רשתות קמעונאיות גדולות וקטנות בארה"ב הודיעו מתחילת השנה על סגירת 6,189 חנויות - מספר שכבר עולה על סך הסגירות בכל שנת 2023, שעמד על 5,553, כך על פי Coresight Research, חברה שמתמחה בנתונים על רשתות קמעונאות בארה"ב, שפורסמו ב-CNN. הרשתות צפויות לסגור ב-2024 את המספר הגבוה ביותר של חנויות מאז 2020, אז מגפת הקורונה פגעה באופן אנוש בענף.
סגירת החנויות גברה השנה מכיוון שהשיא המלאכותי של 2021 ו-2022, אחרי המגפה, כשצרכנים רכשו ספות חדשות, טלוויזיות ובגדים - הסתיים. "החברות נתמכו בדפוסי הקניות בתקופת הקורונה", אומר מייקל בראון, שותף בחברת הייעוץ האסטרטגי Kearney. "זה שמר בחיים שחקנים שלא היו שורדים בתנאים רגילים".
אותן חברות העלו מחירים מעבר ליכולתם של צרכנים רבים, ושיעורי הריבית זינקו, מה שהפך את ההלוואות לרכישת מוצרים, משכנתאות והלוואות רכב - ליקרות יותר. ככל הנראה, הצרכנים הגיעו לנקודת שבירה, והם מצמצמים רכישות שאינן הכרחיות.
כך למשל, הרשת הפופולרית Family Dollar הודיעה על סגירת 677 חנויות השנה, רשת בתי המרקחת וולגרינס (Walgreens) סגרה 259 סניפים ואילו LL Flooring נסגרת לחלוטין.
הסוף לבועת ההתרחבות
התחרות מצד ענקיות כמו אמזון, וולמארט, קוסטקו, הום דיפו ורשתות גדולות אחרות לחצה גם על הרשתות הקטנות יותר. שנים של התרחבות יתר ואסטרטגיות כושלות, כמו רכישת Family Dollar על ידי Dollar Tree ב-8.5 מיליארד דולר, חוזרות עתה כבומרנג לחלק מהרשתות.
היקף הפעילות של אמזון, וולמארט ואחרות יכול למחוץ חברות קטנות יותר. רשתות גדולות יכולות לרכוש כמויות גדולות יותר של סחורה בהנחות תלולות יותר מהשחקנים הקטנים, והן יכולות להשקיע סכומי עתק בשיפורים טכנולוגיים, שאפילו קמעונאיות בינוניות אינן יכולות להרשות לעצמן – מה שמרחיב את הפערים עוד יותר. "כל הרשתות הגדולות האלה מפעילות לחץ על השחקנים הקטנים יותר", אומר בראון. "אין להם את ההיקף כדי להשיג מחירים נמוכים יותר וכדי להשקיע מחדש בחנויות ובעסק כדי להישאר רלוונטיים".
קמעונאיות גדולות וקטנות גם התרחבו הרבה יותר ממה שכנראה היו צריכות. בארה"ב יש כמעט פי שניים שטחי מסחר לפיט מרובע (Square Feet) בהשוואה למדינות אחרות. "בכל רשת קמעונאית שיש לה יותר מדי חנויות, תראו נסיגה", אומרת ברברה קאהן, פרופסור לשיווק בבית הספר וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, שחוקרת את ענף הקמעונאות. ב-2017 ו-2018 סגרו הקמעונאיות 13.4 אלף חנויות במצטבר, על פי Coresight. הקמעונאיות סגרו מספר שיא של 9,800 חנויות ב-2019, ורשתות כמו ג'ימבורי, פיילס ושופקו נאלצו להגיש בשנה זו בקשה לפשיטת רגל.
תחילת המגפה ב-2020 סילקה חלק מהרשתות החלשות שנותרו ואחרות שהגישו בקשת פשיטת רגל וסגרו חנויות. כ-9,700 חנויות נסגרו באותה שנה. קמעונאיות ששרדו קיבלו דחיפה ב-2021 ו-2022 מתשלומי תמריץ פדרליים נוספים ומ"קניות נקמה" של צרכנים שהשתוקקו לקנות אחרי שנתקעו בבית. אבל זו התבררה כתנודה זמנית, ולא כשיפור קבוע. רשתות שהתקשו לפני המגפה שוב כושלות, במצב שבו הריביות הגבוהות מנפחות תשלומי חוב והעלאות מחירים מכבידות על צרכנים רבים. האינפלציה חוזרת לנורמה, אבל המחירים עדיין גבוהים בכ-20% לעומת 2020. במילים אחרות, כשאנשים משלמים יותר על הרכב, הבית וכרטיס האשראי שלהם מדי חודש, נשאר פחות כסף לדברים אחרים.
