כמו ארגונים רבים במדינה, מאז השבעה באוקטובר מתמודדת רכבת ישראל עם יציאתם של מאות רבות מעובדיה למילואים, מה שהוביל להתאמת תהליכים חדשים לצד שגרת החירום. כארגון לאומי שמנהל מערך של כ־5,000 עובדים, שרובם עוסקים במתן שירות לנוסעים, המחסור בכוח האדם הורגש ביתר שאת, והדגיש את הצורך ביצירת חשיבה מעמיקה חוצת אגפים בארגון; מהתאמת תהליכי גיוס עובדים לתפקידים חדשים, דרך שמירה וחיזוק החיבור של עובדי החברה לארגון ולערכיו, ועד להטמעה של תרבות חדשה של הוקרת והערכת עובדים שמתבצעת בימים אלה ברכבת ישראל. יוזמה זו עתידה להציב את הארגון בחוד החנית יחד עם חברות בינלאומיות מובילות שכבר החלו בתהליך הטמעת תרבות של "פרגון", שמחזקת את תחושת השייכות של העובדים והבנה כי עשייתם משמעותית ומסייעת במימוש המשימה של הרכבת.
3 צפייה בגלריה
תעודות הוקרת מנכ"ל לעובדים מצטיינים
תעודות הוקרת מנכ"ל לעובדים מצטיינים
תעודות הוקרת מנכ"ל לעובדים מצטיינים
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)

"המצב שבו מאות מאנשי החברה גויסו למילואים, הוביל להאצת תהליך שהיינו בעיצומו לפני המלחמה, ובו אנחנו שמים דגש על חיזוק ההון האנושי", מספר לנו עופר הירש, מנהל תקשורת ארגונית ומיתוג מעסיק ברכבת ישראל. "כארגון לאומי מוביל, זיהינו מיד את הצורך בחיזוק העובדים שיצאו למילואים, ולא פחות מכך את העובדים שנשארו כאן ונותנים מעצמם למעלה ממאת האחוזים כגיבוי להיעדרותם הנדרשת של חבריהם לעבודה".
בתהליך שהותנע בארגון לפני כשנתיים לשיפור חוויית העבודה, בו לקחו חלק פעיל עובדים ומנהלים כאחד, בוצעו מחקרים וסקרים חיצוניים ופנים ארגוניים שכללו שולחנות עגולים עם מאות מאנשי החברה ומנהליה, מהם עלה כי הנושא הראשון בחשיבותו לעובדים הוא לאו דווקא השכר או התנאים הסוציאליים, אלא ההוקרה וההערכה לה הם מצפים בגין עשייתם. לנושא זה היה מתאם בין העובדים, לבין מנהלי הארגון שרואים בו נושא עיקרי וחשוב.
"באמצעות המחקרים המקדימים והמקיפים שביצענו, הצלחנו להביא לידי ביטוי את הוקרת העובדים כבר בתחילת הלחימה בשני עולמות – בראש ובראשונה טיפול באנשים שיצאו למילואים ויצירת מעטפת בזמן המילואים ובחזרתם לעבודה, ולא פחות חשוב מכך, תמיכה בעובדים ועובדות שקרוב משפחתם גויס לשירות מילואים. ראינו את הצורך להקל אפילו במעט על השגרה החדשה שנכפתה על כולם בעקבות המלחמה. זה התבטא בסדנאות חוסן מקצועיות לנשות המילואימניקים אותן הוביל הצוות הסוציאלי בחטיבת משאבי אנוש, ובפעילויות מדויקות אותן מובילה מנהלת הרווחה כמו 'יום האישה' שהתמקד במתן פסק זמן מהשגרה הלחוצה, ובקרוב יתקיים ערב הצדעה והוקרה חוצה ארגון שישים זרקור על פעילותם ותרומתם של אנשי המילואים לחוסן הלאומי".
3 צפייה בגלריה
סדנת מנהלים לשיפור חוויית העבודה
סדנת מנהלים לשיפור חוויית העבודה
סדנת מנהלים לשיפור חוויית העבודה
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)

