בצל השנה הנוראית שחווינו, ואנחנו עוד חווים, הבורסה בתל אביב רשמה עליות יפות, אולי אפילו מפתיעות במידה מסוימת נוכח המצב. "אם מסתכלים שנה אחרונה, הבורסה הפגינה את העוצמות שלה – כל מדדי המניות עלו וגם מדדי הבנקים", אומר סמנכ"ל הבורסה, יניב פגוט.
"הסיבות לכך הן בין השאר כי הגענו לאירוע במצב טוב אחרי 20 שנה שהמשק התנהג בצורה טובה ביחס לחוב תוצר, לצד רפורמות שבוצעו כמו בפנסיית החובה", מוסיף פגוט. "עכשיו צריך שהשמיים הגאו-פוליטיים יתבהרו כדי להמשיך לסגור פערים מול ארה"ב, המתחרה הקשה שלנו", מסכם פגוט.
6 צפייה בגלריה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
אז אילו חברות רשמו את הזינוק הגדול ביותר בערך שלהן בבורסה בת"א, האם יש להן מאפיין זהה ואילו מניות רשמו את הירידה הגדולה ביותר?

אלה שזינקו

הקיבוצניקים מגן שמואל הרוויחו מהמחסור העולמי
חברת גן שמואל, יצרנית רכזים לתעשיית המשקאות הקלים בעולם ויצרנית מיצים סחוטים (פרימור), שבשליטת קיבוץ גן שמואל, לא עושה כותרות בדרך כלל. מה גרם למשקיעים להזניק את מניותיה ב-154%? מחסור עולמי בתפוזים בעקבות פגיעות אקלים ביבול בברזיל והוריקן בפלורידה, שגרמו לזינוק אדיר במחיר הרכזים, מ-3,000 ל-6,500 דולר לטון.
המחסור העולמי הביא אליה לקוחות חדשים: יצרני משקאות בינוניים שבעבר קנו ישירות מיצרניות הרכזים הגדולות בעולם, בעיקר מברזיל. יש לציין כי בעת מחסור, היצרניות הגדולות מעדיפות להבטיח הספקה לענקיות משקאות כמו קוקה קולה, פפסי וכו', ולכן לקוחות בינוניים פונים ליצרנים קטנים יותר כמו גן שמואל.
היתרון של גן שמואל, שמייבאת את רוב חומר הגלם שלה (רכזים), מעבדת אותם ומייצאת חזרה לחו"ל, שהיא מתמחה בהכנת רכזים בטעמים וסוגים לפי דרישות הלקוח. זה בא לידי ביטוי בדוחות טובים לרבעון שני של 2024, כאשר המכירות עלו ב-9.7% לעומת הרבעון הקודם והסתכמו ב-81 מיליון שקל, רובם ליצוא. הרווח הנקי הסתכם ב-12.8 מיליון שקל לעומת 2.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
שופרסל: הבעלים מרוצים - הלקוחות פחות
רשת המזון הגדולה בישראל זינקה מתחילת המלחמה ב-84% והוכיחה איך שינוי בבעלות ובניהול יכול לבצע פלאים במניה שדשדשה, ואת הקלישאה שגם במצבי משבר ומלחמה מזון ותרופות תמיד יהיו מצרך חובה.
האחים אמיר, בעבר בעלי סופר פרשמרקט, רכשו בתמיכת הגופים המוסדיים המחזיקים במניות שופרסל 24.9% ממניות הרשת תמורת 1.5 מיליארד שקל והצעדים הראשונים שלהם היו להחליף את ההנהלה, כשהעזיבו את היו"ר והמנכ"ל השכירים ומינו את עצמם לתפקיד מנכ"לים. במקביל, החלו לנער באגרסיביות את הרשת במטרה לשפר רווחיות ולהפחית עלויות, ולהצדיק את מכירת השליטה לידיהם. הם פיטרו מאות עובדים, קיצוצו בהטבות ללקוחות, העלו מחירי מוצרים, הרעו תנאי סחר של ספקים לטובת הרשת והתוצאות ניכרו בדוחות לרבעון השני, שהסתיים ברווח נקי שזינק ב-131.5% והסתכם ב-169 מיליון שקל לעומת 73 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
6 צפייה בגלריה
יוסי ושלומי אמיר
יוסי ושלומי אמיר
האחים אמיר. הביאו למפנה בשופרסל
(צילומים: אביהו שפירא, מורג ביטן)
ההכנסות ברבעון גדלו ב-7.9% והסתכמו ב-3.99 מיליארד שקל. לצד ההתייעלות, נהנתה הרשת גם מעיתוי חג הפסח, מהצטיידות מוגברת של הציבור לקראת מצבי חירום ומהעובדה שיותר ישראלים נשארים בארץ. האחים אמרי והמוסדיים, ששווי מניותיהם בשופרסל הכפיל עצמו, מרוצים. הלקוחות פחות.
