לממשלה המתגבשת צפויה דרך ארוכה בייצוב מצבה הכלכלי של ישראל, כאשר אחת המשימות החשובות תהיה טיפול במשבר הדיור המתמשך, לרבות מחירי הדירות שזינקו בשנה האחרונה בשיעור חסר תקדים של כ-19% - שיא של 12 שנים - ומחירי השכירות המאמירים. מי שיישב במשרדים האמונים על הנדל"ן במדינה יידרש לסייע בבלימת התייקרות הדירות באמצעות הגדלת היצע הדיור במספר דרכים, בין היתר על ידי שחרור קרקעות לבנייה, זירוז הליכי הוצאת היתרים ואישורי בנייה והרחבת מספר הדירות המיועדות להשכרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השרים החדשים שיהיו אמונים על הנדל"ן יצטרכו למצוא דרך לקדם תוכנית רחבה חדשה, שתכלול הקמה של לפחות כ-100 אלף יחידות דיור מדי שנה בשלוש השנים הקרובות לכלל המגזרים במדינת ישראל, על מנת לסגור את הפער העצום בין מספר הדירות שהסתיימה בנייתן לבין מספר משקי הבית שרק הולך וגדל, פער שנאמד בכ-200 אלף דירות. על פי נתונים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בכל שנה נוספים לאוכלוסייה בישראל מעל 60 אלף משקי בית (תוספת אוכלוסייה של כ-2.2% בממוצע), ומאידך בכל שנה מסתיימת בנייתן של כ-45 אלף דירות חדשות בלבד.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
אחת הדרכים לעשות זאת תהיה באמצעות שיתוף פעולה הדוק בין משרד השיכון, שתחתיו נמצאות מועצת מקרקעי ישראל ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י); משרד הפנים, שתחתיו נמצא מינהל התכנון האחראי על ועדות התכנון ומטה התכנון הלאומי; ומשרד האוצר. בנוסף, יידרשו קברניטי הנדל"ן לשתף פעולה עם משרד הכלכלה, שמחזיק בזרוע העבודה (האחראית על מינהל הבטיחות, שתפקידו לפקח על בטיחות עובדי הבניין); ועם משרד התחבורה, וזאת על מנת לקדם תשתיות הולמות למיזמי הבנייה. כבר היום קיים מחסור בתשתיות כגון בתי חולים, כיתות לימוד, מערכות מים וביוב ופתרונות תחבורה.
במסגרת תוכנית פעולה שהגישה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לראשי המפלגות, מציעים הקבלנים לרכז את כל הסמכויות והגופים בתחום הדיור והתשתיות למשרד ממשלתי אחד, שיפעל ישירות מול השלטון המקומי, חברות התשתית הממשלתיות וחברות הבנייה והתשתיות מהסקטור הפרטי. על פי ההצעה, "למשרד יוכפפו רמ"י, מינהל התכנון, מטה התכנון הלאומי וכלל חברות הביצוע - נתיבי ישראל (נת"י), נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) ונתיבי איילון (נת"א). המשרד יעסוק בתכלול התוכניות הממשלתיות בתחומי התשתית והדיור ובהוצאתן לפועל".

התוכניות שנגנזו יחזרו שוב לשולחן?

נזכיר כי בתקופת הקדנציה של שר האוצר לשעבר משה כחלון, רוכזו המשרדים הללו תחת מטה הדיור במשרד האוצר, מטה שפורק בסיום כהונתו. ראש הממשלה המסתמן, בנימין נתניהו, כבר הצהיר באחרונה שאם ייבחר יעמוד בראש קבינט הדיור, ויש לקוות שתחת קבינט זה יוצגו כלל הסוגיות במשרדים המרכזיים שעוסקים בנדל"ן. במצע הכלכלי של הליכוד הבטיח נתניהו לנקוט מספר צעדים להתמודדות עם משבר הדיור, בין היתר קיצור הזמנים למתן היתרי בנייה ואכיפה בדיעבד של מימוש היתרים, תקצוב תשתיות תומכות לפני הבנייה וסבסוד קרקע לבנייה דירות שמיועדות לזוגות צעירים.
במצע הכלכלי של יהדות התורה הבטיחו לטפל בשוק השכירות ובהעמדת קרקעות מדינה לטובת חסרי דיור. נזכיר כי לפני שזאב אלקין שימש כשר השיכון בממשלה האחרונה, הייתה זו יהדות התורה שהחזיקה בתיק השיכון תחת יעקב ליצמן. אם המפלגה תכוון לשם שוב, סביר שתהגה תוכניות להקמת שכונות חרדיות ואף תחזיר לשולחן הדיונים תוכניות בנייה לטובת הציבור החרדי, שתוכננו בשיתוף עם שר הפנים דאז, יו"ר ש"ס אריה דרעי, ונגנזו על ידי השר אלקין ושרת הפנים היוצאת איילת שקד שהסבו אותן לציבור הכללי. לעומת זאת, ייתכן שהיוזמה של אלקין להגביל את ההצמדה של מחיר דירה למדד תשומות הבנייה לא תיגנז.
2 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
הממשלה החדשה תידרש לטפל בהמשך תוכנית הדיור המוזל "דירה בהנחה" ולאפשר הקצאת קרקעות הן ביישובי הפריפריה והן ביישובי המרכז, ככל שניתן יהיה לשחרר קרקעות לבנייה, על מנת לאפשר לזכאים חסרי דיור את האפשרות לבעלות על דירה. בנוסף, יצטרכו השרים החדשים לקדם מיזמי התחדשות עירונית, בעיקר בפריפריה, באופן שיאפשר חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ומיגון מפני טילים מחד, ומתיחת פנים לשכונות שלמות מאידך. במשרד השיכון וברשות הממשלתית להתחדשות עירונית כבר הודו שכיום לא מקודמים כלל מיזמי התחדשות עירונית בפריפריה, והשרים החדשים יידרשו לטפל בנושא.
סוגיה נוספת שקברניטי הנדל"ן ידרשו לה היא המחסור החמור בדירות להשכרה ארוכת טווח ודיור בר-השגה בכלל. חברת דירה להשכיר, שהוקמה ב-2014 על ידי שר האוצר דאז, יאיר לפיד, הובילה להקמת מיזמי שכירות לטווח ארוך ברחבי הארץ, אולם מבחינת היקפים - מספר יחידות הדיור שנבנו ואוכלסו, כמו גם מספר הדירות המתוכננות, איננו מספיק, בטח ביחס לקצב הגידול של האוכלוסייה ועל רקע שוק השכירות הפרטי הפרוץ שמאפשר העלות מחירים ללא כל פיקוח.
הממשלה החדשה תידרש להרחיב את התוכנית, כפי שהוצע בחלק מהמצעים הכלכליים, כך שגם צעירים ומשפחות בתחילת דרכן שידן אינה משגת, ודאי מול המחירים הגבוהים כיום של הדירות בישראל, יוכלו ליהנות מקורת גג יציבה. גם בשוק הפרטי פועלות חברות מוסדיות, בין היתר באמצעות קרנות ריט, וכדאי שהממשלה החדשה תמשיך לתמרץ אותן. זאת, משום שאחת הדרכים לבלום את העליות במחירי הדירות היא יצירת סטנדרט של דיור ראוי להשכרה, באופן שיגרום לשינוי תפיסה: אפשר לגור בשכירות ולא רק בבעלות.