התקנת פאנלים סולאריים משתלמת? "אני בפלוס של 2,000 שקל מחברת החשמל"
(צילום: שמוליק דודפור)
"בחצי שנה האחרונה חשבון החשמל שלי הפך מכמה מאות שקלים בחודש ועד אלף שקל בחודשי הקיץ, לחשבון זכות של אלפיים שקל. מפברואר עד יולי אני בפלוס 2,000 שקל מחברת חשמל. וזה אחרי קיזוז הצריכה". כך סיפר הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet אורי ליאור, שבחר להתקין פאנלים סולאריים בביתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החל משנת 2016 ביטלה הממשלה חלק גדול מהדרישות לייצור חשמל על גגות פרטיים, בהם מס הכנסה, היטל השבחה וניהול ספרים עד למכסה של 24 אלף שקל בשנה. כעת, מי שבוחר להתקין פאנלים סולאריים על ביתו יכול לייצר חשמל, למכור אותו בחזרה לחברת החשמל ואף להרוויח על זה לא מעט כסף. הבעיה? ההשקעה הראשונה עומדת על כ-70 אלף שקל ואף יותר, תלוי במורכבות ההתקנה ובגודל הגג.
2 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
(צילום: shutterstock)
חברת החשמל מציעה שני מסלולים להפיכת הפאנלים הסולאריים להכנסה: הראשונה תאפשר לכם לקבל נקודות זכות על כל קילו וואט שאתם מייצרים, אשר יתקזזו לכם אל מול חשבון החשמל ואף ייצברו - אם ייצרתם יותר חשמל ממה שהשתמשתם - לתקופה של 24 חודשים. אופציה נוספת היא שחברת החשמל תשלם לכם כ-40 אגורות על כל קילו וואט שתייצרו (משתנה בהתאם לכמות).
ליאור סיפר כי "לי יש בית פרטי של חצי דונם. זה עלה לי בסביבות ה-70 אלף שקל והגג שלי מייצר משהו כמו 13 קילו וואט לשעה, בממוצע. זה אומר שאני מחזיר את ההשקעה בערך אחרי שבע שנים והפאנלים האלה הם ל-25 שנה. כלומר, אחרי שש וחצי-שבע שנים אני מתחיל להרוויח.
"בחורף למשל, כיסיתי את עלות החשמל. אני משלם חשבון חשמל של 800 שקל והגג שלי מייצר 800 שקל", סיפר ליאור והוסיף כי "זה ממש קל לעשות את זה. אתה בוחר חברה לעבוד איתה - יש המון כאלה בשוק - הן באות אליך הביתה, נותנות לך תוכנית כמה הגג יכול לייצר, הצעת מחיר ומהרגע שאתה חותם הן עושות הכל ובתוך חצי שנה יש לך פאנלים סולריים על הגג. כל מה שצריך זו השקעה ראשונית שמחזירה עצמה אחרי כמה שנים. אפס מאמץ".

ראש עיריית נוף הגליל: "החיסכון אדיר"

רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל, בה חשבון החשמל צנח בחודשי ינואר-פברואר 2022 מ-42,198 שקל ל-241 שקל בלבד בזכות הפאנלים הסולאריים, סיפר כי המגמה הולכת וגדלה גם בעיריות ובבניינים. "אני ראש העיר כבר שש שנים, הגעתי לנוף הגליל וקודם כל רציתי לעשות עירייה ירוקה - כל מה שיש בעירייה חייב להיות ירוק, על מנת שאוכל לפנות לתושבים ולבקש מהם לעשות כך גם. לקחנו 18 בניינים ושמנו עליהם פאנלים סולריים, והחיסכון הוא אדיר.

2 צפייה בגלריה
רונן פלוט
רונן פלוט
רונן פלוט
(צילום: באדיבות דוברות הכנסת)
"חברת החשמל מחזירה לנו כסף ועם הכסף אנחנו מחליפים את המנורות בעיר, במקום מנורה צהובה מחליפים ללד ידידותי לסביבה. אם מישהו רוצה לחסוך כסף, במיוחד עכשיו כשהחשמל מתייקר, זה חיסכון. לקחנו הלוואה ואני בעוד שנה מחזיר אותה. כל שקל שייכנס יהיה שקל למען התושבים".
יחד עם זאת, לדברי פלוט התהליך נהייה יותר מורכב כשמדובר בבניין רב-קומות למשל. "שמנו את הפאנלים על כל מוסדות החינוך. זו חתיכת עבודה, זה לא פשוט. יחד עם זאת, אם כל ועד בית בבניין שלו יעשה אסיפה ויסביר לאנשים שצריך לשים את זה ולחסוך הרבה כסף, ואם נגיע למצב שכל העיר שלנו מכוסה בפאנלים - זה הישג אדיר".
יצוין כי בנוסף לעלות ההתקנה הגבוהה, יש גם עלות שירות שנתית שעומדת על 1,000-600 שקל, במסגרתה החברה המתקינה מנטרת מרחוק על תפקוד הפאנלים ומגיעה לתקן תקלות, אם יש כאלו. בנוסף, את הפאנלים יש לשטוף בין שלוש לשש פעמים בשנה, כשעלות כל שטיפה היא בין 250 ל-300 שקל. אחרי 25 שנה יש צורך להחליפם.