1 צפייה בגלריה
 בית משפט
 בית משפט
אילוסטרציה
( אילוסטרציה: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בירושלים דחה לאחרונה בקשה של מנהל מיוחד בתיקי פירוק של שתי חברות לקבל לידיו את סמכויות הניהול של מלון "פטרא" בעיר, שהיה בעבר בבעלותן. השופט אביגדור דורות קבע כי מאחר שהבעלות בנכס הועברה לחברה אחרת כשלוש שנים לפני שהוצא לחברות צו פירוק, אי אפשר להפקיע ממנה את הניהול.
בתחילת 2017 הוציא בית המשפט צווי פירוק לחברות "פטרא הוטל" ו"אלפטרא אירוח תיירים" שהיו בעלות מלון בעיר העתיקה ואכסניה בשכונת מוסררה. הליך הפירוק החל בעקבות בקשות שהגישו עובדים שפוטרו, ואליהן הצטרפה גם עיריית ירושלים שטענה שצברו חובות ארנונה של יותר מארבעה מיליון שקל.
בדיון שהתקיים כשנה לאחר מכן טען המנהל המיוחד שמונה בתיק כי שתי החברות הן בעצם אותה חברה. שתיהן נמצאות בבעלותם של אותם אנשים שהעבירו את הזכויות בעסקים מאחת לשנייה כדי להבריח אותן מפני נושים. בתחילה "פטרא הוטל" נקלעה לקשיים והעבירה את הזכויות ל"אלפטרא", ולאחר מכן, כשהיא נכנסה לחובות, הזכויות הועברו לחברה אחרת בשם "אורחי פרחי אלפטרא" – שגם היא בבעלות זהה.
בעקבות זאת, ביקש המנהל המיוחד לחייב את בעלי החברות בתשלום החובות שלהן באופן אישי ולקבל לידיו את זכויות ההפעלה והניהול של המלון והאכסנייה. הוא טען כי מדובר בנכסים היחידים שיש לשתי החברות, והבעלים שלהן מנסים להבריח אותם כדי לחמוק מחובות של מיליוני שקל.
בעלי החברות טענו מנגד כי הזכויות במלון ובאכסנייה הועברו ל"אורחי פרחי אלפטרא" עוד ב-2014. כלומר, כשלוש שנים לפני שהוצאו צווי הפירוק ולפיכך אין להן שום זכויות בנכסים. המנהל המיוחד השיב שמדובר בנכסים שהוברחו וישנו קשר מוכח בין שלוש החברות, כיוון שהשתיים שבפירוק עדיין משלמות את הארנונה ואת התשלומים השוטפים של המלון והאכסנייה, ואילו החדשה היא זו שמקבלת את הכספים מהאורחים.
אבל השופט אביגדור דורות קבע שאין אפשרות להפקיע את סמכויות הניהול מהחברה שהחלה להפעיל את המלון ב-2014 – כשלוש שנים לפני שהוצא צו הפירוק. הוא ציין כי ברמה הפרוצדורלית, המנהל המיוחד מבקש בעצם לבטל את העברת הזכויות בטענה להברחת נכסים אלא שהוא לא הגיש בקשה מסודרת לביטול הענקה אסורה.
שנית, ובאופן מהותי, אין דרך משפטית לבטל את הענקת הזכויות. השופט הסביר כי הליך הפירוק מתנהל לפי הוראות פקודת החברות שהיו בתוקף לפני חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מ-2019. בניגוד לחוק החדש, בפקודת החברות אין הוראה שמאפשרת לבטל העברה של זכויות מחברה למטרת הברחת נכסים, אם בוצעה לפני שהוצא לה צו פירוק.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • המנהל המיוחד: עו"ד אברהם משה סגל • בשם כונס הנכסים הרשמי מחוז ירושלים: עו"ד שמרית אוחיון • ב"כ החברה החדשה ובעליה: עו"ד אסעד מיזאוי • עו"ד דוד אהרן משה עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין