חושבים לקנות גבינה צהובה ב-27 שקלים לקילו במעדנייה? תשכחו מזה. בשבועות האחרונים לא ניתן למצוא במעדנייה בסופר את הגבינות הצהובות המוזלות שיובאו לארץ על ידי שופרסל, יורו מחלקות של ויליפוד ורמי לוי. הסיבה: כמות הגבינה המוזלת שיובאה במסגרת מכסות פטורות ממכס שחילקה המדינה ב-2022 חוסלה והמכרז למכסה לשנת 2023 מפורסם רק בימים אלה. למעשה, גם לאחר פרסום המכרז, צפוי לקחת עוד חודש-חודשיים עד שיפורסמו שמות הזוכים ועוד פרק זמן שיידרש ליבואנים להתארגנות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
סך המכסה הפטורה ממס לשנת 2022 עמדה על כ-6,000 טון. בשנה שעברה, בעקבות המחאה על עליות המחירים, נרשמה עלייה בביקוש לתחליפי גבינה צהובה זולים במעדנייה שהובילה לחיסול הכמות השנתית הפטורה ממכס במהירות גבוהה יותר מהשנה שקדמה לה.
עם זאת, גורמים בשוק מסרו ל-ynet כי במהלך השנה, מחיר הגבינה בחו"ל התייקר בעקבות העלאת מחיר החלב הגולמי באירופה, ועל כן להערכתם יתקשו היבואנים להציע מחיר זול כבעבר במכרז הבא.
עד שיגיע המשלוח, יצטרכו לקוחות שופרסל, לדוגמה, להסתפק בשלט בלבד שמתנוסס במעדנייה ומכריז: "גבינה צהובה שופרסל במחיר 27 שקל לק"ג". עם זאת, במעדנייה עצמה לא ניתן למצוא את הגבינה הזולה ובמקומה תוצע לכם עמק של תנובה במחיר כמעט כפול של 4.4 שקלים ל-100 גרם. בשופרסל טענו כי "אכן יש חוסר, המכסה נגמרה ואנחנו מחכים למכסה חדשה".
גם צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד שמייבאת גבינה צהובה מוזלת תחת המותג "מחלבות יורו" בעבור שלושה שקלים ל-100 גרם, סיפר ל-ynet: "גמרנו את הכמות שהבאנו במכסות הפטורות ואנחנו מחכים למכרז חדש. עכשיו הגיע לי משלוח חדש של גבינה צהובה לארץ אבל הוא לא פטור ממכס. שילמתי עליו מכס בגובה שמונה שקלים לק"ג. נוסף על כן, גם מחיר הגבינה הצהובה בחו"ל התייקר מאוד. עדיין לא תמחרתי את המשלוח החדש. המחיר יתייקר, אבל עדיין יהיה זול יותר מעמק. חבל שהמדינה לא מגדילה את המכסות".
דני טל, המפקח על מכסות ההיטלים וההיצף במשרד הכלכלה, אישר גם הוא את המחסור ואמר: "קיים מחסור בגבינות צהובות זולות בשווקים מאחר שמכסות יבוא הגבינות נוצלו עד תום. מבדיקה שעשינו, המעדניות בסופרים מוכרות כעת תוצרת מקומית במחיר מלא. גם אצל רמי לוי במעדנייה לא מצאנו גבינה מוזלת".

כל משרד מטיל את האחריות על האחר

אז למה לא מגדילים את המכסות? האחריות על הנושא מפוזרת בין מספר משרדים: החקלאות, הכלכלה והאוצר - מה שמסבך את הנושא. על פרסום המכרזים ועל חלוקת המכסות אחראי המפקח על ההיטלים וההיצף במשרד הכלכלה. אולם, בכל הנוגע לכמות המכסות, התמונה סבוכה הרבה יותר: משרד החקלאות טוען שמשרד הכלכלה הוא האחראי על גובה המכסות, במשרד הכלכלה מוסרים האחריות שלהם היא רק על החלוקה ועל הביצוע ואילו המחליט הוא משרד האוצר, כאשר רק לשר האוצר הסמכות לחתום על צו ביטול מכס.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון כלכלי ראשון
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון כלכלי ראשון
מי אחראי? לא ברור. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון כלכלי ראשון בהשתתפות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הכלכלה ניר ברקת
בפועל, נושא כמות יבוא הגבינות הצהובות בפטור ממכס מעוגן בהסכם החלב האחרון שסוכם עם הרפתנים, במסגרת היותו של שוק החלב בישראל מתוכנן. כמויות יבוא הגבינה הצהובה שנקבעו מוגבלות, כך שלא יפגעו במשק החלב המקומי.
לצורך ייצור 1 ק"ג של גבינה צהובה נדרשים תשעה ליטרים של חלב גולמי. אם יבוא הגבינות הצהובות יתעצם, תהיה ירידה בצריכת החלב הישראלי והדבר עלול - כך לטענת הרפתנים - למוטט את משק החלב.
לדברי המפקח על מכסות ההיטלים וההיצף, "במקור יבוא פטור ממכס מוגבל ונועד לטפל רק במצבים שיש חוסר בתוצרת מקומית. אנחנו הפכנו אותו, באמצעות מסלול המכרז התחרותי על המחיר, לכלי למלחמה ביוקר המחיה. אולם, השליטה בכמות היבוא מצויה עדיין בשיח בין משרד החקלאות למשרד האוצר ורק שר האוצר הוא בעל הסמכות לחתום על צו פטור ממכס".
הרפורמה בחקלאות שקידמו שרי האוצר והחקלאות היוצאים, אביגדור ליברמן ועודד פורר, כללה גם גידול של כמויות מכסות היבוא בשלוש השנים הקרובות. ב-2023 היתה אמורה המכסה לגדול לכ-10,000 טון בשנה, אבל כעת יש קולות בממשלה החדשה שקוראים לביטול הרפורמה ועתידה לא ברור. לכן, הכמות שתוצא כעת במכרז החדש, צפויה להיות זהה לכמות של השנה שעברה.