שוב משבר מקצועי במשרד החוץ ואיומים של העובדים בצעדים ארגוניים - וכל זה תוך כדי מלחמה. בדצמבר האחרון שר החוץ הקודם אלי כהן חתם עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על הסכם קיבוצי (הסכם עקרונות) לפיו יוקצו כ-55 מיליון שקל לעובדי משרד החוץ כדי לסיים את מצב סכסוך העבודה המתמשך במשרד ולאפשר את המשך תפקודו התקין. עם כניסתו לתפקיד שר החוץ לפני חצי שנה, ישראל כ"ץ הדגיש את החשיבות שהוא רואה בביצוע ההסכם והתחייב לפעול שההסכם ימומש. אלא שהעובדים טוענים כי ביצועו נתקע.
בהודעה שהפיץ הוועד לעובדי משרד החוץ בעולם נכתב: "לאור נסיבות אלו וגרירת הרגליים הנמשכת מצד המדינה, אנו מתייעצים עם ההסתדרות וגורמים נוספים בדבר דרכי הפעולה. ייתכן ולא יהיה מנוס מצעדים ארגוניים לא ייתכן כי דווקא בעת מלחמה, שבה עובדי משרד החוץ נדרשים לעבודה בלתי פוסקת, בעומסי עבודה מטורפים ותוך סיכון פיסי יום יומי של השליחים שלנו ובני משפחותיהם, נמשכת ההתעלמות מהסיכומים הכלכליים שהושגו לפני חצי שנה. כפי שעשינו בעבר, נעשה כל מה שצריך כדי להשיג את היעדים של עובדי משרד החוץ. אנו מבקשים לעשות זאת בהידברות, אך המשך משיכת הזמן תיענה כנדרש".
1 צפייה בגלריה
אלי כהן ורונן לוי
אלי כהן ורונן לוי
הפגישה בהסתדרות בסיומה הגיעו הצדדים להבנות
כדי לבצע את הסכם העקרונות שהושג בדצמבר נדרשת הסכמה של משרד האוצר ונציבות שירות המדינה. בוועד מעריכים שנציבות שירות המדינה מסכלת את ההסכם ועל כן בוחנים אפשרות להפסיק את פעילות הנציגויות בחו"ל, למרות המלחמה. "אם הממשלה לא מתעניינת בשירות החוץ ובמצבה של ישראל בעולם, מה מצפים מאיתנו?", אומרים בוועד.
עובדים במשרד החוץ טוענים שהאחריות למשבר היא על ראש הממשלה שנציבות שירות המדינה היא תחתיו. הנציב, לטענתם, לא מעורב וההסכם תקוע על אף שהכסף לטובת הנושא הוקצה.
בקבוצות הוואטסאפ של העובדים יש כעס רב על גרירת הרגליים וגם האשמות כלפי ההנהלה וועד העובדים. ישנם טענות שההסכם שעליו חתם השר כהן היה עמום ולכן עכשיו הנציבות מתנערת ממנו. נשמעות דווקא מחמאות למשרד האוצר שהוא מכבד את ההסכם.
מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "נציבות שירות המדינה היא זו שיזמה את ההסכם והייתה מעוניינת לחתום על ההסכם כבר ב-12/2023. הנציבות מצרה על כך שיו"ר הוועד לא מחמיץ אף הזדמנות להחמיץ. לצערנו הרב, הוא מונע מעובדי המשרד את השדרוגים הרבים הצפויים לעובדים רבים במשרד החוץ - הן בשכר והן בתקינה - שדרוגים להם העובדים זכאים בזכות ולא בחסד, בייחוד כשמדובר בעובדים שעובדים ימים כלילות למען אזרחי ישראל ברחבי העולם כולו".