על רקע כניסתו לישראל של הארנק הדיגיטלי גוגל פיי (Google Pay): כמה מהישראלים מצמידים את הטלפון הסלולרי לקופה בחנויות ובמסעדות במקום להצמיד כרטיס אשראי? התשובה היא מיעוט שבמיעוט, כך עולה מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל. החברה מפרסמת היום (ג') לראשונה את היקף ההוצאות בעסקאות דרך הסמארטפונים.
לפי נתוני שב"א לחודש אוקטובר האחרון, גובה ההוצאות בתשלום באמצעות הסלולר בקופות בישראל עמד על 373.76 מיליון שקל. מתוך כלל ההוצאות של כרטיסי אשראי באוקטובר (בתוך ישראל בלבד), 35.2 מיליארד שקל, מדובר באחוז זניח: 1.059%. כלומר, למרות שאוקטובר הוא החודש השישי ברצף במהלכו נרשמת עלייה בהיקף השימוש בארנקים הדיגיטליים, הישראלים עדיין לא מאמצים הרגל חדש להצמיד את הטלפון הסלולרי שלהם לקופה או את השעון החכם, במקום את כרטיס הפלסטיק.
1 צפייה בגלריה
גוגל פיי
גוגל פיי
גוגל פיי
(צילום: גוגל)
בזכות כניסת אפל פיי (Apple Pay), הארנק הדיגיטלי של אפל לישראל לפני כחצי שנה, היקף הרכישות בארנקים דיגיטליים קפץ פי 20. לפני חצי שנה היקף ההוצאות בארנקים דיגיטליים עמד על סכום של 18.12 מיליון שקל בלבד.
יחד עם זאת, כפי שמראים הנתונים, אחוז התשלום בארנקים הסלולריים עדיין זניח. זאת למרות שאפל פיי לא פועלת לבד בשוק. היא רלוונטית רק למשתמשי אייפון, אייפד ואפל ווטש, כשמשתמשי טלפונים ושעונים חכמים הפועלים באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד, שהם רוב השוק, יכולים כבר למעלה משנה להשתמש בארנקים דיגיטליים מקומיים כמו ביט של בנק הפועלים. גם לישראכרט, מקס וכאל יש ארנקים דיגיטליים שמאפשרים הזנת כרטיסי אשראי לאפליקציה ותשלום בקופה בחנות בלי צורך בכרטיס הפלסטיק אלא באמצעות הצמדת הטלפון או השעון החכם למסוף הקופה.
כעת, כשגוגל פיי נכנסה לפעילות בישראל הבוקר ומאפשרת שלל הטבות דרך חברות האשראי כדי לעודד הורדת האפליקציה מחנות האפליקציות גוגל פליי ושימוש בטלפון כאמצעי תשלום, יש צפי להאצת העלייה במספר המשלמים באמצעות ארנקים דיגיטליים.
62.4% מהעסקאות בכרטיסי אשראי באוקטובר נעשו באמצעות תקן האבטחה EMV שמאפשר קנייה בטוחה יותר באשראי באמצעות קריאת שבב הודות לטכנולוגיית NFC שמאפשרת התקשרות "באוויר" בין מכשירים ולא באמצעות גיהוץ הכרטיס. אין פה נתון מרשים משום שרוב בתי העסק בישראל עברו בהוראת בנק ישראל לקופות חכמות שמאפשרות תשלום בהצמדת הכרטיס או הטלפון לקופה במקום בגיהוץ הפס המגנטי.
58.1% מהעסקאות במערכת ה-EMV היו עסקאות הצמדת המכשיר לקופה: Contactless וארנקים דיגיטליים. גם פה אין חידוש גדול: רוב הקופות האלה מאפשרות רק הצמדת הכרטיס או הטלפון הסלולרי לקופה.