אחרי יותר משנתיים של סביבת ריבית גבוהה, שנה של מלחמה ומחסור בעשרות אלפי עובדים מקצועיים, ענף הבנייה והתשתיות חבוט וזנוח, וזאת בשעה שהוא ניצב בפני אתגר משמעותי של שיקום המבנים והתשתיות שנפגעו במלחמה בצפון ובדרום והובלת המשק לצמיחה.
הממשלה הזניחה את הענף עם אפס תוכניות, אפס החלטות ולמעשה, עם התעלמות מוחלטת מהחסמים שאיתם מתמודדים הפעילים בענף. איבדנו חודשים של עשייה, חברות נקלעו למצוקה ולרבות אחרות צפוי עתיד דומה, אם לא יינתן מענה ראוי לבעיות שעל הפרק. צריך לעזור, לתמוך ולסייע לחברות הבינוניות והקטנות לשרוד.
בממשלה וגם בקרב חלק מהציבור לא מבינים, לצערי, את עומק המשבר בענף; אנחנו עומדים בפני סכנה שעשרות אלפי דירות שנרכשו, לא יהיו מוכנות במועדן בשל מחסור בעובדים, מחסור בתשתיות וללא עזרה ממשלתית.

התחדשות עירונית: המפתח לפתרון משבר הדיור

הנושא שצריך פתרון מיידי הוא ה"קיר" שבו אנחנו נתקלים בכל פרויקט של התחדשות עירונית, שמתקדם בצעדי צב ונמשך שנים רבות. במדינת ישראל יש אוצר נדל"ני, שיכול להפוך את החיים של כל אזרחיה ולקדם מאות אלפי יחידות על קרקע קיימת, מה שיכול להביא לירידה, יציבות וודאות למחירי הדיור.
1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שעל)

יש כאן אוצר, ולצערי, ראשי הערים חושבים שאוצרות יש רק באגדות. בלי התחדשות עירונית מסיבית בכל הארץ לא נראה שינוי ממשי בשוק, כך גם בתחום הקרקע ובתחום העבודה הזרה.
יש ראשי ערים שהם עצמם החסמים להתחדשות עירונית, ואותי לימדו שחסמים אפשר וצריך להסיר.
על הממשלה להציב בפני ראשי הערים האלה שתי אפשרויות: שתפו פעולה או שתאבדו סמכויות. תנו היתרים להתחדשות עירונית בטווחי זמן מהירים או שהממשלה תעשה את זה.
אלה חלק מהפתרונות שיביאו את השינוי הנדרש בשוק הדיור.

פקידים רשלנים: ללא פיקוח או אכיפה

כקבלנים ויזמים, אנחנו פוגשים פקידים רשלניים, שלא לומר עצלנים, ובמקרים רבים הם אלו שמעכבים את בניית הארץ.
כל פקיד מועצה נהיה מלך וכל פקידה במשרד ממשלתי - נסיכה. המצב הוא לא פחות מקטסטרופה. יש חשש שרוכשי הדירות ב־2025 לא יוכלו לקבל את הדירות שלהם בלי כבישי גישה, בתי ספר, גני ילדים, מחלפים, ביוב ותשתיות. תחום הבנייה הציבורית והתשתית נמצא בסכנת קיום. לא ייתכן שחוסר המקצועיות הרשלנות ולעיתים תאוות בצע של הפקידות המקומית ייפלו על כתפי הקבלנים שלנו. לא יכול להיות שקבלן יישא בכל הסיכונים - אם בשל תכנון רשלני או חוסר תיאום בין הרשויות. לא יכול להיות שצ'ק לא יגיע במועדו. לא יכול להיות שבנייה תיעצר, כי משרד א' לא אישר את התוכניות במשרד ב', לא יכול להיות שרק מי שמציע מחיר התאבדות ומסכן את קיום העסק שלו, יזכה במכרזי המדינה, והכול ייתקע.

בטיחות: לפני הכול

אין נושא שמדאיג אותנו יותר מהנושא הזה. השקענו כסף רב כדי לשפר את מצב האתרים והמודעות לנושא. אנחנו חותרים למדיניות של אפס סובלנות בתחום, ואני מעריך שתהיה לזה תרומה גדולה להפחתת התאונות בענף.

עובדים זרים: הממשלה היא החסם

בעקבות האיסור להעסיק פועלי בניין פלסטינים הממשלה אישרה כניסת עשרות עובדים זרים לענף, אולם בפועל לא הגיעו מספיק מהם ולא ניתן מענה למצוקת כוח האדם. מי שמונע את כניסתם, אלה משרדי הממשלה עצמם, כשמשרד אחד עוצר את העשייה של משרד אחר. הנפגעים העיקריים הם הקבלנים הקטנים והבינוניים, שהעלויות כתוצאה מחוסר עובדים, העלייה בעלות העסקת העובדים הקיימים, פיצויים בגין איחור במסירות בדירות או בפרויקטים בתחום התשתיות מאיימים על קיומם. הממשלה חייבת לתת מענה לבעיה.

הנתונים מדברים בעד עצמם

הקושי שאיתו מתמודד הענף, הביא לירידה של 25% בהתחלות הבנייה - השפעות המלחמה גורמות לעיכובים בפרויקטים ולדחייה או ביטול של פרויקטים חדשים. ההשפעה ניכרת במיוחד בערי הפריפריה, שם ירדו התחלות הבנייה בשיעור גבוה אף יותר.
נרשמה צניחה של 30% ברווחי החברות - הקבלנים והיזמים ניצבים בפני עלייה משמעותית בעלויות החומרים, חומרי הגלם והשינוע.
ירידה חדה שמעמידה את הענף בסיכון על שרידותם של עסקים רבים הנלווים וגם את התעשיות הנלוות של הענף.
בזמן שמדינות רבות בעולם מעניקות תמריצים והקלות לענף הבנייה, בישראל אנחנו עדים לחסמים בירוקרטיים ולחוסר תמיכה ממשלתית. התארכות הזמן בקבלת היתרים, עיכובים בהעברת תקציבים לפיתוח הרשויות בתחום התשתיות והיעדר מענקים - כל אלה רק מעמיקים את המשבר.
סיכון לאובדן של 50,000 מקומות עבודה בענף - אם המצב יימשך כך, הפעילות תרד, והענף עלול לאבד עשרות אלפי עובדים. מדובר במכה קשה לענף ולכלכלה הישראלית כולה.

