בפסק דין שפורסם לאחרונה קיבל בית המשפט למשפחה בפתח תקווה תביעה שהגישה אישה להתיר לה ולבתה בת ה-14 לחזור לרוסיה חרף התנגדות האב. השופטת נאוה גדיש התרשמה כי טובת הקטינה, שהתקשתה בהשתלבות בישראל, היא לגור במדינת מוצאה תוך קיום מפגשים דו-שנתיים עם אביה.
ההורים התחתנו ב-2010 ברוסיה. במאי 2022 עלה הבעל לישראל ובעקבותיו הגיעו אשתו ובתו. מאז הן חזרו לרוסיה ושבו לישראל לסירוגין. מיולי 2023 הן שוהות בארץ ברציפות בשל צו עיכוב יציאה מהארץ שניתן לבת, על רקע בקשה ליישוב סכסוך שהגיש האב.
1 צפייה בגלריה
"לא יודעים מתי נחזור הביתה" תקועים ליד השדה בבוקרשט
"לא יודעים מתי נחזור הביתה" תקועים ליד השדה בבוקרשט
אילוסטרציה
(shutterstock)
על רקע זה הוגשה התביעה של האם בנובמבר אשתקד, ובמסגרתה עתרה להתיר לה להגר עם בתה חזרה לרוסיה. היא סיפרה שהילדה לא משתלבת בישראל, לא יודעת עברית ומתקשה מבחינה לימודית וחברתית. היא עצובה ורגזנית, סובלת משינויים במצבי הרוח ונמנעת מלהגיע לבית הספר "כדי לא לסבול".
האם שיתפה כי מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר הוחמר מצבה של הבת והיא החלה לסבול מהתקפי חרדה ומקושי להכיל את הנסיבות. בעקבות זאת היא התחילה לקבל טיפול פסיכיאטרי.
האב התעקש מנגד שטובת בתו היא להישאר בישראל. הוא העלה חשש כי על רקע התבטאויותיו בעבר נגד המשטר הרוסי – מעבר בתו לשם יגדע את היחסים ביניהם לחלוטין.
אבל השופטת גדיש התרשמה כי כלל גורמי המקצוע – בהם מומחה בית המשפט והאפוטרופוסית לדין – סבורים כי עדיף לבת לחזור לרוסיה. ספקותיה ביחס להחלטה הנכונה הוסרו לחלוטין אחרי המפגש אישי בלשכתה עם הנערה, שהביעה רצון מפורש לשוב עם אימה על רקע קשיי ההשתלבות בארץ והעצב שבו היא שרויה.
עו"ד דוד טובולעו"ד דוד טובולצילום: פרטי
בפסק הדין נמתחה ביקורת על התעלמות האב ממצוקת בתו, בפרט אחרי פרוץ המלחמה. כך, בתגובה להודעה שלה על כך שהיא מפחדת מהמלחמה ורוצה לחזור לרוסיה, כתב אביה: "אל תתני לפחד לשלוט בך. תציירי, תלכי לים, תתחילי לרוץ, תלמדי שפה, תלמדי מתמטיקה עם סבא, תלכי לטייל עם גמלים".
השופטת כתבה כי "תשובתו זו של האב מחזקת את התרשמותי באשר לליקויים בתובנה ההורית של האב ולא רק בגלל העיתוי (שבוע לאחר פרוץ המלחמה, בשעה 5 בבוקר), אלא אף בשל הלשון שנקט, ממנה עולה כי על פניו, אין לאב את היכולת להבין את צורכי הקטינה".
ביקורת נוספת שהוטחה באב הייתה על היעלמותו בשלב מסוים אחרי הגשת כתב ההגנה, והפסקת שיתוף הפעולה מצדו עם ההליך המשפטי. בפסק הדין צוין שמדובר בהתנהלות מקוממת, גם מהטעם שיש בה זלזול בהחלטות בית המשפט, ובעיקר משום שהיא מלמדת כי האב השלים למעשה עם הניתוק הסופי מבתו.
בסופו של דבר קבעה השופטת שהאם תוכל לחזור עם בתה לרוסיה, תוך התחייבות לביצוע מפגשים בני שבוע לפחות עם האב פעמיים בשנה, פעם בישראל ופעם במדינה אירופה. האב חויב בהוצאות משפט של 25 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד ילנה קובליוב • ב"כ הנתבע: עו"ד מיכל פרנקו • עו"ד דוד טובול עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין