מחיר הביטול: חברת וויז אייר אנגליה (Wizz Air UK) תשלם לכל אחד מ-103 נוסעים שטיסתם בוטלה פיצוי בסך 5,000 שקל לנוסע ובסך הכל מעל לחצי מיליון שקל. מדובר בטיסה שתוכננה לצאת ב-9 במאי 2022 משדה התעופה גטוויק בלונדון בשעה 13:20 לישראל אך לאחר דחיית שעת יציאתה, פעמיים, היא בוטלה.
מפסק הדין עולה כי בסמוך לשעת היציאה המתוכננת של הטיסה היא נדחתה פעמיים (בכשעתיים בכל פעם) "בשל סיבות מבצעיות". בשעה 17:00 לערך הודיעה מפעילת הטיסה לנוסעים, כאמור, כי הטיסה מבוטלת.
ביולי 2022 הגישו 103 נוסעים באמצעות עו"ד אייל אבידן תביעה ודרשו את הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק שירותי תעופה בסך של 2,120 שקל לתובע. את הפיצוי הזה כבר קיבלו התובעים לאחר עיכובים. פסק הדין הנוכחי דן בתביעת 103 הנוסעים לחייב את חברת התעופה לשלם להם גם פיצוי לדוגמה, מאחר ולטענתם וויז אנגליה לא הציעה לתובעים כל חלופת טיסה במקום הטיסה שבוטלה ותחת זאת "הפקירו" (כלשון התובעים) אותם בנמל התעופה בלונדון ואילצו אותם למצוא את דרכם חזרה לישראל בכוחות עצמם וכן כי לא הוצעו לנוסעים שירותי מזון, הסעה ואירוח במלון בזמן המתנתם לטיסה. עוד טענו התובעים כי בחברת התעופה שיקרו להם, כשמסרו להם שהנוסעים לא זכאים לפיצוי - כיוון שהטיסה בוטלה בנסיבות מיוחדות שאינן נמצאות בשליטת חברת התעופה.
מנגד נטען כי וויז אייר אנגליה שהפעילה הטיסה המדוברת קיימה את כל דרישות החוק - שילמה לתובעים את הפיצוי הסטטוטורי ואת החזר ההוצאות בגין נזקיהם הממוניים מרגע שהוגשה דרישת התובעים (בטרם הוגשה התביעה) - וגם לנוסעים האחרים מרגע שהוגשה מטעמם התביעה לבית המשפט ולאחר שהתבררה זהותם של כל אחד מהתובעים.
עוד נטען כי וויז אייר אנגליה הגדילה לעשות ושילמה לתובעים גם את ההפרש שבין עלות כרטיסי הטיסה שבוטלו לכרטיסים יקרים יותר שנרכשו על ידי חלקם מחברות אחרות, על אף שהיא לא הייתה מחויבת לעשות כן על פי החוק. כמו כן נטען כי החברה מסרה לכל התובעים הודעה מפורטת אודות הזכויות המגיעות להם מכח החוק.
השופט: החברה לא סיפקה שירותי סיוע ולא הציעה טיסה חלופית
כאמור ההליך הנוכחי עסק בשאלה האם יש להטיל על וויז אייר אנגליה חובה לתשלום פיצויים לדוגמה. והשופט אלעד לנג מבית משפט השלום בבית שמש קבע אתמול (שלישי) שכן. "בענייננו, לאחר שבחנתי את טענות הצדדים אני רואה לנכון לקבוע כי התובעים הוכיחו, ולו במאזן הסתברויות, כי וויז אייר אנגליה לא ידעה אותם כנדרש אודות הזכויות המגיעות להם כתוצאה מביטול הטיסה, היא לא סיפקה לתובעים 'שירותי סיוע' כנדרש ממנה (ברוב מוחלט של המקרים אף נמנעה מלהשיב לתובעים החזר של עלויות שירותי סיוע שהוצאו על ידם), היא לא נתנה לתובעים את אפשרות הבחירה בין קבלת החזר מלא של עלות כרטיס הטיסה לבין קבלת כרטיסים לטיסה חלופית - ובכלל כך היא לא הציעה לתובעים לקבל כרטיסים לטיסה חלופית, אלא הותירה אותם להסתדר בעצמם בשדה התעופה בלונדון, כל זאת ביודעין", קבע השופט.
הוא החליט להעמיד את שיעור הפיצוי לדוגמה בו תחויב חברת התעופה כלפי כל אחד מ-103 התובעים על סך של 5,000 שקל בתוספת ריבית והצמדה. כמו כן נקבע כי חברת התעופה תשלם שכ"ט עו"ד והוצאות בסך כ-80 אלף שקל. יש לציין כי התביעה במקורה הוגשה נגד וויז אייר אנגליה ווויז אייר הונגריה אולם התביעה נגד וויז אייר הונגריה נדחתה.