבוע, עולה גם הוא ביחס לשקל אך בשיעור נמוך יותר של 0.3%, כך שהוא נסחר הבוקר סביב 3.82 שקלים.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
תוך 10 ימים בלבד השקל איבד כ-5% מערכו. ב-25 ביולי שערו היציג עמד על 3.65 שקל, והבוקר, כאמור, הוא כבר נסחר סביב 3.82 שקל.
האנליסטים צופים שתגובת תקיפה משמעותית של איראן ושותפיה, שתחייב תגובה ישראלית ועלולה להוביל להרחבת המלחמה, תגרום בוודאות לחציית רף 4 השקלים של הדולר, והאירו עלול להגיע לסביבות שער של 4.30 שקל. יש לציין כי במידה שההסלמה הביטחונית תתעכב, אנו דווקא נראה קיזוז מסוים בעליית שערי המטבעות הזרים בשל המרתון בשקלים על ידי יצואנים ותעשיינים כמדי תחילת חודש כדי לשלם משכורות וחשבונות לספקים בשקלים.
הבוקר נפתח שבוע המסחר בבורסות ברחבי העולם בירידות חדות במיוחד, אחרי הנפילות בוול סטריט בסוף השבוע. גם הבורסה בת"א קרסה אתמול עם ירידות של 2.5% במדד ת"א 35 ושל 2.3% במדד ת"א 125. הנפילות בעולם צפויות לגרום לעוד ירידה בבורסה הישראלית, ולרכישות מטבע חוץ בכסף שייצא מהבורסה. כמו כן, במצב הזה לא צפויה הפחתת ריבית של בנק ישראל ב-28 באוגוסט, שכן עלולה להיות עליית מחירי מוצאי היבוא והנסיעות לחו"ל.
פורסם לראשונה: 08:36, 05.08.24