יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אלכס גמבורג, סטס קופולו)

אסם-נסטלה הודיעה הערב (יום ה') על ביטול עליית המחירים בישראל, אחרי שבימים האחרונים הודיעה כי תדחה את העלאות המחירים עד פסח.
החברה מסרה כי ההחלטה התקבלה למרות העובדה ש"בשנה האחרונה החברה חוותה התייקרות מצטברת בהיקף חסר תקדים בתשומות הייצור ועלויות ההפעלה". עוד מסרה כי "החברה קיבלה היום את ההחלטה לספוג את מלוא ההתייקרויות הללו, על מנת לסייע בהתמודדות עם יוקר המחייה בישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
כנס חדשנות אסם נסטלה חטיפים חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
כנס חדשנות אסם נסטלה חטיפים חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
מוצרי אסם בסופרמרקט
(צילום: shutterstock)
כזכור, רק לפני יומיים הודיעה אסם שהיא דוחה את עליות המחירים בשלושה חודשים והן יישקלו שוב לאחר חג הפסח. אז היא טענה כי במהלך החודשים הללו "תתקיים בחינה מעמיקה של דרכים שונות למיתון ההתייקרויות של מוצרי הצריכה בישראל". יום לפני כן, החברה עוד טענה שהיא לא יכולה לעצור את עליות המחירים במציאות הנוכחית, ומנכ"ל החברה, אבי בן אסייאג, כתב כי "רק עסקת חבילה שבה כל הגורמים הרלוונטיים נכנסים תחת האלונקה, תוכל לסייע לפתרון הבעיה. בשם אסם נסטלה, אני מתחייב כי ככל שתתקיים עסקת חבילה כזו, אסם נסטלה תתרום את חלקה, כדי שנוכל כולנו יחד להגן על רווחתו של הצרכן הישראלי, לחזק ולשמר את התעשייה בישראל". בינתיים, כאמור, החברה החליטה לבטל את ההתייקרויות.
יצויין כי גם לפני כשלוש שנים דחתה אסם העלאת מחירים של 4.5% בנסיבות דומות, לאחר שהנהלת החברה ניהלה שיחות עם שר האוצר דאז, משה כחלון.
"חשוב לומר כי ההתמודדות עם יוקר המחייה בישראל איננה מונחת על כתפיה של תעשיית המזון בלבד, וכי מדינת ישראל זקוקה לתעשיית מזון ישראלית חזקה, חדשנית ומובילה למען עתיד כולנו", נכתב בהודעת החברה. "יחד עם זאת, אנו מבינים כי על מנת להתמודד עם יוקר המחייה, צריך לחבור יחד בכדי לחפש דרך משותפת הבנויה על תרומה הדדית של כל הגורמים שיכולים לסייע בכך ואנו מוכנים להיות בין אלו שיובילו תהליך זה. תודתנו שלוחה לשר האוצר מר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה הגברת אורנה ברביבאי שהיו קשובים לאתגרי התקופה כפי שהצגנו בפניהם".
מנכ"ל אסם, אבי בן אסאייג: סיכמנו עם הנהלת נסטלה העולמית על ביטול עליית מחירים

דן פרופר, יו"ר דירקטוריון אסם-נסטלה: "אסם נטועה בלב החברה הישראלית מזה קרוב ל 80 שנה. מאז ומתמיד הייתה אסם קשובה לציבור צרכניה. לאורך השנים בנינו מפעלים, ביצרנו את עיירות הפיתוח ופיתחנו תעשייה מפוארת ותחרותית המעסיקה אלפי אנשים ועושה למען צרכניה. אך טבעי הוא שליבנו פתוח לרגשות הצרכנים ומשום כך החלטנו לשנות את החלטתנו ולבטל את עליית המחירים. אני תקווה כי צעד זה ישמש פתח לתקופה חדשה של מיתון ההתייקרויות במשק".
אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם-נסטלה: "החלטתנו להעלות בצורה מתונה את מחירי חלק ממוצרי החברה, נבעה מהתייקרויות כבדות במחירי חומרי גלם, אריזה ועלויות התובלה בעולם. אולם מצבם המורכב של רבים מהצרכנים בישראל והלך הרוח הציבורי, הביאו אותי למסקנה כי עלינו לבטל את עליית המחירים ולספוג את מלוא ההתייקרויות. אני משוכנע שמהלך זה, יתרום לחיזוק הברית רבת השנים בנינו ובין מיליוני הצרכנים הנאמנים שלנו".

"למרות הנזק הכספי, דוחים את העלאת המחירים עד לאחר פסח"

כזכור, רוב יבואניות הענק הודיעו במהלך הימים האחרונים כי הן מעלות מחירים, אולם בסופו של דבר חזרו בהן. האחרונות שעשו זאת היו דיפלומט, שטסוביץ' וליימן שליסל. "אנו נענים לבקשתכם, ולמרות הנזק הכספי, דוחים את העלאת המחירים שהוכרזה על ידינו עד לאחר פסח, בעודנו מצפים לראות את תרומתה של הממשלה בהקלה בנטל", כתב נועם וימן, מנכ"ל דיפלומט, לשר האוצר ושרת הכלכלה, ששלחו אליו ואל שאר היבואנים מכתב בו ביקשו שלא יעלו מחירים. דיפלומט תכננה לייקר בין היתר את מוצרי נוטרילון, טונה סטארקיסט, קפה ג'ייקובס וקטשופ היינץ.
חברת שסטוביץ' נסוגה לכאורה גם היא מההתייקרויות שתכננה לייקר את מוצריה, בין היתר פסטה ברילה. בדומה לסנו נראה שהיא לא מתכוונת לבטל את ההתייקרויות אלא להעמיק במבצעים. "נמשיך לבחון את הדרכים שבהן נוכל להקל על הציבור, ונבחן פעילויות (מעבר לאלו שתוכננו), במסגרתן נציע את מוצרינו במחירים מוזלים. בימים הקרובים נעדכן אודות אותם מוצרים", כתבה שסטוביץ'.
מוקדם יותר אתמול הודיעה חברת ליימן שליסל כי מסרה למשרדי הכלכלה והאוצר ש"למרות שאנו קשובים לרחשי לב הציבור, זה אינו אומר, שנוכל לעולם להחזיק ברמות מחיר שהפכו לבלתי כלכליות". לטענת מוני ליימן, מנכ"ל החברה החתום על המכתב, החברה שמייבאת לארץ בין היתר את מנטוס, טופיפי ולואקר, מתמודדת עם עליית מחירים של יצרנים וספקים, שרשרת אספקה שמתייקרת, שכר מינימום שעלה, שכר עבודה שמרקיע שחקים, מחירי חשמל ואנרגיה, מיסים עירוניים ורגולציה מכבידה". למרות זאת לטענתו ליימן שליסל לא העלתה מחירים שנים.
בניגוד לשאר חברות המזון שהקפיאו את העלאת המחירים, דווקא נטו הודיעה מוקדם יותר היום בהודעה לקמעונאים שתעלה את מחירי מוצרי אטריות מג'יק ב-6% ואת חלק ממוצרי הדגים של דלידג ב-10%.