אוניברסיטת הרווארד חוותה את הירידה המשמעותית ביותר בתרומות בעשור האחרון, עם צניחה של כ-151 מיליון דולר לעומת השנה שעברה - ירידה של קרוב ל-15%. מדובר בירידה הגדולה ביותר מאז שנת 2015, המשקפת את התקופה הסוערת שעברה על המוסד. הסיבה המרכזית לצניחה היא המחאות בקמפוס בעקבות המלחמה בעזה, שהובילו לניתוק תורמים בולטים מהמוסד, כמו גם פרישת הנשיאה לשעבר, פרופ' קלודין גיי, שספגה ביקורת חריפה בנוגע לטיפול שלה באנטישמיות בקמפוס.
הדו"ח הכספי השנתי של האוניברסיטה מציין כי הרווארד הרוויחה מתרומות בשווי של 1.17 מיליארד דולר בשנה שהסתיימה ביוני 2024, אך בעיקר מהתחייבויות של שנים קודמות, כאשר הסכום נמוך משמעותית מה-1.38 מיליארד דולר שהתקבלו בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ההשפעה הגדולה ביותר חלה על הקרן הצמיתה (Endowment), שממנה נחתכו כ-34% מהתרומות, כאשר סך הסכום שהתקבל עבורה צנח ל-368.1 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
פרופ' אלן גרבר, הנשיא החדש של הרווארד, אמר כי הוא מאוכזב מתוצאות הגיוס השנה, וציין חשש כי התוצאות מעידות על אתגרים עתידיים במאמצי הגיוס. הוא הדגיש כי חלק מההתחייבויות מהשנים הקודמות עדיין ממשיכות לתמוך באוניברסיטה, אך בדוח הכספי מצויין שהירידה בהכנסות מהתרומות והמצב הכלכלי המורכב יוצרים אי ודאות גדולה לגבי המשך מימון הפעילויות.
המחאות בקמפוס, שהחלו בעקבות תגובת האוניברסיטה למתקפת של חמאס ב-7 באוקטובר, גרמו לכמה תורמים מרכזיים, כמו משפחת עופר, איל הקרנות קן גריפין והמשקיע לן בלאווטניק, להפסיק את תרומותיהם להרווארד. פרופ׳ קלודין גיי, שהייתה האישה השנייה והנשיאה השחורה הראשונה של הרווארד, פרשה מתפקידה בינואר האחרון לאחר שישה חודשים בלבד בתפקיד בעקבות הביקורת בנוגע לטיפול באנטישמיות בקמפוס, השימוע המביש בקונגרס, וטענות על פלגיאט.
2 צפייה בגלריה
נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי בשימוע בקונגרס
נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי בשימוע בקונגרס
נשיאת אוניברסיטת הרווארד קלודין גיי בשימוע בקונגרס
(צילום: AP)
יש לציין כי למרות הירידה בתרומות, האוניברסיטה נותרה עדיין העשירה בעולם, עם קרן צמיתה בשווי של 53.2 מיליארד דולר שנשאה תשואה של 9.6% בשנה האחרונה. הדו"ח הכספי מציין כי הקרן תורמת כ-37% מהכנסות המוסד השנתיות, עם הכנסות של 2.4 מיליארד דולר שתומכות במימון שכר פרופסורים, מלגות ומחקר.
הוצאות האוניברסיטה המשיכו לעלות, בעיקר בגלל עלייה בשכר ובהטבות, אך הרווארד הצליחה לסיים את השנה עם עודף תקציבי של כ-45 מיליון דולר. למרות זאת, פרופ' גרבר ואנשי הנהלת המוסד הדגישו את הצורך להיזהר בעתיד בהתנהלות הפיננסית, לאור העובדה שההוצאות ממשיכות לגדול בקצב גבוה יותר מההכנסות.
מדובר באוניברסיטת העילית חברת "ליגת הקיסוס" השנייה שמדווחת על ירידה בתרומות השנה בעקבות גל המחאות ששטף את הקמפוסים. אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, שהייתה כנראה המוקד המרכזי להפגנות הפרו-פלסטיניות, רשמה צניחה של קרוב ל-30% בתרומות במהלך יום התרומות השנתי שלה. האירוע, אחד מאבני הדרך העיקריות בגיוס התרומות השנתי של אוניברסיטאות בארצות הברית, הניב השנה לקולומביה כ-21.4 מיליון דולר, לעומת 30 מיליון דולר באירוע האחרון בשנת 2022. גם מספר התרומות עצמן ירד משמעותית - מ-19,229 תורמות ל-13,870 בלבד, המספר הנמוך ביותר מאז שנת 2015.