תקציב פיקטיבי כדי לאפשר תרגיל להסתרת תקציבי החינוך החרדי האמיתיים: מי שבודק את התקציב עשוי להתרשם שחל קיצוץ דרמטי וראוי בתקציבים האלה ברוח הצורך לקצץ בשל המלחמה. בפועל שולבו בתקציב רק סכומי בסיס שעליהם יתווספו עוד סכומי עתק מהכספים הקואליציוניים. מה שמאפשר את זה הוא העובדה שהקואליציה דוחה את חלוקת הכספים הקואליציוניים בסכום המופקר של 5.4 מיליארד שקל לרגע האחרון כדי לדחות את הביקורת הציבורית על המשך שוד קופה הציבורית למטרות מגזריות בתקופת מלחמה.
אולי הפרט המביך ביותר שמסגיר את התרגיל הוא שתקציב הישיבות (מוסדות תורניים) עומד על 367 מיליון שקל, זאת כאשר השנה הוא עמד על 1.7 מיליארד שקל. בסוף העשור הקודם הזניקו המפלגות החרדיות את התקציב לשיא של 1.2 מיליארד שקל ובקדנציה הזו בחזירות שאינה יודעת שובע הגדילו אותו ל-1.7 מיליארד שקל. היתה גם כוונה להגיע השנה עד ל-2 מיליארד שקל אבל המפלגות החרדיות נאלצו לדחות אותה בשל המלחמה. לא ידוע על כל כוונה לרדת מ-1.7 מיליארד שקל, כך שההשלמה תגיע מהכספים הקואליציוניים.
רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל תקבל לפי הצעת התקציב רק 1.64 מיליארד שקל. בשנה שעברה עמד תקציב הרשות על 2 מיליארד שקל. רשת בני יוסף של ש"ס קיבלה בשנה שעברה תקציב של 1.25 מיליארד שקל אבל בחוק התקציב רשומים על שמה 0.86 מיליארד שקל בלבד. ברור שהסכומים הרשומים נמוכים דרמטית ממה שיתוקצב בפועל, ואם לא די בכך הרי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבהיר כי הוא מתכוון להוסיף לתקציב הרשתות 600 מיליון שקל תוספות שכר למורים החרדים כאילו מדובר בצעד החיוני ביותר למדינה בימי מלחמה קשים אלה. לפחות לגבי הסכום הזה עומדת לזכות הממשלה הטענה שהיועצים המשפטיים לא אישרו עדיין את המהלך ולכן אי אפשר לציין אותו בחוק התקציב. מובן שממשל שקוף היה מכניס הערה לתקציב, אבל הרי מדובר בממשלת נתניהו.
יש שני תהליכים אפשריים כרגע. הראשון הוא שהתקציב לעולם לא יגיע להצבעות בקריאה שנייה ושלישית בגלל המצב הרעוע של הקואליציה והקושי להעביר חוק השתמטות. במקרה כזה הצעת החוק תועבר לפח המחזור של ההיסטוריה. היה והיא תגיע לדיונים בוועדת הכספים ולהצבעות בקריאה שנייה ושלישית, ניתן יהיה לגלות רק ברגע האחרון מהם סכומי העתק שמתווספים לתקציבים הרגישים והשנויים במחלוקת.
זה יקרה באחת משתי דרכים. הראשונה היא כאשר יביאו ברגע האחרון את חלוקת הכספים הקואליציוניים לאישור הממשלה. דרך חלופית היא כשיעבירו בין חברי הוועדה דפי החלפה לסעיפים בתקציב. התקציב כולו הוא מסמך לא מובן ולא מפורט שלחברי הכנסת שליטה מאוד מוגבלת בתוכנו. מה שהופך את המאמץ הזה לעוד יותר בלתי אפשרי הוא שברגע האחרון הם יקבלו דפי החלפה שמשנים סכומים והסיכוי להתמודד בהצלחה באמצע הלילה עם משחק השבץ-נא המאתגר של שילוב כל דף החלפה במקום הנכון והבנה מה בדיוק הוא אומר – קלוש למדי. תקציבי החינוך החרדי הם במקרה הטוב פרולוג ובמקרה הרע הונאה והשוד הגדול בוא יבוא.
על היקפו של השוד הזה אפשר ללמוד ממסמך שהעביר אתמול למשרדי האוצר והחינוך אור רפל-קרויזר, מדען הנתונים הראשי במרכז לחקר הנתונים באוניברסיטה העברית. הוא גם בנו של יזם האנרגיה הסולארית והאקטיביסט החברתי ישראל קרויזר המנהל מאבק ציבורי להשלטת מנהל תקין ברשתות. לפי המסמך רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל ורשת בני יוסף של ש"ס תוקצבו השנה בהיקף גדול ב-334 מיליון שקל מהמגיע להן על פי חוק.