"שלחי לי תחתונים וגופיות"
מניית דלתא ישראל מותגים, יצרנית ומשווקת הלבשה תחתונה שמפעילה בארץ כ-200 חנויות, בשליטת המשקיע האמריקני-יהודי אייזיק דבח, כמאמר הלהיט ממלחמות עבר "שלחי לי תחתונים וגופיות", זינקה מתחילת המלחמה ב-77%. ברבעון השני של 2024 הרווח הנקי שלה עלה ב-62% והסתכם ב-34.5 מיליון שקל מיליון שקל. המכירות צמחו ב-36% והסתכמו ב-262 מיליון שקל תחת המותגים דלתא, פיקס, פנטה ריי, זיכיון חדש לוויקטוריה סיקרט, באת' אנד ביונד ואתרי אונליין. גם דלתא מוכיחה שמוצרי יסוד זה לא רק מזון, גם הלבשה תחתונה, במיוחד בזמן מלחמה שחצי מדינה מגויסת והשאר עם פיג'מות בבית.
*במדד ת"א 125
החברה שמטעינה רכבים תוך כדי נסיעה
אלקטריאון ויראלס עוסקת בתחום לוהט - פיתוח כבישים חשמליים חכמים שמטעינים את הרכב תוך כדי נסיעה, וציוד לטעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים גם לתחבורה ציבורית. בשנה האחרונה עלתה מניית החברה ב-148%. הטכנולוגיה שפיתחה יודעת להעביר אנרגיה או לטעון באופן אלחוטי רכבים, על בסיס סלילי נחושת המוטמנים בכביש או בחניון החברה, והחברה דיווחה לאחרונה שהקימה ביפן במטה חברת דנסו כביש חשמלי.
עדיין מדובר ב"חברת חלום" (חברה צעירה שיש לה פוטנציאל להצלחה גדולה, אבל מצד שני עתירת סיכון), שמלהיבה את הדמיון, אבל מפסידה בשוטף. את הרבעון השני סיימה בהכנסות של 5 מיליון שקל, פי 3 מהרבעון המקביל אשתקד, אולם בהפסד של 19.4 מיליון שקל. בכך צמצמה מעט את ההפסד ברבעון המקביל אשתקד.
החברה נהנית מהעלייה במספרם של הרכבים החשמליים בעולם, שיוצרת מגוון בעיות בתחום הטעינה והאקולוגיה, ובעיקר מעלה את הצורך בכמות חשמל שלא קיימת בהנחה שרוב המכוניות בעתיד יהיו חשמליות - ולהן מציעה החברה פתרון שעדיין בשלב ניסיוני ובתחרות מול פתרונות אחרים.
6 צפייה בגלריה
הפיתוח של אלקטריאון
הפיתוח של אלקטריאון
הפיתוח של אלקטריאון
(צילום: בילדריש)
שיאנית התשואה מגיעה לא במפתיע מעולמות הבינה המלאכותית
רייזור, שיאנית התשואה מכל חברות הבורסה, היא גם "חברת חלום" בתחום הלוהט של בינה מלאכותית. החברה פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית שמתחברת לסנסורים של מכונות תעשייה, לשיפור ביצועים וחיזוי תקלות בציוד כבד בתעשייה. רייזור עלתה מאז אוקטובר בשנה שעברה ב-719%. האלגוריתם שפיתחה מתממשק לחיישנים במכונה, כמו למשל מכונות כרייה ענקיות, לומד אותה באופן אוטונומי במשך כחודשיים-שלושה ומציג מודל שיהפוך את המכונה לחכמה יותר על בסיס המידע אותו ניתח.
יש לציין כי ביחס לשוויה בהנפקה, למרות העליות בשנה האחרונה, מניית החברה עדיין נמצאת בפיחות של כ-70%. המניה התרסקה בזמנו לאחר שבתשעת החודשים הראשונים של 2021 התוצאות הכספיות היו רעות וההכנסות ירדו.