לצד זה, ומתוך דאגה לשימור העובדים ומניעה של שחיקתם, בנו ברכבת ישראל שגרות הוקרה והערכה, שיוטמעו בקרוב בכל אגפי הארגון. שגרות אלה יעצימו וישימו באור הזרקורים עובדים שנקטו חדשנות ויצירתיות, המובילה להתייעלות בעבודה, הפגנת ערבות הדדית בנושאים שאינם קשורים לעבודה, ביצוע עבודה בצורה איכותית ומקצועית, והיבטים נוספים המתממשקים אל ערכי הארגון, כמו מקצועיות, חדשנות ויצירתיות כחלק מהיותו של הארגון "ארגון לומד".
בין שגרות ההוקרה והפרגון ניתן למצוא שגרות של הוקרת מנכ"ל, הוקרת מנהלים את עובדיהם, הוקרת עמיתים והוקרה ב"כיכר העיר", הלא היא האפליקציה הארגונית שאליה מחוברים כ־93% מעובדי החברה.

הערכת העובד כחלק מערכי הארגון

"את חשיבות הערכת העובדים אפשר לראות גם בפירמידת הצרכים של מאסלו - נושא הכבוד וההערכה נמצאים במקום השני, מעל השכר והתנאים הסוציאליים. אנחנו מעודדים תרבות ארגונית בריאה שתשים את העובד במרכז, וכן תרגיל את העובדים להעריך ולהוקיר האחד את השני. למעשה, זהו תהליך שכבר מוטמע ברחבי העולם בחברות הגדולות ביותר, וגם כאן אצלנו ברכבת ישראל הגענו למסקנה שהדבקות בערכי הארגון צריכה לקבל יותר מקום מאשר ההישגיות, שחשובה גם היא. הערכת העובדים ומעורבותם בתהליכים חוצי אגפים, תשפיע באופן ישיר על שביעות הרצון של העובדים, ובכך גם ליעילות העבודה. זה חשוב לחבר אותם לעשייה של הארגון, לשפר את השקיפות ולאפשר לכל עובד להשפיע ולעצב את ערכי הארגון, ובזה בדיוק עסקנו בשנתיים האחרונות".
סמנכ"ל שיווק, דוברות ושירות לקוחות, יואש בן יצחק, שתחום התקשורת הארגונית ומיתוג המעסיק נמצא תחת ניהולו, מוסיף, כי "באימוץ שגרות ההוקרה והפרגון מצטרפת רכבת ישראל לתהליכים דומים המתרחשים בחברות בינלאומיות נוספות, ביניהן חברות הרכבות הגדולות בארה"ב ובריטניה. חברת הרכבות 'AMTRAK’ האמריקאית למשל, השיקה תוכנית למצטייני החברה שנועדה להוקיר ולהכיר בתרומתם של העובדים ולחזק את תרבות הארגון. התוכנית כוללת פרסי הוקרה שנתיים בקטגוריות כמו שירות לקוחות, חדשנות ומנהיגות, ומתבטאת במכתבי תודה אישיים ופרסום של סיפורי הצלחה יוצאי דופן. בחברת הרכבות של לונדון (TFL) נקטו ביוזמה דומה, עם תוכנית שמעודדת עובדים ומנהלים להוקיר עובדים ולחזק את תחושת השייכות בתוך צוותי הארגון, וכן מאפשרת לעובדים לשלוח ולהציג הוקרות לעמיתים באמצעות פלטפורמה דיגיטלית פנים ארגונית".
3 צפייה בגלריה
שבוע הפרגון ברכבת ישראל
שבוע הפרגון ברכבת ישראל
שבוע הפרגון ברכבת ישראל
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "לרכבת משאבים רבים, קרונות, קטרים, תחנות ומסילות, אך המשאב המרכזי שלה הוא עובדי הרכבת המסורים. הערבות ההדדית הניכרת מעבודתם המסורה בתקופה המורכבת הנוכחית היא מקור לגאווה לכולנו. אני מודה לכל עובדינו על מאמציהם לתמוך ולחזק את המשק הישראלי והעורף".
מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה: "מיום כניסתי לתפקיד אני רואה חשיבות רבה בהוקרת אנשי הרכבת, שמתעסקים במגוון רחב של תחומים כדי לאפשר את הפעילות הרציפה של הארגון, במיוחד באחת מהשנים הקשות שידעה מדינת ישראל. הם למעשה הכוח שמניע את גלגלי הרכבת, ואני גאה לראות את ההירתמות של כלל העובדים למען חבריהם שיצאו למילואים בחזית, ובפרט את פעילות חטיבת משאבי אנוש, שדואגת לרווחתם של העובדים ושמה זרקור על ההון האנושי המגוון שיש לנו כאן ברכבת".