מחירי הדירות יעלו

למשבר השפעה חמורה גם על מחירי הדירות - הגיע הזמן שהציבור יבין, שאין לנו עניין להעלות את מחירי הדירות. להיפך, זה מכביד עלינו, על ההון העצמי, המימון והסיכון. נוח לנו למכור דירות ב־2 מיליון שקל מאשר לשווק דירות ב־4 או 5 מיליון שקל, ולצערי, חלק מהציבור לא מבין את זה.
עליית מחירי הדירות היא נגזרת של מחיר הקרקע, עלויות מימון שזינקו עקבות עליית הריבית, עלות העסקת העובדים, עלות החומרים וגם תוצאה של היעדר ודאות ואי יציבות.

הפתרון: הקמת קבינט דיור ותשתיות

ענף הבנייה והתשתיות הוא הליבה של כלכלת ישראל מתפקדת ושל ביטחון לאומי. הכול בידי הממשלה, והיא חייבת להתעורר משנתה ולהבין את גודל הסכנה. יש להקים דחוף קבינט דיור ותשתיות, להסיר חסמים, להעניק תמריצים לרשויות המקומיות על הוצאת היתרי בנייה ולתת תמיכה ממשלתית כלכלית מהירה וממוקדת, כולל הכנסה מיידית של 100,000 עובדים זרים לענף. כדי לייצב את עלויות העובדים יש להוריד את הריבית להפחית מיסים ומס רכישה למשקיעים ולמגרשים בכלל. הממשלה שואבת ממרכיב הדירה 60%, דהיינו 60% ממחיר הדירה בישראל זה קרקע ומיסים. כל המהלכים הללו חייבים לבוא כדי למנוע שיתוק בענף החיוני הזה וכדי לבלום את עליית מחירי הדיור שתכביד עוד יותר על אזרחי ישראל ועל מחוסרי הדיור.
ביבי, סמוטריץ' וגולדקנופף – אם ענף הבנייה יקרוס – כל המדינה תקרוס איתו. תפעלו עכשיו!

תקציב 2025: הזדמנות להבראה

אני מזהיר את הכנסת והממשלה מהחלטות פופוליסטיות בתקציב 2025, אשר יביאו לשיתוק הענף ולקטסטרופה שתדרדר את המשבר לפי תהום.

מצוקתם של קבלני הביצוע

אני חש צורך להביע את דאגתי באשר למצבם מאז תחילת המלחמה. קבלנים אלו עומדים בפני אתגרים קשים. לאחרונה נרשמה ירידה של עשרות אחוזים בפרויקטים חדשים, וכתוצאה מכך הכנסות הקבלנים קטנו משמעותית ויש קבלנים שנאלצים להפסיק את עבודתם לאור המצב שאליו נקלעו.
ממשלת ישראל חייבת להפנים, שלצד המצב הביטחוני, אנחנו נמצאים במצב חירום כלכלי. ענף הבנייה והתשתיות הוא הקטר המוביל את הכלכלה בישראל.

תשתיות או לא להיות

אם מנהיגי המדינה לא יטפלו באופן בהול במשבר התשתיות, במחירי הדיור ובמשבר הפועלים, ייווצר כאן מחדל כלכלי בסדר גודל של יום כיפור ושל 7 באוקטובר.
הבנקים עלולים להיות חדלי פירעון, מכיוון שענף הבנייה והתשתית הוא התחום המרכזי של האשראי הבנקאי; קבלני המשנה עלולים לקרוס, לא יהיו דירות למגורים, לא יהיו כבישים, לא יהיו גני ילדים, בתי ספר, מועדונים ועוד, וכל הקטסטרופה הזאת תהיה בגלל הממשלה. חייבים למנוע מהאסון הזה להתרחש. ושם, בירושלים, את אף אחד זה לא מעניין.

בכל זאת, אופטימיות

במדינת ישראל אתה לא יכול להיות קבלן, אם אתה לא אופטימי. שנים רבות אני בונה את הארץ, היינו כבר בכל התקופות הקשות והטובות עם עליות וירידות. הענף חזק!
אני מאמין בכלכלה הישראלית – היא חזקה עם הפוטנציאל הכלכלי האדיר, הטכנולוגיה, היכולות של עם ישראל והערבות ההדדית שתבוא. אני צופה שבתחילת השנה ולקראת 2025 נמשיך לעבוד ללא הפסקה למען הענף ולשמור על הענף והעוסקים בו, ונצליח בכוח להשפיע ולשנות את המצב. אין דרך אחרת, חייבים לפעול ולא להמתין עד שיהיה מאוחר מדי.

לרגל השנה החדשה

מחבק את המשפחות השכולות כולן, מחבק את הפצועים, מאחל למפונים הרבים בצפון ובדרום לחזור לביתם, רוצה לראות את החטופים והפצועים חוזרים הביתה בשלום, ומאחל לשותפינו לדרך, לארגוני הקבלנים בארץ, לקבלנים וליזמים ולכל בית ישראל - ברכת שנה טובה, אחדות ושקט אזורי.
יחד ננצח!