כמעט שנתיים חלפו מאז שביתת העובדים הסוציאליים, אך רפורמת השכר שהובטחה להם עדיין לא נראית בשטח ובאיגוד מתריעים בפני סכסוך עבודה נוסף. "משרד האוצר גורר רגליים בחתימה על הסכם הרפורמה בשכר העובדות הסוציאליות", אמרה היום (ג') ל-ynet יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים עו"ס ענבל חרמוני. "לפני כחצי שנה הגענו להסכמות עם הממונה על השכר, ואנחנו לא מוכנים יותר לעיכובים על חשבון העו"סים".
ההסכם מול האוצר הושג לפני כשנתיים לאחר 17 ימים של שביתה, והוא היה אמור ליצור רפורמה במבנה השכר של העובדים הסוציאליים. יישומו נדחה סביב אי היציבות הממשלתית והיעדר תקציב מדינה. "ביומיים הקרובים נכריז על סכסוך עבודה, ואם ההסכם לא ייחתם עד פסח, נחדש את המאבק", הוסיפה חרמוני. "אנו עושים זאת בלב כבד ומקווים כי לא נגיע לכך. עם זאת - כל אופציות המחאה והשביתה נמצאות על השולחן על מנת ליישם את הרפורמה, כפי שמגיע לעובדים הסוציאליים, וכפי שמוסכם וחתום בין המדינה להסתדרות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בקיץ 2020
(צילום: מוטי קמחי)
מוקדם יותר היום שלח שר הרווחה מאיר כהן מכתב לממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, ודרש ממנו להפסיק את גרירת הרגליים בחתימה על הסכם השכר של העובדות והעובדים הסוציאליים ולהימנע מהידרדרות לסכסוך עבודה ושביתה נוספת.
"לצערי הגדול אני עד לגרירת הרגליים המקוממת בנושא הסכם השכר המתגבש מול העובדים והעובדות הסוציאליים במדינת ישראל", כך כתב. "העובדים והעובדות הסוציאליים נושאים על כתפם יום יום שעה שעה את הטיפול באוכלוסיות המוחלשות, בחולים בבתי החולים, באלימות כנגד נשים, באנשים עם מוגבלויות, בנוער בסיכון, באנשים במצבי סיכון, בגיל השלישי, בקשישים בבתי האבות ובעוד עשרות תחומי ליבה הקשורים לחברה הישראלית. הם מאתרים, מטפלים ומפיחים תקווה במיליוני אנשים. כולנו היינו עדים למחויבות שלהם לכלל האוכלוסייה במהלך מגפת הקורונה".
השר הוסיף: "כשר הרווחה הרואה בעיניו את עבודת הקודש שעובדים ועובדות אלה עושים, אין לי אלא לדרוש ממך להתכנס ולחתום על ההסכם עוד לפני פסח. אין שום סיבה להתייחס לעובדים ולעובדות הסוציאליים בגרירת רגליים. תיקון שכרם הוא צו השעה. בשעה שאנו חווים מחסור גדול בעובדים ובעובדות סוציאליים מכל המגזרים ובכל התחומים, חתימה על ההסכם היא אמירה ברורה שמדינת ישראל מעריכה ומוקירה את פועליו. אבקשך להיפגש איתם בימים הקרובים לחתימה על ההסכם. אין שום סיבה להגיע להכרזת סכסוך עבודה ולשביתה".
בישראל מועסקים כ-20 אלף עובדות ועובדים סוציאליים, 89% מהם נשים. לפי איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים, 25% מהעובדות הסוציאליות שוקלות לעזוב את המקצוע, ומספר המשרות הלא מאוישות גדול ב-50% בשנתיים האחרונות בשל תנאי עבודה ושכר נמוכים.
למרות הביקוש הגדול לעובדים סוציאליים, כ-70% מקבלים השלמת הכנסה לשכר מינימום. כ-60% מהעו"סים בעלי תואר שני. עובד סוציאלי בממוצע מטפל בלא פחות מ-300 משפחות, בשל הקושי לאייש תקנים לאור תנאי העבודה והשכר הירודים. כ-20% מהעו"סיות מועסקות בחצי משרה או פחות, כ-25% מועסקות ביותר מחצי משרה ועד שלושת-רבעי משרה וכ-55% מועסקות בין שלושת-רבעי משרה למשרה מלאה. העובדים אמנם מועסקים בחלקיות משרה, אך בפועל מבצעים משרה מלאה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בימים אלה מתקיים משא ומתן אינטנסיבי על מנת להגיע להסכם שכר חדש של העובדים הסוציאליים".