ועדת העבודה והרווחה בראשות מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ אתי עטייה אישרה לקריאות שנייה ושלישית הצעת חוק ממשלתית המעגנת בהסדר קבע את האפשרות להעסיק בני נוער בני 16-18 בשעות הלילה, עד 1:00, בזמן חופשות לימודים רשמיות. בנוסף, מעגנת ההצעה את חובתו של המעסיק להסיע הוא או מי מטעמו את בני הנוער שסיימו לעבוד לאחר השעה 23:00 לביתם, עד חצי שעה מרגע סיום עבודתם.
ההצעה מגיעה במטרה להתאים העסקה של צעירים לשעות הפעילות של מקומות העבודה שרלוונטיים להם בחופשים, ולאפשר גמישות בהעסקה של צעירים במקומות האלה, כדי לחזק את המשק.
בעקבות מלחמת חרבות ברזל ניתן היתר להעסיק צעיר בגילאים 16 עד 18 עד השעה 23:00 בלילה במקום שבו עבודתו נחוצה בשל מחסור בעובדים עקב המלחמה. כעת, החוק יעגן באופן קבוע את הרחבת שעות העסקה של בני הנוער עד 1:00 בתקופות של חופשים מהלימודים, בתנאי שהמעסיק ידאג להסעתם בסיום העבודה, כאמור.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ההצעה החדשה קובעת כי בגין הפרה של הוראות אלה יהיה חשוף המעסיק לסנקציות מנהליות בגובה של כ-40 אלף שקל להפרה מול כל בן נוער, וכן להליכים פליליים. כמו כן, לדרישת ההסתדרות החוק יאפשר לבן הנוער לתבוע מעסיק מפר בתביעה אזרחית ללא הוכחת נזק.
במקביל לתיקון החוק ממשרד העבודה נמסר כי יגביר את האכיפה כדי לוודא שמעסיקים עומדים בהוראות החוק וכי זכויותיהם של העובדים הצעירים נשמרות במלואן.
שר העבודה יואב בן צור, שהגיש את התיקון לחוק, מסר כי "התיקון יסייע למעסיקים בהכנסת כח עבודה נוסף ובמקביל ימנע חוסר מעש בקרב הצעירים. ידע כל מעסיק שעליו לשמור על זכויות העובדים, וביתר שאת כשמדובר בעובדים שעושים את דרכם לראשונה בשוק העבודה".
אנטואנט חינאווי ממשרד העבודה אמרה בדיון כי "התיקון נועד לאזן בין הרצון לעודד תעסוקת בני נוער, לאפשר להם התנסות ראשונית בשוק התעסוקה, להקנות להם ערכים של אחריות ומחויבות ולמנוע מצב של חוסר מעש לבין לבין הרצון לשמור על בטחונם של בני הנוער".
אורי מתוקי, ההסתדרות החדשה: "אנחנו מטפלים בלמעלה מ-6,000 פניות של בני נוער עובדים בשנה, כ-40% מתוכן נוגעות לעבודה בלילה, הכרוכה בהרבה סיכונים ובעיות בטיחות. יש בעיה קשה מאוד עם זה שאין תחבורה ציבורית בלילה. מרבית בני הנוער לא מכירים את זכויותיהם הבסיסיות כולל שכר מינימום ושעות עבודה, וגם אם הם יודעים קשה לדמיין נער שיגיד למעסיק 'אתה חייב להסיע אותי בתוך חצי שעה'. אם לא יהיה כלי אפקטיבי שירתיע מעסיקים אנחנו נמצא בני נוער תופסים טרמפים בשעות לילה מאוחרות מאזורי תעשייה חשוכים".
אבירם אלון, מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים: "יש חקיקה שמרתיעה, אפשר לקנוס ולתבוע במישור הפלילי. אם תוסיפו עוד אפשרות לתביעות אזרחיות זה יכול למוטט עסק על הפרה אחת".
עו"ד נועם וילדר מהמועצה לשלום הילד ציינה לטובה את עבודת ההסברה שמבצע משרד העבודה אל מול בני הנוער במטרה להעלאת המודעות לזכויותיהם בשוק העבודה. עם זאת, הביעה חשש ממיעוט הפקחים והמשאבים המוקצים לאכיפת חוק עבודת הנוער בשטח.
איל אסף, מנהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה: "בשנים האחרונות בוצעה אכיפה מול מעל 400 מעסיקים בנוגע להעסקת נערים בלילה ללא היתר. העיצומים יכולים להגיע לסכומים גבוהים וגם לאכיפה פלילית וכתבי אישום".
איתן קוט מועצת התלמידים והנוער הארצית: "כשהנוער מגיע לעבוד אין לו תמיד את המקום לעמוד על זכויותיו. זה מקום של קטן מול גדולים אף אחד מאיתנו לא רוצה שבן נוער יצטרך ללכת הביתה בדרך לא דרך וחלילה משהו יקרה לו. צריכה להיות אכיפה ובדיקה של המעסיקים מי שהפר פעם-פעמיים עדיף שלא יעסיק בני נוער בשעות האלה. חייבים להבטיח שהנוער יקבל את מה שמגיע לו ולא יפגע".