הבורסה בטהרן צנחה עם פתיחת שבוע המסחר באיראן ביום שבת, בעקבות החיסול של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בטהרן. הנפילות בבורסה הובילו לביקורת נגד הממשלה והטיפול שלה בכל הנוגע למצב הכלכלה במדינה, שהתבטאה בהפסקת המסחר על ידי חלק מהסוחרים ונצפתה גם בקרב הגולשים ברשתות החברתיות.
עם פתיחת המסחר ביום שבת (שבוע המסחר באיראן מתנהל בין שבת לרביעי), המדד המרכזי של הבורסה צנח בחדות וננעל בירידות של קרוב ל-3%, מה שהוביל למחיקת יותר מ-1.1 טריליון טומאן משווי המניות. זאת ברקע האיומים מצד הרשויות האיראניות לתגובה נגד ישראל בעקבות החיסול, מה שמעורר גם באיראן חששות מהסלמה אזורית - ומפגיעה קשה בכלכלת המדינה.
4 צפייה בגלריה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
(צילום: Shutterstock)
הקריסה נמשכה למרות הניסיונות של המשטר לייצב את השוק. הממשלה הורתה על הזרמה מסיבית של כספים מהקרן הלאומית לפיתוח, אך אלה לא עזרו מספיק כדי לייצב את המסחר.
לפי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים, סוחרים רבים כיבו את המערכות והפסיקו את המסחר כאקט מחאתי על תנאי השוק הגרועים, וגם סוחרים בכירים באולם המסחר נטשו את עמדותיהם. חלקם אף דרשו לבטל את יום המסחר.
ראש הרשות לניירות ערך באיראן הודיע בתגובה למחאות כי עד סוף השבוע התנודות במסחר יוגבלו לירידות יומיות של עד 1%, בניסיון להתמודד עם הטלטלה שעוברת על השוק.
ברקע, איראן נמצאת במשבר כלכלי חמור בשנים האחרונות, בין השאר על רקע הסנקציות, עליות המחירים וחוסר הוודאות הפוליטית. נשיא איראן הנבחר, מסעוד פזשכיאן, נכנס לתפקידו מספר שעות לפני חיסול הנייה, ביום שלישי בשבוע שעבר. במסגרת הטקס שנשא הבהיר: "ממשלת איראן תפעל לפיתוח מקיף ולחיזוק הכלכלה", אך הימים האחרונים והמתיחות מעמידים את הבטחתו בסיכון.
גם ברשתות כאמור הושמעה ביקורת נגד הממשלה בכל הנוגע לפעולותיה בתחום הכלכלי על רקע הנפילות בבורסה, וגם לא מעט ביקורת על הנהלת הבורסה עצמה. גולשת אחת תייגה את הנשיא החדש וכתבה שעד שילמד איך לטפל בכלכלה - ההזדמנות תחלוף. גולש אחר כתב במדינה שבמלחמה עם חצי מהעולם זה לא חכם להיכנס לשוק המניות. "מעכשיו רק זהב, דולרים ונדל"ן".
4 צפייה בגלריה
תרגום של הציוץ מפרסית
תרגום של הציוץ מפרסית
תרגום של הציוץ מפרסית
(צילום מסך מ-X)
4 צפייה בגלריה
(צילום מסך מ-X)
היו גם גולשים שביקרו את ההתערבות של הממשלה במסחר בהחלטה להזרים כספים בניסיון לבלום את הירידות. אחד הגולשים כתב שמי שלא יכול להתמודד עם השוק - שייצא ממנו.
4 צפייה בגלריה
(צילום מסך מ-X)