בית הדין לעבודה בירושלים קבע לאחרונה שמעון פרטי בבית שמש יפצה ב-104 אלף שקל עובדת שפוטרה בזמן שעברה טיפולי פוריות. המעסיקה טענה כי מראש תקופת העסקתה הייתה קצובה, אך השופט עמי רוטמן קבע שהסכם העבודה שהציגה מזויף.
התובעת שעבדה כמטפלת במעון של חברת "צליל ברמה" מאוגוסט 2020 ועד יולי 2021. לדבריה, היא פוטרה שלא כדין במהלך טיפולי פוריות וללא שימוע. היא ציינה שהחלה בטיפולי פוריות במאי 2021 וילדה באפריל 2022.
1 צפייה בגלריה
דיכאון אחרי לידה
דיכאון אחרי לידה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
המעסיקה טענה מנגד שעבודתה של המטפלת הייתה קצובה מראש ל-11 חודשים, כך שלא מדובר בפיטורים שלא כדין. היא הגישה מסמך תחת הכותרת "הסכם העסקה זמני" שלפיו ההעסקה הייתה אמורה להסתיים בכל מקרה ביולי 2021. היא צירפה הסכם נוסף, חסר תאריך, שנחתם על ידי התובעת ושגם בו נכתב שההעסקה תימשך רק עד יולי 2021.
המטפלת טענה בתגובה שההסכם הראשון לא נחתם על ידה וחתימתה זויפה. ביחס למסמך השני היא ציינה שהוחתמה עליו על ידי המנהלת הישירה שלה בחודש שקדם לפיטוריה, בזמן ששהתה עם פעוטות בפעילות מים בחוץ ביום חם, מבלי שקראה אותו. היא הוסיפה שנאמר לה שמדובר במסמך טכני שעליו חותמות כל העובדות. לדבריה המעסיקה בחרה שלא להביא לעדות את בעלת המעון ואת המנהלת הישירה, וההנחה היא שעדותן הייתה תומכת בגרסתה.
הנתבעת השיבה כי המטפלת חתמה על המסמך הראשון והגישה חוות דעת גרפולוגית לתמיכה בטענתה. לגרסתה, לאור חוסר שביעות רצון מעבודת התובעת, כבר בחודש אפריל 2021 הודיעה לה כי לא תאריך את חוזה העבודה לאחר שיגיע לסיומו בחודש יולי.
אבל השופט עמי רוטמן קיבל את התביעה וקבע שאכן הימנעות המעסיקה מעדותן של בעלת המעון והמנהלת תומכת בכך. לדבריו, בחוות הדעת הגרפולוגית נפלו כשלים כך שאי אפשר להסתמך עליה. אילו המסמך הראשון אכן היה נחתם על ידי התובעת, ציין, סביר היה להניח שהוא יוזכר במסמך השני אך הדבר לא נעשה.
הוא קיבל גם את טענות התובעת באשר לנסיבות החתימה על המסמך השני, ביום חם וכשהשגיחה על ילדים, בעוד המנהלת מפצירה בה לחתום וטוענת שמדובר במסמך שגרתי.
לפיכך נקבע שהתובעת התקבלה לעבודה לתקופה שאינה קצובה בזמן. הובהר שהיא לא קיבלה הודעה על תנאי ההעסקה וזכאית בשל כך לפיצוי בסך 15 אלף שקל. עוד נקבע כי המנהלת במעון ידעה שהתובעת בטיפולי פוריות, כך שהיה על המעסיקה לקבל היתר לפיטוריה. משלא עשתה כן, עליה לפצות ב-38,907 שקל נוספים.
כמו כן קבע השופט שהמטפלת הוכיחה שלא הייתה עילה לפיטוריה מלבד טיפולי הפוריות. לפיכך חויבה המעסיקה ב-25 אלף שקל על הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. כמו כן נפסק פיצוי של 10,000 שקל על אי עריכת שימוע. בסך הכל חויבה המעסיקה ב-88,907 שקל בתוספת הוצאות בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד דוד • ב"כ הנתבעת: לא צוין • עו"ד ישראל זר אביב עוסק בדיני עבודה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין