כל עיר מתגאה ביתרונות שלה ומחצינה תמיד את הדברים שבהם היא שונה ומיוחדת משכנותיה. אבל עיר שרוצה לשמור על מיצוב גבוהה, צריכה להיום כל הזמן בפעולה ולחדש. במקביל לחידושים שיכולים להיות ארוכי טווח או זמניים, יש כמה דברים משמעותיים שעליהם אסור לוותר, נושאים עקרוניים שאם משקיעים בהם, יובילו להגירה חיובית ואף יצליחו להכניס לא מעט כסף לקופתה של הרשות, כדי שתוכל להמשיך ולהשקיע גם בדברים נוספים. והכול, איך לא, קשור לנדל"ן ותשתיות, אבל גם לחברה וקהילה.
תמיד חשוב לזכור שהרשות המקומית היא הראשונה שיודעת ומזהה מה הצרכים האמיתיים של תושביה, מה סדר העדיפות הנכון לשורה של מהלכים, ולא פחות חשוב – כל עיר יודעת על מה לשים את הדגש וכמעט תמיד הוא יהיה שונה מרשות אחת לאחרת, אם לא במהות, בטח בכמות. הנה כמה נקודות חשובות שרשות מקומית צריכה לקדם, לתחזק ואף ליזום, כדי להמשיך להיות "יופי של רשות".
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התחדשות עירונית – התרגלנו שהתחדשות עירונית היא שם קוד לתמ"א 38 או פינוי־בינוי, אבל האמת היא שהתחדשות עירונית היא הרבה יותר מזה. נכון, החלק של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה והריסת מבנים ישנים ומוזנחים לטובת מגדלי מגורים חדשים הוא חשוב, אבל זו לא המשמעות הבלעדית של התחדשות עירונית. חשוב לטפל בשכונות הישנות, ולהחליף את בנייני הרכבת בדירות חדשות, לצד תכנון נכון של השכונה החדשה, עם שטחים ירוקים, עירוב שימושים וסביבה נעימה להולכי רגל. חשוב לטפל ולחדש בכל פינה בעיר, ואם עושים זאת גם על ידי שיתוף ציבור – עוד יותר טוב. תהליכי ההתחדשות הם ארוכים, אבל מתגמלים, כשהם גם מכניסים אוכלוסייה חזקה לשכונות שהיו חלשות יותר, וגם מאפשרים לבעלי דירות ישנות לשדרג את מצבם הכלכלי. כל זה מוסיף למיצובה של העיר בסופו של דבר.
תשתיות - היופי החיצוני של העיר נתמך בסופו של דבר על ידי שורה של דברים נסתרים מהעין, החל מתעלות תשתית תת־קרקעיות, דרך כבישים מתוחזקים ופתרונות תחבורה נאותים וכלה במערכת ביוב וניקוז מתפקדת. בשביל מערכת תשתית טובה צריך תכנון מצוין, ועיר שרוצה לצמוח כלפי מעלה, חייבת לכלול מערכת תשתית איתנה, שתתמוך בה מלמטה. תוכניות מיתאר מאושרות לצד תוכניות נקודתיות להתחדשות עירונית ובנייה חדשה הן גורם משמעותי לצמיחה של עיר בצורה נכונה. העיר צריכה לצמוח ולגדול יחד עם התשתית. כל זה מחייב התייחסות נכונה של הרשות והפניית תקציבים למטרה זו.
חינוך – אחד מהנושאים החשובים ביותר לכל משק בית הוא מצב החינוך ברשות המקומית. מערכת חינוך מקומית טובה היא אבן שואבת לאוכלוסייה חזקה, אבל היא גם נגזרת של השקעה בלתי פוסקת בכמה מישורים. החל מהשקעה בכוח האדם, דרך פתרונות מחוץ לקופסה, השקעה בתכנון נכון ואימוץ פתרונות ושיטות מודרניות וכלה בתמיכה מלאה ודלת פתוחה גם להורים. מערכת חינוך טובה, מפותחת ומחדשת היא מפתח לצמיחה, ומאפשרת לרשות המקומית גם להציג את התוצאות כלפי פנים וגם כלפי חוץ. בסופו של יום, התלמידים וההורים שלהם הם השגרירים הטובים ביותר של הרשות המקומית.
