אנורדהה מיטאל יו"ר דירקטוריון חברת הגלידה בן אנד ג'ריס שהובילה את ההחלטה להטיל חרם גלידה על ההתנחלויות בישראל - הולכת ומסתבכת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי תלונה שהוגשה לרשויות המס בארה"ב, מיטאל מואשמת שמשכה עשרות אלפי דולרים מקרן צדקה של חברת בן אנד ג'ריס - שהיא סגנית הנשיאה שלה - והעבירה אותם לקרן פרו-פלסטינית שהיא עומדת בראשה ואף מקבלת ממנה שכר.
3 צפייה בגלריה
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל
(צילום: AP, S Martin/Flickr/Attribution-NonCommercial 2.0 Generic)
בין השנים 2017 - 2018 קרן הצדקה העבירה מעל 100 אלף דולר למכון אוקלנד, מכון מחקר פרוגרסיבי שחוקר רפורמות קרקע ברחבי העולם. מיטאל משמשת כמנכ"לית המכון הזה וגם העובדת היחידה שמושכת שכר.
על פי התלונה שהוגשה לרשויות המס, על ידי המרכז הלאומי למשפט ומדיניות שמקום מושבו בוירג'יניה - מדובר בחשד לעבירת מס שביצעה לכאורה מיטאל שכן הייתה פסולה מלבצע את העברות לגוף שהיא עצמה מושכת ממנו שכר.
קרן הצדקה של חברת הגלידה העבירה בסך הכל 104 אלף דולר במענקים למכון אוקלנד, כאשר באותה תקופה מיטאל השתכרה במכון 156 אלף דולר בשכר.
ואם זה לא מספיק: קרן הצדקה של בן אנד ג'ריס העבירה תמיכות ל"בדיל" - מרכז המידע לזכויות השיבה והתושבות הפלסטיניות. רק בשנה שעברה האיחוד האירופי ביטל מענק של שני מיליון דולר ל"בדיל", לאחר שסירב לחתום על סעיף שבו הוא מתחייב שהכסף לא יזלוג לטרור.
התמיכה שהעבירה קרן הצדקה של חברת בן אנד ג'ריס שימשה בין היתר לפרויקט מולטימדיה גדול על זכויות בקרקע לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים והכיבוש הישראלי.
מיטאל סירבה להגיב לפרשה שנחשפה בניו יורק פוסט ורק טענה שמדובר בהאשמות שווא כלפי קרן הצדקה של בן אנד ג'ריס ומכון אוקלנד.
רשויות המס האמריקניות מסרו כי יתכן ובוצעה כאן פעולה פסולה והעניין ייבדק.
מנכ"ל בן אנד ג'ריס אבי זינגר בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)

היסטוריה של משנה אנטי-ישראלית

הפרשה הנוכחית מגיעה לאחר ההחלטה להפסיק את מכירת הגלידות של בן אנד ג'ריס בשטחים ואולי גם בישראל בכלל, שככל הנראה מי שעמדה מאחוריה הייתה מיטאל - שתפקידה הרשמי הוא יו"ר ועד המנהלים העצמאי של החברה, כאמור. זאת בהמשך לעשרות ציוציה בטוויטר, שחושפים משנה אנטי-ישראלית עקבית וביקורת חריפה נגד מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים.
מיטאל, אמריקנית ילידת הודו, מוגדרת באתר של בן אנד ג'ריס בתור "מומחית בעלת שם עולמי לפיתוח, זכויות אדם וחקלאות". היא הקימה את "מכון אוקלנד", כאמור, שחשף, כך נכתב, עוולות במסגרת עסקאות השקעה במדינות מתפתחות. היא חיברה ספרים רבים, כתבה מאמרים בעיתונות האמריקנית וכן התראיינה לערוצי הטלוויזיה הגדולים בארה"ב.
מיטאל כאמור מטיחה כבר שנים ביקורת קשה ועקבית נגד ישראל ברשתות החברתיות. בציוץ מ-2018 היא הביעה תמיכה בתנועת החרם על ישראל, ה-BDS. "הקטסטרופה נמשכת. 70 שנה אחרי #הנכבה #פלסטין_מדממת", כתבה אז.
3 צפייה בגלריה
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
(מתוך טוויטר)
3 צפייה בגלריה
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
ציוצים ששיתפה אנורדהא מיטאל, יו"ר דירקטוריון בן אנד ג'ריס
(מתוך טוויטר)
בנובמבר 2020 שיתפה ציוץ שבו נכתב: "כשהתקשורת הבינלאומית מתמקדת בבחירות בארה"ב, ישראל מנצלת את ההזדמנות למחוק בתוך שעות כפר פלסטיני שלם בשטחים הכבושים של הגדה המערבית. 74 אנשים איבדו את בתיהם, מתוכם 41 ילדים. זה נעשה בהסכמת ארה"ב ובשתיקתה".
באותו חודש צייצה מחדש דו"ח של ארגון יש דין וכתבה: "דו"ח מזעזע שמגנה את הצבא הישראלי על כניסה לבתים פלסטינים לעתים קרובות באמצע הלילה. הכיבוש צריך להסתיים". בינואר האחרון שיתפה מיטאל דו"ח של ארגון בצלם עם הציטוט "מה שנראה כמו אפרטהייד, חייב להיות אפרטהייד".