חרף הזמן המועט שנותר להכנת תקציב המדינה לשנת 2025, לאחר העיכוב של כחודשיים בגיבושו, הכינו במשרד האוצר במהירות 22 הצעות חוק שהאוצר מבקש לכלול בחוק ההסדרים שיהיה אמנם פחות רחב מחוקי הסדרים קודמים, אך יכלול שורת רפורמות וצעדים כלכליים משמעותיים למשק, כולל צעדים הקשורים לתקופת המלחמה. לידי ynet הגיע המסמך המלא והוא מתפרסם כאן לראשונה.
למסמך המלא לחצו כאן
כמו בשנים קודמות גם הפעם ובעיקר בתקופה הקצרה שנותרה לאישור התקציב על ידי ראש הממשלה, מליאת הממשלה, בקריאה ראשונה בכנסת, בוועדותיה ולבסוף בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, ההערכות הן שחלק מפרקי החוקים יוצאו מחוק ההסדרים. כך קרה גם בתקציב השנה כאשר חוקים נשארו בחוץ בשל לחצים שונים כמו מס הפחמן (שאושר רק בשבוע האחרון), אגרות רכב, מיסי נדל"ן שונים והצעות בתחומי הנדל"ן, התחבורה והחינוך.
5 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והנהלת המשרד בנושא תקציב המדינה לשנת 2025
מסע"ת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והנהלת המשרד בנושא תקציב המדינה לשנת 2025
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: גיל יוחנן)
חוק ההסדרים נועד להביא כמקשה אחת שורה של עשרות חוקים לאישור בצמוד לתקציב המדינה השנתי. הכוונה היא להציג את עיקרי החוק לראש הממשלה בנימין נתניהו כבר בימים הקרובים, עוד לפני ראש השנה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כבר הביע את הסכמתו לחלק ניכר מהצעדים שהציג בפניו ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, אולם צפויות התנגדויות רבות לחלק מהצעדים.
בין הצעדים העיקריים: צמצום ימי הלימודים במערכת החינוך לחמישה בלבד, תוכניות שיוכלו להביא להוזלת הדירות שמחירן שוב החל לעלות לאחרונה, שיפור מערך בריאות הנפש על רקע המלחמה שהוסיפה אלפי נזקקים לסיוע, רפורמה באשראי לעסקים הקטנים, הטלת מס חדש נוסף על הבנקים, הפרטת נמלי אשדוד ואילת, הקמת מערכת בקרה הדוקה חדשה על כספי מערכת הביטחון כולל הידוק הפיקוח על הוצאות עלומות של המוסד והשב"כ. הצעת האוצר היא גם לסגור חמישה משרדי ממשלה מיותרים, כאשר בעבר הציע האוצר לסגור 10-12 משרדים.
אלה עיקרי 22 החוקים המוצעים במסגרת חוק ההסדרים ל-2025, שאותו יש לאשר עד ל-31 בדצמבר:
- מעבר לשבוע לימודים בן חמישה ימים במערכת החינוך, כדי לשפר את ההתאמה בין שבוע העבודה במשק לימי פעילות מערכת החינוך ולהתמודד עם המחסור בעובדי הוראה. מה צפוי: המורים צפויים להעלות דרישות רבות שיעלו כסף רב למדינה ואיומים בשביתות שיסכלו את המהלך.
5 צפייה בגלריה
תלמידים  סטודנטים  אוניברסיטה  כיתה אילוסטרציה
תלמידים  סטודנטים  אוניברסיטה  כיתה אילוסטרציה
פחות ימי לימוד? המורים צפויים להתנגד
(צילום: shutterstock)

- ייסגרו חמישה משרדי ממשלה, על פי הצעה שיביא מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתוך 30 ימים לאישור הממשלה. מה צפוי: צפויה כאן מריבה בין המפלגות על אילו משרדים ייסגרו. איומים של ראשי מפלגות לפרוש מהקואליציה עלולים לסכל את התוכנית.
- הטלת מס מיוחד נוסף על רווחי המיליארדים של הבנקים גם בשנת 2026, לאחר שהוסכם על הטלת מס של 2.5 מיליארד שקלים בשנים 2024-2025. מה צפוי: הבנקים יתנגדו לכך באופן נחרץ וגם נגיד בנק ישראל עשוי להתנגד לכך בשל הצורך לשמור על יציבות הבנקים והיותם גופים עסקיים עצמאיים. מצב כזה עלול למנוע גם פתיחתם בעתיד של בנקים חדשים בישראל, מחשש להטלת מיסים ממשלתיים חדשים.
- ייעול כוח האדם הרפואי במערכת הבריאות והתמודדות עם המחסור הצפוי בכוח אדם רפואי בטווח הקצר, הבינוני והארוך בדגש על חיזוק הפריפריה והמקצועות שבמחסור. מה צפוי: ההצעה טובה, אך נראה שיארך שנים עד שתיושם.
- שיפור האיכות באשפוז הפסיכיאטרי וחיזוק הרצף הטיפולי בשירותי בריאות הנפש. מה צפוי: המהלך דרוש כעת במיוחד על רקע המלחמה וצפוי להיות מאושר.
- הקמת צוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד האוצר בנושא איחוד מערכות גבייה של מס הכנסה והביטוח הלאומי. מה צפוי: הצעה כזאת כבר עלתה בעבר ונדחתה על רקע התנגדות תקיפה של ועדי העובדים.
- הקמת מינהלת לביצוע ובקרה של תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל. המטרה היא להגביר את הפיקוח והבקרה על תקציב מערכת הביטחון באופן קבוע, הדומה לפיקוח הקיים בכל שאר משרדי הממשלה. מה צפוי: כאן היה בעבר וצפוי גם כעת מאבק קשה בין האוצר למערכת הביטחון שמנעה פיקוח כזה בעבר.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות וחיסולים של כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות וחיסולים של כוחות צה"ל ברצועת עזה
באוצר רוצים להגביר את הפיקוח והבקרה על תקציב מערכת הביטחון
(צילום: דובר צה"ל)