חוק יסודות התקציב קובע ששתי רשתות החינוך החרדיות יתוקצבו כמו החינוך הממלכתי, למרות שהן פרטיות ומפלגתיות, אבל מהמסמך עולה שהן מתוקצבות בהיקף גדול בהרבה. פרקליטיו של קרויזר, עוה"ד רן שפרינצק ואלמוג גיל-אור ממשרד ארדינסט ושות', העבירו את המסמך לממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס ולסמנכ"ל התקציבים של משרד החינוך משה שגיא. הם דורשים לתקן את תקציב הרשתות ל-2024 כך שינוכה ממנו הסכום העודף.
חוות דעת של רואה החשבון החוקר עופר אלקלעי קבעה בתחילת השנה, על סמך מסמכי רשם העמותות, כי רשת החינוך העצמאי נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה.
את חוות הדעת הזמין ישראל קרויזר, שעתר לבג"ץ למנות לרשת מנהל ממונה. העתירות של קרויזר ושל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון היו מהגורמים שדחפו את משרד האוצר להנהיג שורת רפורמות באופן התקצוב של הרשתות שנמצאות בתהליכי יישום בימים אלה.
מה שמאפשר את החריגה התקציבית הוא המצב הבלתי נתפס שלפיו הרשתות מתוקצבות לפי הוצאותיהן בפועל ולא לפי הסכום המגיע להן. הן מגישות דרישה תקציבית והאוצר מאשר. זאת, כאשר לחשבת האוצר שפעלה ברשתות לא היתה כמעט כל השפעה על התקציב. אגף התקציבים הכריז באוגוסט על רפורמה של תקצוב נורמטיבי (שלפיה משרד החינוך יקבע כמה מגיע להן והן יצטרכו להסתדר עם הסכום הזה) אבל היא טרם יצאה לפועל.
רפל-קרויזר בדק את שני מרכיבי חישוב התקציב – הקצאת השעות השבועיות המגיעה לרשתות לפי הנתונים שלהן באתר שקיפות תקציבית של משרד החינוך ועלות שעת ההוראה לפי פרופיל המורים, תוך שהוא מביא בחשבון את מדד הטיפוח. הוא מגיע למסקנה שהתקצוב העודף שקיבלה רשת החינוך העצמאי מגיע ל-11% מתקציב השעות שלה, שהם 163 מיליון שקל. התקציב שהרשת היתה אמורה לקבל עבור שעות שבועיות עמד על 1.467 מיליארד והיא קיבלה 1.63 מיליארד שקל.
התקציב העודף של בני יוסף גדול יחסית עוד הרבה יותר ועמד על 23% מתקציבה שהם 171 מיליון שקל. הרשת היתה אמורה לקבל 726 מיליון שקל וקיבלה 897 מיליון שקל.
בסך הכל מדובר לפי המסמך של רפל-קרויזר בתקצוב עודף של 334 מיליון שקל לשתי הרשתות. ממוצע שעות הלימוד לתלמיד בחינוך העצמאי אמור להיות 1.59 שעות שבועיות לתלמיד בעוד שהוא עומד על 1.76 שעות שבועיות. ממוצע שעות הלימוד בבני יוסף אמור להיות 1.67 שעות שבועיות אך הוא עומד בפועל על 2.06 שעות. מדובר, לפי שפרינצק וגיל-אור ב"פער תקציבי לא מוסבר".
הסברים אפשריים הם מספר התלמידים הקטן לכיתה ברשתות ופתיחת בתי ספר עם מעט מאוד כיתות, מדיניות שנהוגה בעיקר בבני יוסף. עורכי הדין טוענים כ מדובר ב"פגיעה בעיקרון התקצוב השוויוני הקבוע בחוק יסודות התקציב ואי עמידה בהוראות החוק".
בתוך כך, סמנכ"לית עמותת חדו"ש עו"ד יפעת סולל הוציאה אתמול מכתב התרעה לפני נקיטת הליכים משפטיים נגד משרד החינוך בשל העובדה שאינו אוכף את חובת לימודי הליבה ברשתות החרדיות. היא הבהירה כי אם לא תקבל הבהרות על הידוק הפיקוח, תעתור לבג"ץ גם בעניין זה.