אוניה אחת שמספרת את מה שלמרות כל ההבטחות, ממשיך להתרחש לחופי הארץ. ה-TC GLORY הגיעה לנמל אשדוד ב-16 בספטמבר. רק שלשום (ב') היא נקשרה לרציף והחלה בפריקת 4,300 טונות של ברזל. במשך יומיים של פריקה עבדו עליה רק במשמרת הבוקר, משמרת א'.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ולגלורי עוד יש מזל: אוניית מוצרי הגרעינים Aegean הגיעה לאשדוד ב-29 באוגוסט ופורקת כעת, יותר מחודש אחר כך. לצידה קשטרה ה-PAXI עם מטען שעורה, שהמתינה מאז 3 בספטמבר.
1 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
לפני יותר מחודש נפתח נמל המפרץ הפרטי המופעל בידי SIPG הסינית, והפוליטיקאים התחרו בהעמסת סופרלטיביים. ישראל כץ התגאה שחזה מראש את הפקק בנמלים ולכן נלחם בוועדי העובדים באשדוד ובחיפה כדי לבנות שני נמלים פרטיים נוספים, מרב מיכאלי, שרת התחבורה הנוכחית, בירכה. פקידים ממשלתיים התגאו בהישג.
והתוצאה: הבוקר המתינו להיכנס לנמלי ישראל 67 אוניות, מהן 30 לאשדוד ו-37 לנמלי חיפה. ללא כל שינוי מהקיץ, וללא כל תקווה ליבואנים ולייצואנים, שנאלצים להמשיך לשלם קנסות לבעלי אוניות על שבועות של המתנה בנמלים.
הבעיה ממשיכה להתמקד באוניות המטען הכללי, לא אוניות המכולות והמכוניות חדשות. אלה, שפריקתן איטית יותר, ממשיכות להיות מטופלות באיטיות מרגיזה, ממתינות לא פעם ימים מיותרים לפריקה בגלל מחסור בעובדים בנמלים ובנהגי משאיות שיפנו את המטען שנפרק לייעדו. לפי יבואני הסחורות, הפקקים רק התגברו מאז שהסתיימו החגים.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, מסר כי "לצערנו למרות הנמל החדש, עדיין יש עיכובים גדולים בכניסה לנמלים בחיפה ובאשדוד, בעיקר ביבוא שלא במכולות. כפי שהתרענו, תקופת החגים אף הובילה לעומס מחודש ויצרה צוואר בקבוק של עשרות אוניות שמחכות בכניסה לנמלים, וממתינות ימים ארוכים ואף שבועות לפריקה מסחורה.
"אנו קוראים למשרד התחבורה לתת מענה למצוקה ההולכת וגוברת, שמייצרת עלויות כבדות על הייצור והיצוא בישראל - עלויות שמגיעות בסופו של יום לכיס שלנו כולנו".

מחריף המחסור בנהגי משאיות בישראל

במקביל, בדומה לבריטניה, גם בישראל שורר מחסור קבוע בנהגי משאיות, אבל בחודשים האחרונים הוא מחריף וניצנים של המשבר הבריטי כבר ניכרים בארץ. עדיין אין בעיה של אספקה לתחנות הדלק או לחנויות, אבל מחסור בנהגי סמי-טריילרים הוא אחד הגורמים לפקקים בנמלים, שמאטים את פריקת סחורות היבוא ומייקרים את עלויות ההובלה.
"באוניות מטען כללי, תפזורת, גרעינים ועוד, זה משמעותי מאוד כי המטען צריך להיפרק ישירות מהאונייה למשאית. קורה לא פעם שבלילות אין בכלל משאיות ואי-אפשר לעבוד כי אין לאן לפרוק, ואכן חלק ניכר מאותו 'פקק' זה של סוג האוניות האלה, אז אנחנו מעבירים את העובדים לפרוק אוניות מכולות, שם אין לזה השפעה כי הן יורדות לאחסנה", אומר בכיר באחד הנמלים. "לא פעם יש עיכובים ברציפות הפריקה בעקבות אי-זימון מספיק משאיות", מאשר בכיר נוסף.
במועצת המובילים מעריכים את המחסור בארץ בכ-3,000 נהגים, ואומרים כי הוא יילך ויחריף ככל שהמדינה תגדיל את פעילות התחבורה הציבורית, שמתחרה על אותו מאגר של נהגי רכב כבד. "בבריטניה מדברים על גיוס נהגים צבאיים. בארץ מספר הנהגים שיש לצה"ל בשירות, קטן".