סכסוך שנמשך שנים בין שני ארגוני המעסיקים הגדולים במשק – מסתיים היום. לראשונה מזה שנים, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות הקבלנים בוני הארץ מצטרפים מהבוקר מחדש לנשיאות המגזר העסקי. ראשי הארגונים הודיעו כי ההחלטה להתאחד הגיעה על רקע המצב הכלכלי החמור אליו נקלע המשק הישראלי, במטרה להבריא את הכלכלה הישראלית ולחייב את הממשלה לקבל החלטות גורליות להבטחת עתיד המשק.
הסכסוך המתוקשר בין ראשי ארגוני המגזר העסקי, שנסוב סביב המחלוקת מי הגוף הגדול והמייצג, גרם לנזקים בשנים האחרונות ובין השאר עוכב תשלום דמי ההבראה לציבור העובדים במשך שנה שלמה לאחר שלא היה ברור במשרד הכלכלה מיהו הארגון היציג הגדול שראשו יוכל לחתום על ההסכם בשם המעסיקים. כמו כן ההתנגחות של ראשי הארגונים אלה באלה, מאחורי הקלעים אך גם בפומבי, לא הוסיפה כבוד למגזר העסקי בשנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
רון תומר, פרופ' אמיר ירון ודובי אמיתי
רון תומר, פרופ' אמיר ירון ודובי אמיתי
רון תומר, פרופ' אמיר ירון ודובי אמיתי
(צילום: חן גלילי)
בין הצעדים שאותם יקדם עתה הארגון המאוחד תעמוד בעדיפות עליונה הדרישה לגיבוש תקציב מדינה שנתי ותוכנית כלכלית עם כיווני פעולה ויעדים ברורים שימנעו קריסה כלכלית. זאת, בזמן שראש הממשלה ושר האוצר מעכבים את הדיונים ומובילים את המדינה לתקציב המשכי בשנת 2025, מצב שעלול להביא להורדה קרובה שנייה של דירוג האשראי של ישראל.
ראשי הארגונים, ד"ר רון תומר, דובי אמיתי וראול סרוגו, דרשו הבוקר (ה') את הידוק תקציבי של הממשלה ובחינה מחדש של כל התמריצים ויצירת תוכנית שיקום ברורה הכוללת את חיזוק התעשייה המקומית.
במסגרת האיחוד נקבע כי יו"ר המגזר העסקי, דובי אמיתי, ונשיא המגזר העסקי, רון תומר יפעלו ביחד לקידום נשיאות המגזר העסקי אל מול גורמי השלטון וגורמי הכלכלה, ובנוסף אמיתי ינהל את נשיאות המגזר העסקי ותומר ייצג את הארגון כלפי גורמי חוץ בינלאומיים.
הארגון המאוחד יכלול כעת תחתיו 15 ארגוני מעסיקים, שמייצגים את רוב המעסיקים במגזר הפרטי בישראל: התאחדות התעשיינים, התאחדות האיכרים, איגוד לשכות המסחר, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התאחדות המלונות, ארגון חברות משאבי האנוש, ארגון חברות הניקיון, להב - לשכת ארגוני העצמאים, איגוד הבנקים, איגוד חברות הביטוח, התאחדות המלאכה והתעשייה, התאחדות תעשייני היהלומים, ארגון חברות האבטחה, איגוד בתי ההשקעות והתאחדות ענף הקולנוע.
בצעד ראשון שלאחר החתימה על האיחוד, נפגשו הבוקר חברי נשיאות המגזר העסקי עם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במלון הילטון תל אביב, במטרה לדבר על האתגרים וההזדמנויות בכלכלת ישראל בעת הנוכחית.
פרופ' ירון התייחס לאיחוד ואמר כי "זהו מהלך חשוב שיסייע למדינה לעמוד באתגרים הכלכליים הגדולים שבפניה".
אמיתי בירך על חזרת הארגונים, ואמר: "עתיד הכלכלה וחוסנה של המדינה תלויים במגזר העסקי. המצב הכלכלי, הביטחוני והאזרחי בישראל מחייב את כולנו לפעול אחרת - ביד אחת, בנחישות ובאחריות. שילוב הכוחות נועד לחייב גם את הממשלה לקבל החלטות גורליות שיוציאו אותנו מהמשבר הקשה כדוגמת תקציב מדינה שנתי ויזרעו מחדש זרעים של צמיחה עם יעדים ומדדים. נשיאות המגזר העסקי פועלת כל העת מצד המעסיקים ליצירת ודאות במשק ונמשיך לפעול למען שמירה על האינטרס המשותף.
תומר אמר כי "לאור התקופה הקשה והמטלטלת שהמשק הישראלי עובר, הרגשנו כי זוהי המחויבות שלנו לאחד כוחות ולצאת ביחד דרך חדשה. דרך שבה כולנו נפעל יחדיו בשביל ליצור למען תושבי מדינת ישראל מציאות כלכלית אחרת וטובה יותר ולפעול במאוחד כדי לוודא שממשלת ישראלית מייצרת תקציב אחראי תוך צמצום הגירעון מחד ועם מנועי צמיחה לכלכלה מאידך. למרות המלחמה, המשק הישראלי מעולם לא הפסיק לפעול, ואני בטוח כי אם נפעל יחדיו באופן מתואם לקידום הכלכלה, נצליח להוביל אותנו שוב לעבר שגשוג וצמיחה".