316 אלף עובדים בישראל מחזיקים רכב צמוד מהעבודה, שהם 7% מהשכירים. השאר, כ-4.3 מיליון שכירים (93%), לא נמצאו כזכאים לרכב צמוד ממקום העבודה עד כה. כך עולה מדוח חדש שמפרסמת היום (ב') רשות המיסים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הדוח מסתמך על עשרות אלפי דיווחי המעסיקים לרשות המיסים עבור שנת המס 2020, שנת הקורונה הראשונה, אך נראה שמאז לא חל שינוי גדול בשיעור הזכאים לרכבים צמודים ממקום העבודה.
מהדוח עולה כי הגיל הממוצע של מקבלי רכב צמוד היה 46.4 שנים, לעומת 39.1 בקרב שכירים שלא קיבלו רכב צמוד. גברים מהווים קרוב ל-77% מכלל מקבלי הרכב הצמוד ממקום העבודה, לעומת 50.6% מאלו שאינם מקבלים רכב צמוד. האוכלוסייה של מקבלי רכב צמוד מתאפיינת גם ביציבות תעסוקתית גבוהה יותר - 11.7 חודשי עבודה בשנה לעומת 9.9 חודשים.
פילוח לפי עשירוני שכר מראה כי רוב מוחלט של מקבלי רכב צמוד משתייכים לעשירוני השכר הגבוהים. ממצא נוסף הוא ששיעור מקבלי רכב צמוד גבוה משמעותית בקרב גברים לעומת נשים, גם כאשר משווים בין גברים ונשים שמקבלים שכר דומה והאפליה כאן ברורה, כפי שבדוחות הממונה על השכר ויחסי העבודה באוצר עלה לא פעם שגברים בעלי תפקידים וותק דומים משתכרים יותר מנשים.
3% מהגברים בגילאי 20-30 מקבלים רכב צמוד, לעומת 1% נשים. בגילאי 30-40 הפער הוא – 10.5% גברים ו-4.1% נשים. בין 40 ל-50 שיעור הגברים הוא 16.3% לעומת 6.2% נשים. בגילאי 50-60 - 17.6% גברים לעומת 9% נשים. בגילאים 60-70 15.9% מהגברים זוכים לרכב צמוד ממקום העבודה לעומת 3.1% בלבד נשים - פי 5.
לפי הדוח, השכר הממוצע ברוטו, כולל זקיפת שווי שימוש ברכב, בקרב מקבלי רכב צמוד עומד על 29.3 אלף שקל בחודש, לעומת 9,300 שקל בחודש בקרב שכירים שאינם מקבלים רכב צמוד. דהיינו הפער הוא פי 3 לערך. מבין המשתכרים 39,736 שקל בחודש בעשירון העשירי זוכים 39.8% לרכב צמוד ובאותו עשירון הנשים משתכרות 33,963 ורק 26.7% מהן מקבלות רכב צמוד.
השיעורים הגבוהים ביותר של מקבלי רכב צמוד נמצאו בענפים של שירותי מידע ותקשורת (14.7%) ותעשייה (13.5%). השיעורים הנמוכים ביותר נמצאו בענפי אירוח ואוכל (1.4%), חינוך (1.3%), בריאות, רווחה וסעד (2.2% בכל אחד מהענפים).
ברשות המיסים ציינו, כי מנתונים אלו עולה כי רכב צמוד מוענק בעיקר לבעלי שכר גבוה, כי שיעור מקבלי רכב צמוד גבוה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים וכי הגיל הממוצע של מקבלי רכב צמוד גבוה יותר משל אלו שאינם מקבלים רכב צמוד. ניתן להסיק מהנתונים הללו עוד שרכב צמוד מוענק בעיקר לעובדים בכירים מדרג המנהלים וללא זיקה ישירה לצורך התפעולי שקשור למקום העבודה, למשל נסיעות מרובות לצורכי העבודה בלבד.
נזכיר כי בתחילת שנת 2022, ועדת הכספים אישרה את עדכון שיעור ההפחתה בשווי השימוש בכלי רכב בעלי הנעה מתקדמת (היברידית, פלאג-אין וחשמלית) לשנים 2022 - 2025. בהתאם לתקנות שאושרו, שיעור ההפחתה בשווי השימוש בכלי רכב בעל הנעה היברידית ימשיך לעמוד על 500 שקלים ושיעור ההפחתה בשווי השימוש בכלי רכב בעל הנעת פלאג-אין ימשיך לעמוד על 1,000 שקלים. שיעור ההפחתה בשווי השימוש בכלי רכב בעל הנעה חשמלית יעמוד עד סוף שנת 2025 על 1,200 שקלים, לעומת 1,000 שקלים לפני העדכון.