חברות התקשורת הרוויחו פחות מסלולר ומשיחות בינלאומיות ב-2020 בגלל משבר הקורונה, אך גלגלו יותר כסף באינטרנט בזכות עידוד המדינה לפרוס תשתית סיבים אופטיים, כך לפי דו"ח שהוציא משרד התקשורת, שמסכם בסוף 2021 את הכנסות שוק התקשורת ב-2020.
הכנסות השוק קטנו ב-5.7% ב-2020 מסך של כ-17.57 מיליארד שקל ב-2019 ל-16.57 מיליארד שקל. לשם השוואה: ב-2017 ההכנסות בעולם התקשורת היו גבוהות מ-19.2 מיליארד שקל.
עיקר הירידה היא במגזר הגישה לאינטרנט - ספק אינטרנט (15.8% לעומת 20% ב-2019) בשל ירידה ברווחים של אחת החברות (אקספון). כמו כן, חלה ירידה בהכנסות במגזר הסלולר (12.2%) ובתקשורת בינ"ל (12.8%), בין היתר בעקבות ירידה במספר הטיסות.
לעומת זאת, בתחום תשתיות האינטרנט חלה עלייה בהכנסות של 8.3% בזכות המעבר של חברות לסיבים אופטיים בעידוד המדינה - שירות יקר לצרכן. יחד עם ספק אינטרנט (שם חלה ירידה בהכנסות) סך הכל חלה עלייה של 1.2% בהכנסות מגזר האינטרנט.
ההכנסות בתחום הטלפונייה הנידחת עלו ב-1.9% ב-2020 בניגוד למגמה בשנים האחרונות. הסיבה לעלייה היא משבר הקורונה שהוביל לעלייה בשימוש בטלפון הביתי. ההכנסה הממוצעת למנוי בזק עומדת על 49 שקל לחודש והיא ירדה ב-10% מאז 2016 ואילו של מתחרותיה: 23 שקל לחודש עם ירידה של 40% מאז 2016. בזק גם שולטת בתחום וגם מוכרת ביוקר.
בשידורי טלוויזיה סך ההכנסות ירד ב-1.7% ב-2020 כשההכנסה הממוצעת למנוי ירדה ב-41% מאז 2012. בעוד שבין 2012 ל-2015 שיעור ירידת המחירים למינוי עמד על 1% בשנה, ב-2015 עם כניסת המתחרים לשוק, ירדה ההכנסה הממוצעת למנוי מ-246 שקל ל-153 שקל לחודש - שיעור הוזלה שנתי של 9%. בין 2019 ל-2020 הירידה בהכנסות למנוי היתה 12.9% - שמשמעותה חיסכון של 100 שקל בחודש למשקי הבית. שיעורי הנטישה מ-yes שרק עלו עם השנים והגיעו ל-21.5% ב-2018, התייצבו והגיעו השנה ל-21%. מספר מנויי שידורי הטלוויזיה על גבי האינטרנט כמו סלקום, פרטנר, נקסט ו-yes פלוס, עלה מ-19.1% ב-2018 ל-34.2% ב-2020.
באינטרנט נייח מהירות ההורדה המשווקת הממוצעת עלתה ב-25% ומהירות ההעלאה המשווקת הממוצעת עלתה ב-50% (אם כי ibc הפסיקה להציע מהירות העלאה והורדה סימטריות כבעבר). לקראת סוף 2021, 50% ממשקי הבית כבר נגישים לסיבים אופטיים, אך רק 15% מחוברים לתשתית.
בתחום העסקי - בזק שולטת ב-80% מהשוק שגלגל 1.25 מיליארד שקל ב-2020. למרות הירידה בהכנסות מפעילות זו, בזק הגדילה את כוחה לעומת המתחרות שמחזיקות בנתח שוק זעום: HOT, פרטנר וסלקום.
עיקר ההכנסות בשוק התקשורת הן עדיין ממגזר הסלולר, שמהווה 39% מההכנסות. אחרי כן, אינטרנט נייח 25% (3 מיליארד שקל) ושידורים 18%.
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "הדו"ח משקף את תנופת התשתיות האדירה שאנו חווים בימים אלו- ישראל מתקדמת, מתחברת והצרכנים משלמים פחות. המדיניות אותה אנו מובילים במשרד התקשורת, ממתווה הסיבים שהעברנו בכנסת, ועד מכרז הדור החמישי, קוצרת פירות. אנחנו בקצב פרישת סיבים הגבוה בעולם לפי דו"ח של ה OECD וצופים כי בסוף השנה הנוכחית 50% מהאוכלוסיה בישראל תהיה נגישה לסיבים אופטיים. נמשיך לפעול באינטנסיביות כדי להגיע לנגישות של 100% כדי שלכל בית בישראל יהיה אינטרנט מהיר ויציב".