אחרי שעברה בקריאה ראשונה בכנסת, הרפורמה המתוכננת בשירותי הדואר הגיעה הבוקר (שני) לדיון בוועדת הכלכלה. יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר בפתח הישיבה כי הדואר סובל ממצב כלכלי ותפקודי ירוד, כולל חוסר עמוק בהכנסות – מול גידול ניכר בדואר החבילות. ביטון ציין כי הוועדה תערוך מספר ישיבות בנושא.
2 צפייה בגלריה
תור בסניף של דואר ישראל
תור בסניף של דואר ישראל
תור בסניף של דואר ישראל
(צילום: שאול גולן)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר התקשורת יועז הנדל, ציין את האיחור המתמשך בהגעת מכתבים, ואת עידוד האזרחים להשתמש בשירותים אלקטרוניים. השר הכריז כי הוא מקדם מהלך לשינוי כולל שיביא להפרטה מלאה של הדואר, ולא בפרוסות עונתיות של 20%. הוא טען כי ישנה בעייתיות ביצירת יעילות מול כמות העובדים הנוכחית בחברה, והבטיח להציג לוועדה את תכנית ההפרטה לאחר שיקבל מענה בנושא ממשרד האוצר, תוך פתיחה-בינתיים של שוק המכתבים לתחרות, לעודד כניסת חברות חדשות וקביעת מדד שירות קבוע לכל אחת מחברות-אלו. הנדל טען בהקשר של התלונות כי "הציבור לא מרוצה ולא ניתן להתעלם מכך".
מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, אמר בישיבה כי מול 45 מיליון ביקורים בסניפי הדואר, כ-300 מיליון מכתבים שנמסרים ו-57 מיליון חבילות שנמסרות מידי שנה – יש רק כאלף תלונות בכל שנה.
הוא טען כי החברה משפרת את השירות כבר כשש שנים, וסיפר על הרחבת שעות הפעילות של סניפי הדואר, משלוח מסרון על קבלת דואר-רשום וחבילות, שירותי מסירת חבילות מתקדמים, פתיחת מאות מרכזי מסירת חבילות חיצוניים ופתיחת מוקד שירות טלפוני ושירות מקוון.
2 צפייה בגלריה
תמונתו של מנכ"ל דואר ישראל דני גולדשטיין
תמונתו של מנכ"ל דואר ישראל דני גולדשטיין
מנכ"ל דואר ישראל דני גולדשטיין
(צילום: דנה קופל)
הרפורמה, אותה מקדם שר התקשורת יועז הנדל, מבוססת על המלצות ועדה בראשות דני רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, שהוקמה על ידי שר התקשורת לשעבר איוב קרא ב־2018. עיקר הרפורמה הוא פתיחת שוק המכתבים לתחרות כך שכל בעל היתר ממשרד התקשורת יוכל לספק את השירותים.
גולדשטיין הלין על אי-זכיית החברה באף לא מכרז ממשלתי אחד של חלוקה, והעריך כי שוק המכתבים כמעט ויעלם לחלוטין בעתיד. הוא ציין כי חל שיפור דרמטי בזמני ההמתנה לתורים ובדיקה מתמדת של כמות המכתבים הנמסרים והבטיח שיפור שירות במגזר הערבי, והסכים עם עיקרי החוק המוצע של משרד התקשורת אך הציג הסתייגויות אחדות.
לדברי לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית המשרד, המטרה היא להגיע לפתרון ארוך-טווח, שלא יצריך את הממשלה להזרים תקציב כל כמה שנים. עיקרי הרפורמה, לדבריה, היא שיפור השירות לציבור, הבטחת השירות האוניברסלי, הגברת היעילות, הקלות-פיקוח, הרחבת התחרות בעיקר בשוק החבילות, שינוי שיטת הפיקוח על המחיר – תוך הקלה על המתחרים של חברת הדואר, עידוד השימוש באמצעים מקוונים, פיתוח שירותים עיסקיים חדשים בתשתיות הקיימות של הדואר והעברה לפיקוח-בדיעבד במקום פיקוח מלכתחילה. "אסור לעצום את העיניים לאתגר – בעניין תלונות הציבור על הדואר", אמרה.
ספיר איפרגן, רכזת התקשורת באגף התקציבים, הבטיחה כי "העיקרון לשוק דואר משגשג הוא תחרות, תוך החמרת-האכיפה במקרה של הפרת החוזה. העיוותים שנוצרו במשך השנים מחייבים פתרונות - ללא קשר מה תהיה הבעלות על החברה, ממשלתית או פרטית".
פרופ' זיו רייך, יו"ר הוועדה לבחינת תעריפי ושירותי הדואר, הזהיר מנגד כי פתיחה לא-זהירה או שאינה די-מפוקחת של השוק לתחרות - היא מסוכנת.