השנה, יותר מ-80 חברות המוכרות מוצרים לא חיוניים הגישו בקשת פשיטת רגל עד ספטמבר, עלייה של 27% לעומת השנה שעברה, והסקטור ממשיך לספוג מכה קשה מצרכנים המודעים יותר לתקציב, על פי S&P Global Market Intelligence.
שינוי דומה מתרחש בענף המסעדנות, שם צרכנים המנסים לחסוך בכסף צמצמו את הארוחות מחוץ לבית. רשתות של מסעדות מתקשות, והצרכנים אוכלים יותר בבית או נוטים לאכול במסעדות מזון מהיר זולות יותר כמו צ'יפוטלה ו-Chick-fil-A. רשתות אמריקניות מוכרות כמו רוטי ורד לובסטר הגישו בקשת פשיטת רגל השנה, ורשת המזון המהיר Denny's הודיעה השבוע על סגירת 150 מסעדות. "כולם איבדו תנועת לקוחות", אמרה השבוע מנכ"לית Denny's קלי ולאדה.
התרגיל של וולמארט
רשתות דיסקאונט קטנות יותר, שמשרתות צרכנים מהמעמד הנמוך והבינוני, נמצאות תחת הלחץ הכבד ביותר, במיוחד מצד וולמארט. בעוד צרכנים מהמעמד הנמוך והבינוני היוו באופן מסורתי את ליבת בסיס הלקוחות של וולמארט, נתח השוק של הרשת בקרב אנשים המרוויחים יותר מ-100 אלף דולר בשנה גדל לאחרונה. וולמארט השתמשה בהיקף הענק שלה וברווחים מעסקים בעלי שולי רווח גבוהים יותר, כמו פרסום, כדי להוריד מחירים. היא השקיעה מיליארדי דולרים בשנים האחרונות, שיפצה חנויות ובנתה עסק מקוון חזק במטרה להתחרות באמזון.
התוצאה הסופית היא שהמתחרות הקטנות יותר שלה בשוק המוצרים הזולים, ובהן Family Dollar, נדחקות החוצה. רשתות דיסקאונט אחרות התמודדו עם אתגרים דומים: ביג לוטס (Big Lots) הגישה בקשת פשיטת רגל בספטמבר וסגרה יותר מ-360 חנויות. רשת "רק 99 סנט" (99 Cents Only) יצאה מהעסקים לצמיתות וסגרה 371 חנויות. גם רשתות בתי מרקחת מצטמצמות. וולגרינס, CVS ו-Rite Aid הודיעו על 945 סגירות השנה במצטבר, על פי Coresight.
רשתות אלה התרחבו יתר על המידה בשנות ה-90 וה-2000 כדי לדחוק החוצה מתחרים ולמשוך יותר לקוחות, אך הן לא יכלו לצפות את הירידה החדה בשיעורי ההחזר עבור תרופות מרשם ואת הכרסום האדיר של אמזון, וולמארט ואחרות במכירות החטיפים ומוצרי היסוד למשק הבית, שאכלסו את החלק הקדמי של חנויותיהן. שני הגורמים הבלתי צפויים האלה לוחצים כעת על החלק האחורי של החנות, שבו שוכנים בתי המרקחת, והתוצאה הייתה אלפי בתי מרקחת שנסגרו.
פותחים חנויות חדשות
עם זאת, אין זה סוף עידן הקמעונאות כפי שאנו מכירים אותו. עדיין יהיו מתעניינים בשטחי המסחר והמסעדנות הפנויים. "זו לא התנגדות לקמעונאות פיזית. זה רק תיקון ומעבר לסוג הקמעונאות שאנשים רוצים לבקר בו באופן פיזי", אומרת קאהן.
יותר מ-5,300 חנויות הודיעו על פתיחה השנה. חברות רבות הפותחות חנויות מכוונות ללקוחות שמחפשים מוצרים במחירים זולים. TJX, חברת האם של TJ Maxx, Marshalls ו-HomeGoods, פותחת 99 חנויות השנה, ורשת המכולות הגרמנית הזולה Aldi הודיעה השנה על תוכניות לפתיחת 800 חנויות חדשות ברחבי ארה"ב באסטרטגיית התרחבות של 9 מיליארד דולר, במטרה להגיע לצרכנים המחפשים מצרכים זולים.
"המקום שבו צרכנים נהגו לקנות אינו המקום שבו הם קונים עכשיו", אומר בראון. "יש שחקנים חדשים שנכנסים לשוק".