את הרבעון השני סיימה רייזור עם זינוק בצבר ההזמנות ל-74 מיליון שקל וצמצום ההפסד ל-7.4 מיליון שקל לעומת 9.2 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. החלום של רייזור כמובן עוד יכול להתגשם, ויש לקוות כי הלקוח שלא תמיד מתלהב לשנות את סדרי עולמו הישן ולהטמיע טכנולוגיה חדשנית, ישתכנע בסוף. העליות בשווי המניה בשנה החולפת קרו בעקבות שיפור בתוצאות והסכמים שחתמה החברה עם שלוש חבורת בינ"ל.
המניה שמרחפת באוויר
חברת נקסט ויז'ן נהנתה מתשואה של 84% תודות לאיום הרחפנים, הכטב"מים והמזל"טים שפרץ לחיינו מאז 7 באוקטובר. החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת מצלמות מיוצבות לכלים אוויריים ללא טייס כששם המשחק הוא ביצוע ביחס למשקל המצלמה, שמצופה ממנה להיות קלה ככל שניתן כדי להאריך את משך הטיסה של הרחפן.
הפטנט של החברה כולל גם שילוב בינה מלאכותית: מנוע ייצוב תמונה ייחודי, שמאפשר לייצב את התמונה בזמן אמת גם בתנאי טיסה קשים, ואפשרות לבצע זום עמוק מכלים בתנועה.
ברבעון השני צבר ההזמנות של החברה עמד על 79 מיליון דולר. את המחצית הראשונה סיימה עם גידול של 167% בהכנסות, שהסתכמו ב-55 מיליון דולר, והרווח הנקי קפץ פי 3 ועמד על 30.4 מיליון דולר".
המשבר מאחורי טבע?
טבע, שהייתה בעבר "מניית העם" וכיכבה בכל תיק השקעות, מתחילה לחזור לימי הזוהר שלה אחרי עשור של משבר ותוכניות הבראה, כתוצאה מכניסת תרופות גנריות מתחרות לקופקסון, תרופת מקור שפיתחה לטרשת נפוצה, שהורידו את הכנסותיה מהתרופה הספציפית מ-4 מיליארד דולר ב-2016 ל-600 מיליון דולר בלבד כיום. זאת לצד רכישה כושלת של החטיבה הגנרית של אלגרן ב-35 מיליארד דולר ושורה של תביעות מצד השלטונות האמריקניים עמם התמודדה.
כיום 20% מהייצור של החברה הוא של תרופות מקור רווחיות, ובעקבת תוכנית ההבראה ירדה מצבת החובות של החברה שעמדה על 35 מיליארד דולר. בנוסף, התביעות שהיו נגדה בכל הנוגע לפרשת האופיואידים בארה"ב - מאחוריה. בשנה החולפת עלתה מניית החברה ב-94%.
6 צפייה בגלריה
מפעל טבע
מפעל טבע
מפעל טבע
(צילום: AP)

אלה שצנחו

הקורונה נגמרה והרווחים צנחו
מיטרוניקס, מפתחת ויצרנית רובוטים לניקוי בריכות שחייה, בשליטת קיבוץ יזרעאל, הייתה שווה בשיאה בתקופת הקורונה לא פחות מ-9 מיליארד שקל - והפכה את הקיבוץ לאחד העשירים בישראל. אבל בשנה החולפת היא סבלה מירידה משמעותית של 78% בשווי המניה שלה.
בתקופת הקורונה, כשכולם היו בבית, מכירות הרובוטים לבריכות הפרטיות הגיעו לשיאם. מאז 2023, סיומה הרשמי של הקורונה, החלה הרעה בתוצאות החברה לאחר שהתברר כי "בום המכירות" בקורונה גרם למפיציה בעולם להצטיידות יתר, והם נתקעו עם מלאים.
במקביל, החברה הוסיפה "שומנים" בשנות השיא, שכעת מכבידים עליה. כמו כן, התחרות מצד סין גברה, כשהרובוטים הסיניים השתפרו באיכות שלהם והציעו מחיר זול יותר, כאשר גם פרסום מאסיבי באמזון ובכלל באונליין סייעו להם. לצד זה אפשר להוסיף את פגעי האקלים ששיבשו את פתיחת עונת הקיץ ופגעו במכירות, והמלחמה שפגעה בחברה בהיבט של התייקרות עלות האספקה ושינוע סחורות.
