מתי ביקרתם לאחרונה בשוק נתניה? אם טרם הספקתם, כדאי לדעת שהשוק העירוני האהוב התחדש והפך למרחב בילוי אורבני הפועל ביום ובלילה, עם תמהיל של דוכני השוק האותנטיים ודוכני מזון ובילוי.
בלב השוק, באזור שנקרא בעבר "שוק העופות", נחנכה "חצר השוק" - מתחם בילוי תחת כיפת השמיים, המשמר את הקסם המחוספס של השוק על קירותיו הצבעוניים.
3 צפייה בגלריה
חצר השוק בנתניה
חצר השוק בנתניה
חצר השוק בנתניה
(צילום: באדיבות האגודה לעידוד תיירות נתניה)

במשך חודשים רבים נבנו התשתיות הנחוצות כדי להפוך את האזור הוותיק למתחם תיירותי, אשר נחנך במעמד ראש העיר נתניה מרים פיירברג־איכר, מנכ"ל משרד התיירות דני שחר, מנהל מחוז מרכז במשרד הבינוי והשיכון נדב לחמן לזר ומנכ"ל מותג "חצר השוק" גיא יצחקי. זאת כחלק מפרויקט נרחב, בשיתוף גורמים רבים, בהם משרד התיירות ומשרד השיכון, לחידוש כולל של השוק הישן, תוך שמירה על אופיו כמתחם תוסס, שמח וערב לחך.
"חצר השוק" מורכבת משני אזורים:
בר הקופסה – בר שכונתי חדש בלב השוק, הנקרא על שם האצטדיון העירוני המיתולוגי ששכן בהמשך הרחוב. מדובר ב־7 באסטות שחוברו למתחם אחד המשמש בר יין וקוקטיילים עם מטבח כשר ואווירה תוססת כמו בשווקים האהובים ברחבי העולם.
טריבונה - מקום בילוי ואירועים בחלקו העליון של "חצר השוק"; חצר טראק קלאב עם אומנות רחוב, במה להופעות ואפשרויות לאירועים פרטיים. הטריבונה מחולקת לשני אזורי ישיבה מוגדרים, עם תפריטים שונים וכשרים: הטריבונה הדרומית מגישה תפריט שף חלבי, והטריבונה הצפונית מציעה תפריט שף בשרי.
המתחם פתוח לקהל הרחב בערבי רביעי, חמישי ומוצ"ש (כשעה לאחר צאת השבת), וביום שישי מתקיימת קבלת שבת עד שעה לפני כניסת שבת. בימים ראשון-שלישי המקום הופך לחלל אירועים, המגיש אוכל ובר שתייה מגוונים וכשרים. איך מגיעים? הכניסה מרחוב זנגוויל, דרך שדרת הברים המשופצת בשוק.

פלנתניה – מרכז מדע, חלל ותרבות

גולת הכותרת של עוגני התרבות בעיר היא מתחם הפלנתניה ע"ש מדארמה: מרכז ללימודי מדע, חלל ותרבות יפן, ובו גן מדע, גן יפני, בריכות אקולוגיות, אולם כנסים, סדנאות לימוד ופלנטריום דיגיטלי, הכולל ציוד המחשה והקרנה מהמתקדמים ביותר בעולם.
3 צפייה בגלריה
פעילות בפלנתניה
פעילות בפלנתניה
פעילות בפלנתניה
(צילום: באדיבות האגודה לעידוד תיירות נתניה)

המתחם, המיועד לתושבי העיר ולכלל המבקרים בה, מציע מגוון רחב של פעילויות בתחומי התוכן, המותאמות לסוגי הקהל השונים. אלה נועדו לאפשר לכל אדם בכל גיל ומכל רקע להכיר וללמוד באופן חווייתי את היקום כמופלא ומסקרן, ולהבין את הרלוונטיות של המדע לחייו ברמה האישית, החברתית והתרבותית.
האירועים בנושא תרבות יפן נערכים בשיתוף השגרירות היפנית.

