בית המשפט המחוזי בנצרת נעתר אתמול לבקשת החברות י.ה.ב. בעמק, מנוף ניקיון ושמירה ו-ר.א. חברה להובלות המעניקות שירותי כוח אדם, שירותי ניקיון ושירותי הובלות ללקוחות גדולים במשק ומעסיקות 552 עובדים והוציא צו פתיחת הליכים. כמו כן השופט סאמר ח'טיב מינה את עו"ד גיל הירשמן ורו"ח בועז גזית כנאמנים לחברות והסמיך אותם לנהלן.
השופט קבע כי "לאחר שעיינתי בבקשה ושמעתי את טענות הצדדים, נחה דעתי כי דין הבקשה להתקבל. מדובר בחברות פעילות אשר מעסיקות עובדים ומספקות שירותי כוח אדם ללקוחות משמעותיים, גדולים ושונים. התמונה בכללותה אינה ברורה דיה, אם כי מוסכם כמעט על כל הנושים, כי מתן צו לפתיחת הליכים לצורך שיקום החברות יאפשר לחברות להמשיך ולספק כוח אדם ומתן שירותי ניקיון והובלה ללקוחות, איתם התקשרו, ישמר את מקומות העבודה של העובדים המועסקים על ידן ויאפשר לנאמן שימונה לגבש תכנית הבראה והסדר נושים שיוצע לנושים. מהלך זה לא יפגע בצורה כלשהי בנושים ומנגד קיימת אפשרות שהוא יביא תועלת לנושים ולהזרמת כספים לקופת הנאמן", קבע השופט.
1 צפייה בגלריה
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
(צילום: shutterstock)
החברות פנו בחודש שעבר באמצעות עו"ד תחסין עוואד ועו"ד נארימאן חאיק ממשרד תחסין עוואד המתמחה בחדלות פירעון לבית המשפט המחוזי בנצרת בבקשה לסעד זמני של עיכוב הליכים ומינוי נאמנים לצורך שיקום פעילות הקבוצה. זאת לאחר שצברו חוב כולל של כ-110 מיליון שקל. בנק הפועלים הוא נושה מובטח ומהותי בגין חוב העולה על 60 מיליון.
החברות פועלות מכתובתן הרשומה בכפר-נין, מועצה אזורית בוסתן אל מרג' ( עמק יזרעאל). בין לקוחות החברה ניתן למצוא את כתר מוצרים לגינה ולבית, סודה סטרים, עוף טוב ועוד.
החברות טענו כי המצוקה התזרמית שלהן נובעת מסיבות רבות ומגוונות ובין השאר בתשלום הוצאות מימון ועלויות ריבית גבוהות, שכר עבודה ועלויות נלוות אחרות בסכום של כ-14 מיליון שקל (בחודש) ועוד. "החברות סבלו ממצוקה תזרימית קשה, ובין היתר וכידוע מצב המשק במדינה חטף טלטלה קשה עקב "משבר הקורונה" ואף החריף בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" שהחלה בחודש אוקטובר 2023. המצב הזה העיק על פעילות החברות בצורה משמעותית".
עו"ד ליזה חדש מייצגת עובדים בקבוצה, עו"ד גיל הירשמן מייצג את בנק הפועלים ועו"ד קרן רייכבך סגל ועו"ד גיא אידו ממשרד גורניצקי מייצגים את הלקוח כתר מוצרים לבית ולגינה. מהבקשה עולה כי בין הנושים של החברות ניתן למצוא ספקים, מס הכנסה, ביטוח לאומי ועובדים שאליהם יש חובות הקשורות לתשלומי פנסיה, פיצויי פיטורים וביטוח לאומי. הנאמנים שמונו יהיו אחראיים למשכורות השוטפות של העובדים בחברה.