1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של שיחת טלפון
אילוסטרציה של שיחת טלפון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי קיבל לאחרונה ערר שהגישה המשטרה על החלטה שלא להאריך את מעצרו של גבר שנחשד באיומים כלפי גרושתו: השופט בני שגיא קבע כי האיומים שהשמיע החשוד, בין השאר כשאמר שירצח אותה, נמצאים ברף הגבוה ביותר ובשילוב עם עברו הפלילי לא ניתן להסתפק בחלופה.
החשוד והמתלוננת גרושים מזה כ-10 שנים. בדצמבר האחרון הוא נעצר לאחר שאיים עליה ושוחרר בתנאים מגבילים, שבהם נאסר עליו ליצור עמה קשר. אבל כשבועיים לאחר מכן התלוננה האישה שהוא הפר את ההוראה, שלח לה מסרונים ואיים עליה בשיחות טלפון שירצח אותה ואת בתם המשותפת אם תעז להתלונן שוב.
החשוד נעצר ובמסגרת הדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בתל אביב עיינה השופטת שלומית בן יצחק במסרונים ששלח החשוד למתלוננת. היא קבעה שההודעות לא כללו איומים משמעותיים והוסיפה שהחשוד, על אף קיומו של עבר פלילי, לא נשא בעונש מאסר ונראה כי חוויית המעצר קשה לו ולא ירצה לשוב אליה. השופטת קבעה שניתן לאיין את מסוכנות החשוד באמצעות חלופת מעצר, והורתה על שחרורו למעצר בית בערובה ובתנאים.
המדינה הגישה ערר מיידי לבית המשפט המחוזי באמצעות עו"ד ענת גוש חלב. בשלב זה היא השמיעה לבית המשפט שיחה מוקלטת בין החשוד למתלוננת.
ב"כ החשוד, עו"ד ניר ליסטר, ציין כי מרשו לוקח כדור שגרם לו להגיד את הדברים, אך זה לא אדם שיכול לממש את איומיו. לדבריו, ניתן לראות זאת בהודעות ששלח לאחר מכן. הסנגור הוסיף כי המסוכנות הנשקפת מהחשוד ניתנת לאיון על ידי השגחה של צדדים שלישיים, חברים טובים שלו, שיהיו איתו בבית 24/7.
השופט בני שגיא ציין כי מהקלטת שיחת הטלפון עולה שהחשוד השמיע למתלוננת דברי איום קשים לרבות "תקשיבי לי טוב: אם עוד פעם אחת מגיעה אלי משטרה, את זוכרת את האבא שרצח את האישה ליד הילדים שלה? ליד *** (הילדה) אני רוצח אותך. אני נשבע ב-***, בחיים שלה. אם לא, אני רוצח את ***. עכשיו תקשיבי לי טוב. אני איבדתי את עצמי, אם אחליט לרצוח אותך אני ארצח אותך. אני לא נורמלי".
השופט ציין כי מדובר באיומים מהרף הגבוה ביותר, וכי גם אם מסקנת בית משפט השלום התייחסה לתכנים הכתובים בהודעת הווטסאפ, הרי שלב המסוכנות נעוץ באיומים המילוליים, כפי שאלה הושמעו באוזניה של המתלוננת, פורטו בצורה מסודרת בהודעתה, והוקלטו, כך שניתן היה להאזין להם ולתת להם את המשקל המתאים.
זאת ועוד, מדובר בחשוד שבעבר איים על בת זוג אחרת כך שהשילוב שבין הפרת הצו, עוצמת האיומים הנוכחיים והעבר הפלילי בהחלט מלמד על מסוכנות משמעותית, ועל חוסר יכולת לצפות את מעשיו של החשוד.
השופט סיכם כי רמת המסוכנות לא מאפשרת צמצומה, בנקודת הזמן הנוכחית, בדרך של חלופת מעצר. לפיכך קיבל השופט את הערר והורה על הארכת המעצר של החשוד בארבעה ימים. בהמשך הוארך מעצרו בשלושה ימים נוספים.
הסנגור עו"ד ליסטר מסר בתגובה: "המשטרה הציגה לבית משפט השלום תמונה שונה לגמרי מזו שהוגשה למחוזי. לכן, ההחלטה לשחרר את מרשי למעצר בית הייתה שקולה וסבירה בנסיבות העניין. חבל שמשטרת ישראל, לא טורחת להציג לבית המשפט את התמונה המלאה, ומבצעת מקצה שיפורים רק כשמתקבלת החלטה על שחרור של חשוד. המשטרה פגעה באינטרס הציבורי וגרמה לביקורת לא מוצדקת על השופטת – ביקורת אשר צריכה להיות מופנית כלפי המשטרה עצמה".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החשוד: עו"ד ניר ליסטר • ynet הוא שותף באתר פסקדין