על רקע העלייה המתמדת בתוחלת החיים, עובדות ועובדים רבים ממשיכים לעבוד גם בעשור השמיני לחייהם. גיבשנו מדריך על מה שחשוב למעסיקים, לעובדות ולעובדים מבוגרים לדעת בהקשר הזה בעזרת עו"ד שירה להט, שותפה מובילה בתחום דיני עבודה במשרד ארנון, תדמור-לוי.
כיצד החוק מגן על עובדים מבוגרים מפני אפליה בקבלה לעבודה? לדברי עו"ד להט, חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה מספק הגנה משמעותית לעובדים מבוגרים מפני אפליה בתהליך הקבלה לעבודה. "בראש ובראשונה, החוק מכיר בקושי של מועמד להוכיח שלא להתקבל לעבודה בשל גילו", אומרת עו"ד להט. "לכן, אם המועמד מוכיח שהוא עומד בכל הדרישות והכישורים שהמעסיק הגדיר למשרה, נטל ההוכחה עובר למעסיק. כלומר, על המעסיק להראות שלא הפלה את המועמד על רקע גילו. בנוסף, החוק אוסר על מעסיק לשאול שאלות לגבי גילו של המועמד בריאיון עבודה או בשיחת טלפון מקדימה – אלא אם לגיל העובד יש רלוונטיות ישירה למילוי התפקיד. אם נמצא כי מעסיק הפלה מועמד על רקע גילו, בית הדין לעבודה רשאי לפסוק פיצויים".
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהו גיל פרישת חובה ומה משמעותו? גיל פרישת חובה הוא הגיל שבו המעסיק יכול לחייב את העובד להפסיק את עבודתו בשל גילו. כיום, גיל זה נקבע כ-67 שנים. חשוב לציין כי בדרך כלל, גילו של עובד לא אמור להיות גורם בקבלת החלטות הקשורות לעבודתו, שכן התחשבות בגיל נחשבת לאפליה אסורה. עם זאת, חוק גיל פרישה מאפשר למעסיק לסיים את העסקתו של עובד שהגיע לגיל 67.
האם יש הבדל בזכויות פרישה בין גברים לנשים? "גיל פרישת החובה אחיד לגברים ולנשים", מסבירה להט, "אולם, לנשים יש הטבה מיוחדת המאפשרת להן לפרוש מוקדם יותר ולקבל את מלוא הזכויות כאילו פרשו בגיל הפרישה הרשמי. גיל זה נע כיום בין 62 ל-65, וצפוי להתייצב על 65 בשנים הקרובות. חשוב לציין כי פרישה מוקדמת עלולה להשפיע על הזכויות הפנסיוניות, ולכן מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי בנושא. בנוסף, נשים שפרשו לפני גיל 67 עשויות להיות זכאיות לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי".
מה לגבי התפטרות וקבלת פיצויי פיטורים לאחר גיל פרישה? לדברי עו"ד להט, עובד שהמשיך בעבודתו באותו מקום עבודה גם לאחר גיל פרישת חובה, ומתפטר מעבודתו עקב גילו – כלומר, הגיע לגיל פרישה או עבר אותו – תוכר התפטרותו כפיטורים לצורך זכאותו לפיצויי פיטורים.
האם יש זכות להמשיך לעבוד אחרי גיל פרישה? "אף שהחוק מאפשר למעסיק להפסיק את עבודתו של עובד שהגיע לגיל פרישת חובה, בתי הדין לעבודה קבעו שלא מדובר בסיום עבודה אוטומטי", מבהירה להט. "לעובד יש זכות לבקש להמשיך ולעבוד גם לאחר גיל הפרישה, ואם העובד מבקש זאת, על המעסיק לשקול את הבקשה בתום לב".
האם יש חובה על מעסיק להתאים את מקום העבודה לעובדים מבוגרים? על פי החוק, עובד עם מוגבלות זכאי לקבל התאמות סבירות במקום העבודה. "עבור עובדים מבוגרים, התאמות אלה עשויות לכלול גישה נוחה למקום העבודה (למשל, ללא מדרגות מרובות), אמצעים להגדלת התצוגה במסכים, עזרי שמיעה מיוחדים, התקנת רמפה או מעלון, מסך מחשב גדול יותר ועוד", מפרטת עו"ד להט. "הכלל הוא שהמעסיק מחויב לספק התאמות אלו כל עוד הן נחשבות 'סבירות'".
ומה לגבי תיאום מס למי שממשיכים לעבוד במקביל לקבלת קצבת פנסיה? עו"ד להט מסבירה כי עובדים שלהם שתי הכנסות – גמלת פנסיה לצד שכר עבודה – יכולים לבצע תיאום מס כדי להימנע מניכוי מס מרבי מהכנסת העבודה שלהם. "ניתן לבצע תיאום מס בתחילת השנה מראש, או להגיש בקשה לתיאום וקבלת החזרים בדיעבד במהלך השנה העוקבת", אומרת עו"ד להט.
עו"ד שירה להטעו"ד שירה להטצילום: ניקי וסטפהל
איזה פיצוי אפשר לקבל במקרה של אפליה בשל גיל? במקרה של אפליה על רקע גיל, החוק מעניק לעובדים אפשרות להגיש תביעה בבית הדין לעבודה בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. "בית הדין רשאי לפסוק שני סוגי פיצויים", מסבירה עו"ד להט. "פיצוי בגין נזק ממוני (למשל בעקבות אובדן הכנסה); ופיצוי בגין נזק לא ממוני, כלומר עוגמת נפש. הפיצויים יכולים להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים, תלוי בנסיבות. במקרים מסוימים, כאשר פיצויים בלבד לא ייחשבו לצודקים, בית הדין אף יכול להוציא צו מניעה נגד הפיטורים".
מה קורה אם המעסיק מחליט לפטר עובד שעבר את גיל הפרישה בטענה כי מבצע את עבודתו בצורה טובה פחות בשל גילו? האם ניתן לתבוע בגין אפליית גיל, או שלאחר גיל הפרישה לא ניתן לתבוע בעניין זה? "אם העובד עושה את עבודתו פחות טוב, זו סיבה לגיטימית לפיטורים", מסבירה עו"ד להט. "לכן, עצם הפיטורים בגלל הגיל אינם מהווים אפליה, משום שזה מקור הרעיון של חוק גיל פרישת חובה. אבל לפי הפסיקה, המעסיק צריך לתת לעובד אפשרות לשכנע אותו להמשיך את ההעסקה, ועליו לשקול את הבקשה בתום לב".