המוזיאונים

המוזיאון לתולדות נתניה – פועל במבנה היסטורי ששופץ על ידי העירייה, והפך למרכז תיעוד ולמוזיאון לתולדות העיר.
המוזיאון מציע מגוון סיורים בשפות שונות, המתאימים למבוגרים ולמשפחות - סיורים מזמרים או תיאטרליים, רגליים או רכובים. הסיורים עוסקים בין היתר בנשים מובילות ובתחומי איכות הסביבה, יש סיורים לאורך הים, בשווקים, סיורי גרפיטי ועוד. ניתן להזמין סיורים באופן פרטי או להצטרף לפעילויות המוזיאון השוטפות.
המוזיאון פתוח בשישי-שבת ללא עלות, ומדי שבת מתקיימות בו פעילויות המתאימות למגוון גילאים. במקום צוות הדרכה מיומן ומקצועי, המשלב אתגר עם חוויה לימודית מיוחדת, ומגיש תוכניות הדרכה העוסקות בסיפור הקמתה של נתניה כמושבת פרדסים, דרך חזון הפיכתה לריביירה של ישראל.
מוזיאון בית הבאר - בשנת 2003 החליטה העירייה בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת וחברת מקורות, לשקם את בית הבאר ולהופכו למרכז מבקרים המספר על ראשיתה של המושבה נתניה.
בקומת הקרקע ממוקמת הבאר שעברה תהליך שיקום. משאבות הבאר שופצו ושוחזרו, וניתן לצפות בבאר פועלת ושואבת מים. בקומה העליונה מוצג אוסף נדיר של חפצים, מיצגים, תמונות וסרטים, המתארים את תהליך התהוותה של ההתיישבות בנתניה, מראשיתו בשנות ה־20 של המאה הקודמת - סיפורה של הבאר, ההעפלה, תקופת המנדט והמחתרות, פרדסנות, בארות ומפעל המים, מייסדים וימי ראשית העיר.
בית הבאר, שהוכרז על ידי המועצה לשימור אתרים כאתר לשימור, מהווה מעין "שמורת זיכרון" לנוף העבר ולתופעה כלכלית־חברתית נרחבת שפשטה בארץ ישראל בתקופת המנדט.

הגלריה על הצוק

על קו החוף, בציר המרכזי של העיר, ניצבת הגלריה על הצוק. חלל הגלריה הוא מהיפים בישראל, ואת המבנה עוטף נוף עוצר נשימה של הטיילת והים. מדובר באטרקציה מרכזית בעיר, החושפת את תושביה ואת מבקריה לאומנות איכותית ולחוויה תרבותית יוצאת דופן. בגלריה מוצגות תערוכות של מיטב האומנים העכשוויים בארץ. כל תערוכה מלווה במחקר, שיח גלריה והדרכות לגילאים השונים של תלמידי בית הספר.
3 צפייה בגלריה
יופי של חוף נתניה
יופי של חוף נתניה
יופי של חוף נתניה
(צילום: באדיבות האגודה לעידוד תיירות נתניה)

החופים. יופי בלתי נגמר

חופיה היפים של נתניה הפכו לשם דבר, ולא בכדי זיכו את העיר בכינוי - "הריביירה של ישראל". מדובר ב־13 קילומטר של חופים זהובים וכ־10 קילומטר של טיילות מטופחות, מצפון העיר, לרגלי רכס מצוקי הכורכר, ודרומה, עד לפתחת נחל פולג. לאורך החופים ישנם תשעה חופי רחצה מוכרזים, שאליהם נוהרים בימי הקיץ תושבי העיר והסביבה וכן עשרות אלפי תיירים המגיעים לנפוש בעיר. בחופי הים ניתן ליהנות מקשת של מסעדות וטעמים וממגוון אירועים ואטרקציות. זאת נוסף על פעילות ימית וספורטיבית מגוונת, הכוללת: גלישת גלים, קייט סרפינג, מועדון צלילה, רכיבה על אופנועי ים, כדורעף חופים, כדורגל חופים, ספורט ימי ומתקני כושר על החוף.