ועדת הכספים אישרה היום (ג') העברת כ-1.19 מיליארד שקל עודפי תקציב משרד רה"מ משנת הכספים 2023, לשימוש בשנת הכספים 2024, מתוכם כ-750 מיליון שקל כספים קואליציוניים ועבור משרדים מיותרים.
לוועדה הוסבר על ידי נציגי משרד האוצר והמשרדים עצמם כי מדובר בכספים שניתנה לגביהם התחייבות בשנת 2023, אבל הם לא הועברו ליעדם. דווקא בתקופה שבה יש גירעון עמוק בתקציב המדינה, לנוכח הגדלת ההוצאות למלחמה ולשיקום ניתן היה להסיט חלק מהכספים הללו של הכספים הקואליציוניים והמשרדים המיותרים לטובת הקטנת הגירעון, אלא שראש הממשלה בנימין נתניהו העדיף לרצות את שותפיו הקואליציוניים. בהמשך אישרה הוועדה שורה של העברת עודפי תקציב במשרדים השונים מ-2023 ל-2024.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
חלק מהכספים הללו, במיוחד במשרד רה"מ, הם כספים קואליציוניים שהובטחו למשרדים המיותרים בשנות התקציב 2024-2023. המשרדים לא יכלו להעביר חלק גדול מהם ליעדם ב-2023 מכיוון שטרם התקבלו חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה ושל היועצים המשפטיים של המשרדים עצמם האם הכספים מחולקים לפי קריטריונים אחידים, כלליים ושווים.
כך למשל, למשרד ההתיישבות של אורית סטרוק (הציונות הדתית) הוקצו 302 מיליון שקל. נוסף על כך הועברו למשרד עוד 15 מיליון שקל למרכיבי ביטחון בשטחים. מרכז האופוזיציה בוועדה ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) טען כי בניגוד לטענתה של סטרוק, שלפיה חלק גדול מהכסף מיועד למכינות הקדם צבאיות, הרי שמהתשובות שקיבל עולה כי רק 1.9% ממנו מיועד למכינות הקדם צבאיות. לטענתו, כל היתר מועבר לחטיבה להתיישבות, גרעינים תורניים ועוד.
עוד טען בליאק כי בניגוד לטענות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שיקום אתרים בישובי עוטף עזה מתבצע מתוך תקציב של מינהלת תקומה לשיקום ופיתוח הדרום, ולא מתקציב משרד ההתיישבות.
במהלך הדיון, בתשובה לשאלות הח"כים, השיבה נציגת המשרד לשוויון חברתי שקיבל 94 מיליון שקל, כי אין בו אף לא שקל אחד לטובת המאמץ המלחמתי.
ח"כ נעמה לזימי (עבודה) טענה כי "מדובר בהעברות כספים שערורייתיות. הקואליציה לא יודעת לעבוד - חוץ מאמפתיה אין לכם כלום. אמפתיה היא לא תוכנית עבודה. שום דבר שהובטח לא התקיים - אין מתווה לתיירות, לתעשייה, לחקלאות, אין מתווה לאופקים. אתם רק אומרים 'כן, צודקים' ולא עושים כלום! איך אתם לא מתביישים? אנחנו אחרי 9 חודשים.
"סדר העדיפויות של הממשלה הזו לבדו הוא דבר שצריך להקים עליו ועדת חקירה. ההפקרות הזאת, שהיא הפרת אמונים של קואליציה שלמה, היא בלתי נתפסת. אנחנו נמשיך להיאבק בסדרי העדיפויות הקלוקלים שלכם ונעכב כל העברה מושחתת שמשרתת את תחזוק הקואליציה והצרכים המושחתים שלכם".
חברי האופוזיציה שעיכבו בשבוע שעבר את אישור העברת הכספים הירבו בשאלות לנציגי והמשרדים אבל בסופו של דבר באמצעות הרוב הקואליציוני אושרה העברת הכסף למשרד רה"מ כמו גם העברת עודפים של משרדי ממשלה נוספים. ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) ביקש פרטים על תקציב הסקרים במשרד רה"מ בהיקף 59 מיליון שקל ושאל האם נערכו סקרים פוליטיים. הוא קיבל תשובה שלילית.
בדיון על העברת עודפי תקציב של משרד התקשורת נשאלה נציגת המשרד האם המדינה נתנה הקלות כספיות לערוץ 14 מהתקציב. היא טענה שהנושא אינו בתחומה ואינה יכולה להשיב על השאלה.