בשבוע שעבר כיכבה מניית ישרוטל בראש המניות שזינקו בבורסה בתל אביב. ישרוטל רשמה עלייה של 15% בשבוע - ובכך השלימה עלייה של 22% מתחילת החודש. החברה צפויה לפרסם את הדו"חות הכספיים שלה בעוד שבועיים, וההערכה היא שהמשקיעים מצפים לתוצאות טובות, שכן מתחילת השנה עלתה המניה בכ-95%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לקראת סיכום הרבעון השלישי של החברה השנה, מי זוכר שרק לפני שלושה חודשים, לאחר פרסום דו"חות טובים לרבעון השני, נאלצה החברה לבטל חלוקת דיבידנד בסך 25 מיליון שקל לאחר ביקורת ציבורית קשה שהוטחה בה בטענה שלא ראוי שהחברה תחלק מיליונים ישר עם חזרתה לרווחיות, וזאת לאחר שקיבלה מהמדינה מענקי קורונה בגין החזרת עובדים והנחות בארנונה בשווי מיליוני שקלים.
2 צפייה בגלריה
מלון ישרוטל ים סוף באילת
מלון ישרוטל ים סוף באילת
מלון ישרוטל ים סוף באילת
(צילום: רוני בלחסן)
אחרי הסערה ביטל הדירקטוריון את חלוקת הדיבידנד, "לאור היותו קשוב לרחשי הציבור". למעשה, לא מדובר בביטול אלא בהשהייה, שכן הדיבידנד שנגזר מרווחי החברה ובבעלות בעלי מניותיה "ממתין" כעת בקופת החברה, ויש להניח שיחולק בסוף השנה.
למרות הזעם והביקורת הציבורית שבאו לידי ביטוי ברשתות ובתקשורת - במבט לאחור כל אלה נשארו על הנייר (או המקלדת) בלבד - הציבור המשיך לנהור למלונות הרשת, שנהנתה מתפוסה גבוהה של מעל 80% במלונותיה.
ישרוטל, אשר מפעילה בישראל 21 מלונות, היא הרשת הגדולה ביותר באילת עם שמונה מלונות בעיר ובראשם רויאל ביץ', אגמים ועוד. בים המלח, המקום השני המועדף על ישראלים לחופשה בארץ, מפעילה הרשת שני מלונות. זאת הסיבה שתוצאות ישרוטל בשנתיים האחרונות, למרות הסגרים והקורונה, היו טובות משל המתחרים שלה. הרשת מחזיקה גם במלון בראשית היוקרתי במדבר, מלון כרמים בדרך לירושלים ומלון יערות הכרמל - שמאפשרים חופשה ברמה גבוהה יותר, ויקרה יותר.
למרות שמניית ישרוטל רשמה את הזינוק הגדול ביותר בשבוע שעבר, היא לא נמצאת בטבלת העולות-יורדות של הבורסה משום שהמניה לא כלולה במדדי הבורסה - וזאת משום שהבורסה "מענישה" חברות שבהן חלקו של הציבור קטן מהמקובל (20%-25%), ולא כוללת חברות כאלה במדדים.
בישרוטל שולטת משפחת לואיס הבריטית, מייסדת ובעלי ישרוטל, שלה 85% ממניות החברה, כך שלציבור נותרו רק 15%. למעשה, בקיזוז המשקיע הפרטי איציק סלע, המחזיק כבר שנים ב-5.6% ממניות החברה, לציבור נותרו רק כ-9% מניות.
"משפחת לואיס מעדיפה לשמור את רוב הטוב הזה לעצמה", אמר גורם בשוק ההון ל-ynet. "הרשת מצליחה ורווחית עם הנהלה מצוינת, והמשקיעים מתמחרים אותה בהתאם. היא לא זקוקה לגיוסי הון בבורסה כדי להבטיח את המשך התפתחותה, ולכן אין לה עניין בהגדלת אחזקותיה בציבור".
השוואה של ביצועי המניות של ישרוטל מתחילת השנה בהשוואה למתחרותיה, רשת דן ורשת פתאל, משקפת את העליונות של ישרוטל: רשת דן עלתה מתחילת השנה ב-11% בלבד ורשת פתאל עלתה ב-4.5%.
אם כך, למה הרשת לא רוכשת מהציבור את אחזקותיו ומוחקת עצמה מהמסחר, כך שלא תהיה חייבת לציבור הסברים על התנהלותה, כמו ההחלטה לחלק דיבידנד? "שווי החברה בבורסה קרוב לשישה מיליארד שקל, ולכן ההשקעה ברכישת חלקו של הציבור גדולה ועומדת על כ-900 מיליון שקל", מסביר הגורם משוק ההון. "כנראה שמשפחת לואיס מעדיפה להשקיע את הסכום הזה בעוד מלון חדש, וכעת הרשת אכן נמצאת בתנופת בנייה של 11 מלונות ברחבי הארץ, כשלאחרונה השלימה רכישה של מלון ראשון במגדל ליד הכנרת".
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.