6 צפייה בגלריה
רובוט של מיטרוניקס
רובוט של מיטרוניקס
רובוט של מיטרוניקס
(צילום: יחצ)
החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2024 עם ירידה בהכנסות של 15% לסכום של מיליארד שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-83 מיליון שקל, נפילה של 54% לעומת מחצית מקבילה אשתקד.
לא הכל דבש
ערך המניה של חברת הפודטק ביו דבש, שפיתחה טכנולוגיה חדשנית לייצור דבש מתורבת ללא דבורים בשישה טעמים, ירד ב-82%. החברה הונפקה ב-2021 כ"חברת חלום", נישאת על גבי ההייפ שהיה לחברות פודטק, תחום שישראל הובילה. הנפקה בוצעה על ידי מיזוג לשלד בורסאי בבעלות עדי צים, שהפך לבעלים. ביו דבש הייתה הראשונה בעולם שהקימה מערך ייצור של דבש מתורבת, אלא שהסנטימנט לתחום הפודטק, שכלל חברות ליצור תחליפי בשר, חלב ביצים, או גרסאות אחרות שלהם, דעך כשהתברר כי התחום דורש השקעות רבות לטווח ארוך עד שיהיה ניתן למסחר את המוצר ועלותו תהיה סבירה.
מאז כניסתה לבורסה צברה ביו דבש חובות בסך 70 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של 2024 סיימה בהפסד של 2.8 מיליון שקלים, גרעון בהון חוזר בסך 2.8 מיליון שקל והערת עסק חי. החברה דיווחה כי ללא גיוס הון נוסף מקורותיה לא יספיקו לה ל-12 החודשים הבאים. שוויה כיום קרוב ל-5 מיליון שקל בלבד, למרות שהונפקה בשווי של 86 מיליון.
*במדד ת"א 125
שמיים אדומים
צ'לו בילו (שמיים כחולים באיטלקית), שמה החדש של חברת הבנייה של היזם והקבלן חנן מור, ירדה השנה ב-98%. כזכור, מור, טייס מסוקים לשעבר בחיל האוויר, הסתבך בפרויקט רכישת קרקע יקרה בשדה דב בעלות של 1.6 מיליארד שקל, ובהלוואה מהבנק בגובה של 1.3 מיליארד שקל. הזינוק בריבית מוטט את החברה הממונפת, שחובותיה הסתכמו ב-2.7 מיליארד שקל. את שנת 2023 סיימה בהפסד של 861 מיליון שקל. לאחר הסדר חוב בחסות בית המשפט, שכלל תספורת לבעלי האג"ח, שונה שמה של החברה לצ'לו בילו, ובעלי החוב הפכו לבעלי מניותיה. חנן מור ושותפו דוללו מאוד וחדלו להיות בעלי עניין בחברה או לכהן בה.
6 צפייה בגלריה
חנן מור
חנן מור
חנן מור. כבר לא בעל עניין בצ'לו בילו
(צילום: אייל טואג)
גם עומר אדם לא עזר
בלייד ריינג'ר, מפתחת מערכת ניקוי אוטומטי ללא מים לפאנלים סולריים ליצור אנרגיה ירוקה, חוותה ירידה 89.2%. בין המשקיעים בחברה גם הזמר עומר אדם, שרכש מניות שלה בהנפקה בהיקף של 650 אלף שקל. שיווק הרובוט לא עמד בציפיות ושווי החברה צנח, כשההפסד המצטבר שלה הסתכם ב-25 מיליון שקל, קופתה התרוקנה והיא נאלצה לצמצם במחצית את כוח האדם שלה. החברה הונפקה בשנת 2020 בשווי של 93 מיליון שקל, כשבשיאה הגיעה לשווי של 240 מיליון שקל. לאחרונה הודיע על מיזוג עם חברה דומה בשם סולר דרון, שמתמחה ברחפנים מנקים.
טעתה בניווט
אינוויז'ן מדיקל, חברת ביומד שהונפקה בת"א בשנת 2021 לפי שווי של 109 מיליון שקל כחלק מגל "חברות חלום" ללא הכנסות, פיתחה טכנולוגיה להחדרה וניווט של צינורות הזנה לחולים מורדמים ומונשמים, שמפחיתה את הנזק שעלול להיווצר בהחדרה. כיום השווי שלה עומד על 1.8 מיליון שקל בלבד. השיווק של המערכות שיועד לבתי חולים בארצות הברית לא עמד בינתיים בציפיות והמשקיעים בבורסה עזבו.