בית המשפט העליון קבע לאחרונה שחברת "אנרגיית רוח ירוקה" (אר"י), שבבעלותה טורבינות הרוח ברמת הגולן, לא תפורק אלא תימכר למרבה במחיר. המתווה, שעליו חתומים השופטים דוד מינץ, עופר גרוסקופף ויחיאל כשר, הפך למעשה את החלטת המחוזי ממרץ 2023 שלפיה אין לאשר בקשת פירוק וחדלות פירעון ביחס לחברה.
ראשית ההחלטה הדרמטית בבקשת נושה של "אר"י", חברת "ס.ב ניהול מקרקעין", לקבלת צו פתיחת הליכים שעניינו פירוקה על רקע אי פירעון צ'קים בסכום ניכר. במרץ אשתקד קבע המחוזי שלא הוכחה חדלות פירעונה של אר"י ומשכך אין לקבל את בקשת הפירוק מטעם החברה הנושה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על החלטה זו הוגש הערעור לעליון, בין היתר על ידי החברה הנושה באמצעות ב"כ עוה"ד פז יצחקי וינברגר ובנימין לוי. בין השאר נטען כי בניגוד להכרעת המחוזי, הרי שהוכח מעבר לכל ספק שאר"י אכן חדלת פירעון. כך, לטענת הנושה אר"י לא מקיימת משטר תאגידי כלשהו, אינה מקיימת פעילות או הכנסות כלשהן, סובלת משיתוק כלכלי וצפויה להשמדת ערך ככל שלא יאושרו הצעה להסדר חוב או בקשה לפירוק בנוגע אליה.
בנסיבות אלה עתרה הנושה לבטל את החלטת המחוזי ולאשר הצעה להסדר מטעמה. לחלופין ביקשה החברה להורות על פירוקה של אר"י.
במהלך הדיון שהתקיים בתחילת החודש העלו שופטי העליון הצעה למתווה שיאפשר את מכירת החברה, ובדרך זו את מכירת הנכס המרכזי שבבעלותה – טורבינות הרוח ברמת הגולן. בין היתר הוחלט שמנהל ההסדר באר"י, עו"ד אהוד גינדס, יגבש תוך חודש הצעה להסדר נושים במסגרתו החברה לא תושמד אלא תימכר למרבה במחיר, וכי הצדדים יוכלו להגיב אליה תוך שבועיים.
בהתחלה, ארבע נושות נוספות לא הסכימו למתווה המוצע אך בהמשך הודיעו באי-כוחן, עוה"ד אלי אקסלרוד ודוד סופר, כי הושגה הסכמתן וניתן אור ירוק לתהליך. לאור זאת נתנו שופטי העליון תוקף של החלטה למתווה והורו למנהל ההסדר, עו"ד גינדס, להגיש את הצעתו עד לאמצע יולי, כשיתר הצדדים יגיבו להצעתו עד לסוף חודש זה.
המשמעות הפרקטית של החלטת העליון היא קבלת עמדתה הראשונית של "ס.ב ניהול מקרקעין", שלפיה לא תהיה השמדת ערך לאר"י, אלא היא – יחד עם תחנת כוח ירוקה באמצעות טורבינות רוח – יועמדו למכירה פומבית למרבה במחיר. בדרך זו הן פעילות הטורבינות תימשך והן נושיה של אר"י יקבלו את חובם.
לעמדת החברה הנושה, החלטת העליון מביאה תועלת כללית למדינת ישראל. מב"כ נמסר שהטורבינות מהוות "מפעל ציוני חשוב" כאשר ההחלטה שלא להפסיק את פעילותן, אלא אדרבה - להמשיך ולקדם פרויקטים לאומיים ברמת הגולן, הינה "אמירה נוקבת מול טילי החיזבאללה. היה לי חשוב שלא לראות מפעל חיים ציוני יורד לטימיון אלא זוכה לפריחה, התחדשות ושיקום".
בהתאם להחלטה, אחרי הגשת הצעת ההסדר והתגובות לה העליון יקבע את הסדר הנושים המתוקן, והוא ימומש על ידי בית המשפט המחוזי בהתאם להנחיות שיינתנו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ "אפיסולאר אנטרפריז אינק" ו"אפיווינד אנרג'י": עו"ד גדיאל בלושטיין ועו"ד עינב כהן • ב"כ "ס.ב ניהול מקרקעין": עו"ד פז יצחקי וינברגר ועו"ד בנימין לוי • ב"כ "אנרגיית רוח ירוקה": עו"ד ד"ר אפרים אליגולא • ב"כ הממונה על הליכי חדל"פ ושיקום כלכלי: עו"ד נעמה גור-מס ועו"ד אסף בירקוביץ • ב"כ מנהל ההסדר לאר"י: עו"ד אהוד גינדס • ב"כ "גונתר אנרגיית רוח" ו"מולטי גרין (2010)": עו"ד אלי אקסלרוד • ב"כ "ביתר וביתר" ו"הפעלה מתחדשת": עו"ד דוד סופר • ynet הוא שותף באתר פסקדין