מתחמי תעסוקה – רבות מדובר על כך שארנונה למגורים בערים וברשויות המקומיות לא מצליחות לממן את השירותים הנדרשים כדי שהתושבים יקבלו את כל השירותים שהם זכאים להם. עיר חייבת מקור הכנסה נוסף, ומקור הכנסה מרכזי שכזה הוא מתחמי תעסוקה. בנייני משרדים ומרכזי מסחר מאפשרים לעיר לצמוח כלכלית ואף מושכים עוד אוכלוסייה שמעניקה הכנסה גם לעסקים נוספים בתחומי הרשות. הדבר מקבל משנה תוקף מחוץ לאזורי המרכז, ורשות מקומית שרוצה לצמוח, צריכה לדאוג למתחם תעסוקה או מוקדי הכנסה מספקים.
דיור בר השגה ופרויקטים להשכרה – משקי הבית שמתגוררים ברשות המקומית מתעניינים בשירותים שהרשות מעניקה היום, אבל גם מסתכלים קדימה ובוחנים כל העת מה יהיה המצב בהמשך הדרך בכל הקשור לדור הצעיר. בימים שבהם מחירי הדירות נמצאים בנסיקה, גם הרשויות המקומיות צריכות לחשוב קדימה ולקדם אפשרות של דיור בשכירות או פתרונות של דיור מסובסד. המדינה אומנם אחראית על התחום מלמעלה, אבל הרשות המקומית היא זו שיודעת הכי טוב מה הצרכים שלה ושל התושבים בתחומה. מסיבה זו תכנון מושכל, שיביט קדימה ויאפשר יוזמות דיור נקודתיות לדור הצעיר, הוא מהלך שיתרום רבות לאיתנות העיר בהמשך הדרך.
שטחים ירוקים ונגישים – התכנון היום מכוון לצפיפות גבוהה יותר ממה שהורגלנו אליו בשנים קודמות. יותר בנייה לגובה ופחות בניינים נמוכים שתופסים הרבה שטח. אבל צפיפות בבנייה לא חייבת לבוא לידי ביטוי גם בצפיפות פיזית ברחוב או בשכונה ותכנון נכון יודע לשלב את השטחים הירוקים והריאות הירוקות בצורה נכונה. גינון הוא חלק מהעניין, אבל גם נקודות חורש או גינות קטנות המפוזרות בין המבנים עושות את ההבדל.
יוזמות קהילתיות וחברתיות – מעורבות של התושבים היא מהלך מבורך שמחזק את הקשר בין התושב לרשות המקומית. יוזמות נקודתיות, כמו למשל גינות קהילתיות או בוסתנים ציבוריים שבהם ניתן לקטוף פירות ועשבי תבלין, מעניקות ערך מוסף לתושב עם השקעה מינימלית מצד הרשות המקומית. במקביל, גם יוזמות חברתיות כמו עזרה לקשישים תושבי העיר, מתן תמיכה לנוער או אוכלוסייה בסיכון וגם מתן תמיכה לנזקקים הן מהלכים שיעניקו הרבה נקודות זכות למי שייזום אותם.
דלת פתוחה והנגשת מידע – אנחנו נמצאים בעידן טכנולוגי, שבו המידע זמין לכולם כמעט ללא הגבלה כל הזמן. יש לזה יתרון, אבל גם לא מעט חסרונות, כאשר עודף מידע ללא יד מכוונת עשוי להפוך מיתרון לחיסרון. רשות מקומית צריכה להיות זמינה לתושביה וגם לדעת לתווך להם את המידע. אם מדובר למשל במינהלת התחדשות עירונית שמסייעת לבעלי דירות ישנות לקדם תהליך ולהבין מה העירייה יכולה לסייע או אם מדובר באירועים פתוחים שמסבירים את מדיניות התכנון העירונית, מתן מענה לשאלות וגם פתיחת דלת ליוזמות חדשות. 