בימים האחרונים קיבלו ספקים של אינטל הודעה על ביטול החוזים שנחתמו עמם לאספקת ציוד וחומרים שנדרשים להרחבת המפעל החדש של החברה. במשרד האוצר ידעו על החלטת החברה לעצור את הקמת המפעל.
הרחבת המפעל, שעליו הכריזה החברה רשמית רק בדצמבר, אמור להתקיים בהשקעה של 25 מיליארד דולר. החברה אמורה לקבל במסגרת ההסכם עם המדינה על הרחבת המפעל בישראל תמריצים בשווי של 3.2 מיליארד שקל ובתמורה התחייבה לרכוש מוצרים ושירותים בהיקף של 60 מיליארד שקל מספקים ישראלים במהלך העשור הקרוב.
1 צפייה בגלריה
המפעל הקיים של אינטל בקריית גת
המפעל הקיים של אינטל בקריית גת
המפעל הקיים של אינטל בקריית גת
(דוברות אינטל)
במרץ דווח כי או.פי.סי צפויה להקים תחנת כוח לאינטל בקריית גת בהשקעה של עד 900 מיליון דולר. החברה שבשליטת עידן עופר, חתמה על מזכר הבנות עם אינטל בישראל - אם אכן יחתם הסכם סופי, הקמת התחנה צפויה ב-2026 ואו.פי.סי תספק את החשמל לתקופה של 20 שנה.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי מספר בכירים באינטל ישראל העתיקו את מקום עבודתם למפעל שמקימה אינטל באוהיו, במסגרת התוכנית האמריקנית לעידוד הקמה של מפעלי שבבים במדינה.
תגובת אינטל: "ישראל ממשיכה להיות אחד מאתרי הייצור והמו"פ הגלובליים המרכזיים שלנו, ואנו ממשיכים להיות מחויבים לאזור. כפי שצוין בעבר, היקף וקצב הרחבת הייצור של אינטל באתרי החברה ברחבי העולם תלויים במספר גורמים משתנים. ניהול פרויקט בסדר גודל כזה, במיוחד בתעשייה שלנו, בדרך כלל כולל התאמות בלוחות הזמנים. ההחלטות שלנו מבוססות על תנאים עסקיים, דינמיקות בשוק ואחריות בניהול ההון".
בכירים באוצר, שהם ממובילי עסקת אינטל ושוחחו עם כלכליסט, אמרו כי לא מתוכנן שום שינוי בהיקף ההשקעה של אינטל בישראל או במענקים שהממשלה צפויה להעביר לחברה. לכלכליסט נודע כי בעקבות הפרסומים בתקשורת בעניין יצר האוצר קשר עם הבכירים ביותר בחברת אינטל בישראל, והחברה הבהירה כי מדובר בשינוי של חוזה עם קבלן, וכי אין לצפות שבפרויקט בסדר גודל של 25 מיליארד שקל לא יהיו שינויי לו"ז.
איפה משקיעים הישראלים בחו"ל? ראיון עם אסף טיאר ופלג יריב
(צילום: ירון ברנר)