- ייעול המגזר הציבורי באמצעות האצת השירות הדיגיטלי לאזרח ויצירת תשתיות דיגיטליות חדשות. מה צפוי: כאן צפוי מאבק עם ועדי העובדים שידרשו תוספות שכר גבוהות להפעלת המערכת שעלולה גם להביא לפיטורי עובדים, כאשר המדובר בגופים רבים בהם רשות האוכלוסין וההגירה, משרד התחבורה, רשות המיסים, בתי הדין הרבניים, משרד החינוך, משרד המשפטים, משרד העבודה, המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה ומשרד הבריאות, שברובם יש ועדי עובדים חזקים.
- ייעול ההוצאה עבור מיזמים ביטחוניים של השב"כ והמוסד. תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה ועם שרי האוצר והביטחון. מה צפוי: בעבר נטען שאין כמעט ביקורת על הוצאות בנושאים סודיים ועלומים. צפוי שסעיף זה יאושר.
- מיקוד מאמץ בשוק הנדל"ן, במטרה לזרז שיווק של יחידות דיור בהיקפים נרחבים, שיביא להגדלת היצע הדיור ברשויות המקומיות כדי לבלום את התייקרות הדירות. מה צפוי: תוכניות דומות לא הביאו לתוצאה המקווה בעבר והסיכויים שזה יקרה עכשיו נמוכים.
- הוספת עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש באמצעות ייעול השימוש בקרקע. יפונו בין השאר מחנות צה"ל מאזורי ביקוש והעברת אמ"ן והתקשוב לנגב. בין היתר נכתב בטיוטה: "להעתיק את מחנה רבין ("הקריה"), מחנה המכללות הצבאיות בגלילות ואת מחנות מש"א (מחנה צריפין, מחנה תל השומר ומחנה חיפה), למיקומים חדשים, שיקבעו על ידי רשות מקרקעי ישראל, משרד הביטחון ואגף התקציבים במשרד האוצר. מה צפוי: צפוי שההצעה תאושר, אך מדובר בתהליך שיארך שנים ולא רלוונטי לשנה הקרובה.
5 צפייה בגלריה
הקרייה בתל אביב
הקרייה בתל אביב
הקרייה בתל אביב. צפוי שההצעה תאושר, אך מדובר בתהליך שיארך שנים
(צילום: שאול גולן)

- הקמת רשויות תחבורה מטרופוליטניות. מה צפוי: בעבר ניסה אגף התקציבים שוב ושוב לכלול בחוק ההסדרים את הסעיף הזה והוא נפל בשל התנגדויות רבות ברשויות. הסיכויים מעטים גם הפעם.
- הפרטת נמל אשדוד – הצעה שהועלתה לראשונה ב-2009 שעניינה הנפקת חלק ממניות חברות הנמל בבורסה. מה צפוי: תוקם ועדה לקידום הנושא והסיכויים מעטים שזה יקרה בשנה הבאה, אם בכלל בעת הזאת.
5 צפייה בגלריה
נמל אשדוד. מנסים להפריטו
נמל אשדוד. מנסים להפריטו
נמל אשדוד. מנסים להפריטו
(צילום: נועם ריין)

- הסדרת משק הפסולת כמשק מתקדם ומיגור הפשיעה וההון השחור בתחום זה. מה צפוי: יש סיכוי טוב לקידום הנושא, לאור מצב משק הפסולת בישראל שכ-80% מהפסולת העירונית מוטמנת לעומת 40% במדינות ארגון המדינות המתקדמות.
- ביסוס תהליך חלוקת דיבידנדים בחברות הממשלתיות, כדי ליישם החלטות קודמות לחלוקת דיבידנד והעברתו לקופת המדינה. מה צפוי: מדובר בהעברת מיליארדי שקלים לקופת המדינה והסיכוי לאישור גבוה.
- ייעול עבודת הממשלה בתחום התעסוקה ושיפור השירות למחפשי עבודה. מה צפוי: מדובר על איחוד הנושא תחת משרד ממשלתי אחד והגברת התיאום. ועדי עובדים צפויים להתנגד מחשש לפיטורי עובדים.
- רפורמה בשוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים וטיוב מאגר נתוני האשראי לקידום התחרות בתחום. מה צפוי: ההצעה הזאת תאושר ללא התנגדויות וכבר קודמה בעבר בכנסת.