מנהיגי הונגריה, רומניה, גיאורגיה ואזרבייג'ן חתמו ביום שבת על הסכם שעשוי לשפר משמעותית את אספקת האנרגיה עבור מדינות האיחוד האירופי, שנפגעה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. המדינות הסכימו כי כבל תת ימי (מתחת לים השחור) אנרגטי יעבור מאזרבייג'ן דרך גיאורגיה ורומניה עד להונגריה.
העסקה מגיעה כאשר ההונגרים, שדווקא התנגדו נחרצות לסנקציות של האיחוד האירופי על הרוסים בעקבות המלחמה, מחפשים כעת מקורות נוספים של אנרגיה כדי להפחית את התלות הכבדה שלהם בנפט ובגז של רוסיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב
(צילום: EPA)
אזרבייג'ן מבחינתה מתכוונת לנצל את המצב ולייצא למדינות האיחוד חשמל באמצעות חוות של טורבינות רוח שיש לה בתוך הים. לשכתו של נשיא רומניה, קלאוס יוהאניס, מסרה בהצהרה לתקשורת כי "ההסכם בין ארבע המדינות יספק את המסגרת הפיננסית והטכנית לפרויקט כבלי החשמל התת ימי".
עוד קודם לכן הודיעה יצרנית הגז הטבעי הרומני Romgaz כי חתמה על חוזה עם חברת הנפט הממשלתית של אזרבייג'ן SOCAR לקבלת גז טבעי דרך מה שמכונה פרוזדור הגז הדרומי, כשהאספקה צפויה להתחיל ב-1 בינואר.
שר החוץ של הונגריה, פטר סיירטו אמר כי הפרויקט יכול להסתיים בתוך שלוש עד ארבע שנים. ובנוסף, העובדה ששתי מדינות שחברות באיחוד האירופי משתתפות בו (רומניה והונגריה) תסייע לקבל מימון גם מהאיחוד. במקביל, סיירטו נפגש בשבוע שעבר עם גורמים רשמיים מקטאר ועומאן ודן איתם על יבוא עתידי של נפט וגז טבעי להונגריה משתי המדינות, מה שמראה שההונגרים מתכוונים להוריד את אספקת הגז הטבעי שלהם שעומדת על 85%, וכן את אספקת הנפט שהם מקבלים מרוסיה (60% מכלל אספקת הנפט שלהם).